כך תדעו במה כדאי לבחור (צילום: Bigstock)

אחת ולתמיד: איך יודעים איזו נורה לקנות?

זה נראה פשוט ומובן מאליו, אבל קניית נורה דורשת הבנה בסוגי דגמים, במושגים מקצועיים ואפילו בבחירת צבעים. ביקשנו ממומחים לחשמל לספר לנו את כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים אל החנות

בואו נודה על האמת: רובנו יודעים להרכיב נורה, אבל כשזה מגיע לקנייה שלה לא בטוח שנדע מה לבקש מהמוכר בחנות. הן מגיעות בשלל סוגים וצבעים, עם צריכת חשמל משתנה, גדולות וקטנות, מבוססות גז וחשמל – וזה עוד לפני שהזכרנו מושגים מקצועיים כמו ואט ולומן.

פנינו למומחים וביקשנו טיפים שימושיים: קבלו את כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים אל חנויות החשמל והתאורה.

לא תמיד מה שזול הכי משתלם

ומה אומרים המומחים?

"כשרוצים להחליט איזו נורה לבחור, אנחנו צריכים לקחת בחשבון את כל המשתנים לפי הצרכים שלנו", מסבירים שלומי לוי וראפת חג'אזי, מהנדסי חשמל מהמחלקה לייעול הצריכה של חברת החשמל. לכל דגם יש יתרונות וחסרונות.

1. מליבון ועד לד: על סוגים שונים של נורות

נורת ליבון/להט – הנורה ה"צהובה" והמוכרת בכל בית מורכבת מסליל מתכת, שלוהט בטמפרטורה גבוהה כשזרם חשמלי עובר בתוכו. האור הוא ביטוי ויזואלי של החוט הלוהט. את החוט עוטפת שפופרת זכוכית ממולאת גז, שתפקידו להאריך את חיי הנורה על ידי עיכוב ההתפרקות של הסליל לחלקיקים כתוצאה מעוצמת החום שהוא מפיק.

נורת הלהט זולה מאוד – כשקל ליחידה בממוצע. ״כאן בא לידי ביטוי העניין של מדד מסירת הצבע״, אומר לוי. ״נניח שאנחנו מסתכלים על מפת שולחן. השאלה החשובה היא אם הצבע שאנחנו רואים הוא הצבע האמיתי של המפה, או שהתאורה משפיעה עליו. בנורות להט המדד הזה הוא 100% לבן״.

מנגד, מדובר בנורה הבזבזנית ביותר בחשמל. כ-95% מהאנרגיה שלה מתורגמת לייצור של חום, ורק כ-5% מתורגמת לאור. בנוסף, משך החיים שלה הוא הקצר ביותר מבין סוגי הנורות השונים – כ-1,000 שעות תאורה.

נורת הלוגן דגם משופר של נורת הלהט המקורית, ובו הגז בתוך שפופרת הזכוכית הוא מסוג הלוגן – שמייצר תגובה כימית עם סליל המתכת הלוהט ומחדש את החלקיקים שהתפרקו ממנו. כך מתארכים חיי הסוללה עד פי 2 בהשוואה לנורת הליבון.

נורת פלורסנט – הנורה הלבנה בעלת החלק העליון המסולסל, בנויה מצינורות זכוכית מוארכים שבתוכם זורמת כספית. במגע עם זרם חשמלי הופכים אדי הכספית לאור אולטרה-סגול, שנצמד לציפוי הזרחני בחלקו הפנימי של צינור הזכוכית וגורם לו לזהור באור סגלגל. אורך חייה של נורת פלורסנט עשוי להגיע עד כ-15,000 שעות.

ניתן לבחור בין שלושה גווני תאורה: ״לבן חם״ – אור צהבהב הדומה לזה של נורות הלהט וההלוגן; "לבן קר" – אור בגוון יותר לבן/כחלחל, ו-""Day Light – תאורת אור יום.

"בדירות מגורים לרוב משתמשים בדגם הקומפקטי שנראה בגודלו כמו נורת להט, ובצבעי הלבן החם או הקר", אומר לוי, "האור שהן מפיקות דומה יחסית לנורת הלהט, אבל עם היתרונות של נורת הפלורסנט".

נורת לד (LED) – בניגוד לאחיותיה, נורת הלד אינה מכילה חוט להט, אלקטרודות או כל חלק מכני אחר. היא בנויה ממעגל חשמלי בשם דיודה שמתרגם את הזרם החשמלי להדלקה של הנורה. משך החיים של נורות הלד גדול משמעותית מהאחרות וצריכת החשמל שלהן נמוכה.

2. מה זה ואט? הכירו את המדדים השונים

ואט – יחידה למדידת כמות החשמל שהנורה זקוקה לה כדי להפיק אור.

לומן – יחידה למדידת עוצמת האור שמפיקה הנורה.

נצילות אורית – החישוב שמשלב את צריכת הנורה – ואט – ואת עוצמת התאורה – לומן. ככל שצריכת החשמל נמוכה יותר ועוצמת האור גבוהה יותר, כך הנורה נחשבת חסכונית ויעילה יותר.

משך חיים נקוב – אורך חייה הממוצע של הנורה.

מדד מסירת הצבע – עד כמה אור הנורה מעביר את צבעו הטבעי של החפץ שבחדר, או לחילופין משנה את גוונו.

3. איך בוחרים נורה חסכונית?

נורת הלהט, ההלוגן והפלורסנט מציעות יתרונות יחסיים, אבל למומחי החשמל אין ספק לגבי הנורה הטובה מכולן. נורת הלד מציגה שילוב של אורך חיים עצום – בין 25,000 ל-50,000 שעות תאורה – חיסכון בחשמל ונצילות אורית גבוהה.

אלא שכאן נכנס לתמונה עניין המחיר. ״הרבה אנשים מתפתים ללכת על נורות זולות, בגלל שהפער בין נורת להט לנורת לד יכול להגיע לעשרות שקלים״, אומר לוי. ״אבל אם נחשב את צריכת החשמל הגבוהה של הנורות הזולות ואת התחלופה הגבוהה שלהן, נגיע למסקנה שבסופו של דבר ההשקעה תחזיר את עצמה בתוך כמה חודשים״.