מה שיוצא מהארובות בחדרה זה עשן? עובדות מפתיעות על חשמל

למה יש כדורים אדומים על קווי המתח, איך ציפורים לא מתחשמלות והאם אפשר להשתמש בחשמל גם בחלל החיצון: הפגזנו את מומחי חברת החשמל עם שאלות על הדברים הכי מסקרנים – וקיבלנו תשובות

לא מעט מאיתנו מסתובבים כבר שנים עם שלל שאלות לא פתורות בנוגע לחשמל, האופן שבו הוא עובד ואיך הוא משפיע עלינו ועל הסביבה. החלטנו לשים סוף לאי הוודאות ולבקש מהמומחים של חברת החשמל לענות על כמה מהשאלות הנפוצות והמסקרנות שהעסיקו את כולנו. אלו התשובות שלהם.

למה יש כדורים כתומים על חוטי החשמל?

הכדורים הכתומים הם למעשה כדורי סימון, שתפקידם להתריע בפני כלי טייס (מטוסים, מסוקים וכלי טייס לא מאוישים כמו רחפנים) מהתקרבות לכבלי מתח. לרוב נראה אותם ממוקמים על תילי מתח גבוהים או על כבלים שבהם יש מרווח גדול יחסית בין העמודים.

למה כשמתקרבים לעמודי חשמל שומעים זמזום חזק?

חוטי חשמל, או קווי המתח הגבוה, חשופים לאבק ולכלוך שמייצרים פריצות חשמליות המכונות ״אפקט קורונה״. התוצאה של הפריצות האלה הן ניצוצות שמייצרים את קולות הזמזום שאנחנו שומעים. בכדי לצמצם את התופעה, מתבצעים מעת לעת ניקיונות של קווי המתח באמצעות מים מזוקקים.

למה בארה״ב ובאירופה יש שקעי חשמל שונים?

כמו בלא מעט סוגיות אחרות מחיי היומיום (מטבע, שפה, חוקים וכו׳), גם תקני החשמל שימשו מדינות כדי לבדל את עצמן מאחרות. מהסיבה הזאת קשה להאמין שבעתיד הקרוב לעין נראה שינוי בתחום הזה או מעבר לתקינה עולמית אחידה.

בתעשיות אחרות דווקא נעשים ניסיונות לייצר סטנדרט עולמי, כמו למשל ברכבים החשמליים – שמגיעים עם שקע אותו ניתן לטעון בכל מדינה בלי מתאמים ובלי כאבי ראש.

האם אפשר להשתמש בחשמל גם בחלל החיצון?

כן. בהנחה שהחללית או תחנת החלל שלנו מצוידת בקולטנים סולריים, היא יכולה לאגור את אנרגיית השמש ולהשתמש בה כדי לייצר חשמל. חשוב כמובן שנימצא באזור אליו מגיע אור השמש לעיתים קרובות, כדי שמאגר החשמל לא יתרוקן.

איזו עיר בישראל צורכת הכי הרבה חשמל?

תל אביב.

כמה מכשירים אפשר להפעיל במקביל מבלי שהחשמל בבית ייפול?

לכל בית יש חיבור חשמלי שמיועד לצריכה של כמות מכשירים נתונה. הכמות משתנה בהתאם לסוג החיבור וגודלו (חד-פאזי או תלת-פאזי) וכן לסוג המכשירים שנפעיל במקביל וצריכת החשמל שלהם.

לדוגמה, אם נפעיל שני מכשירים בעלי צריכת חשמל גבוהה במיוחד, יכול להיות שהפעלת מכשיר שלישי תעבור את הגודל המירבי של חיבור חשמלי האפשרי לדירה שלנו. מצד שני, הפעלה של מכשירים בעלי צריכת חשמל נמוכה עשויה לאפשר לנו להפעיל הרבה יותר מהם בבת אחת, מבלי להפיל את החשמל.

כן, אפשר להשתמש בחשמל אפילו בחלל (צילום:Bigstockphoto)

למה ציפורים לא מתחשמלות?

הן כן. הסיבה להתחשמלות היא הפרש פוטנציאלים חשמלי בין שתי נקודות בהן נוגעים. כל עוד הציפור מחזיקה את שתי רגליה על חוט חשמל אחד, ההפרש הוא אפס. אם חלק אחר מגופה של הציפור – כנף או רגל – ייגע בחוט אחר או בעמוד עצמו, ייווצר הפרש בין שתי נקודות שעלול לסגור מעגל חשמלי ולגרום להתחשמלות.

כמה קילומטרים של חוטי חשמל פרושים בישראל?

בסך הכל פרושים לאורכה של ישראל כ-70,000 קילומטר של קווי חשמל עיליים ותת-קרקעיים במגוון סוגים ומתחים.

מה ההבדל בין חוטי חשמל מנחושת לחוטי חשמל מזהב?

המוליכות החשמלית של זהב טובה יותר מנחושת, ולכן חוטי חשמל מזהב נחשבים טובים יותר אבל גם יקרים יותר.

למה חלק מחוטי החשמל עוברים בעמודים וחלק מתחת לאדמה?

זול יותר להעביר חוטי חשמל על עמודים מוליכים ויתרון חשוב נוסף הוא שהגובה בו הם נמתחים, מרחיק אותם מהציבור ומצמצם את הסכנה לפגיעה.

התפתחויות טכנולוגיות של השנים האחרונות מאפשרות לעטוף את החוטים המחושמלים בחומר בידוד ולהטמין אותם בקרקע מבלי לסכן את הציבור. להטמנה של כבלי חשמל יש יתרונות נוספים כמו שיפור האסתטיקה של המרחב הציבורי ומניעת פגיעה בציפורים.

למה אומרים שלא כדאי לגור ליד חווה של שנאים?

סביב כל מתקן בו זורם מתח חשמלי נוצר שדה מגנטי. עוצמת השדה תלויה בעוצמת הזרם, בפרמטרים טכניים של המתקן עצמו וכן במרחק ממנו. ככל שמתרחקים, השדה המגנטי דועך.

ההיבטים הבריאותיים הקשורים לשדות מגנטיים נחקרו באופן מעמיק בארבעים השנים האחרונות. עמדת הגופים הבינלאומיים – ובראשם ארגון הבריאות העולמי – היא שלא הוכח קשר בין שהייה לאורך זמן בשדות מגנטיים לבין השפעות בריאותיות.

הארגון כן המליץ על נקיטת אמצעים מקובלים בעלויות סבירות לצמצום רמות השדה המגנטי במקומות הקרובים לאזורי מגורים. ההמלצות האלה אומצו במרבית המדינות המערביות, וגם בישראל, וכללות בחוק הקרינה הבלתי מייננת משנת 2006.

על פי החוק, הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה אחראי למתן ההיתרים למתקני החשמל, בהם מוגדר המרחק המינימלי ממקומות של שהיית קבע. לכן, אין סכנה במגורים בקרבת חוות שנאים או מתקני חשמל אחרים העומדים בדרישות ובהיתרים.

מה שיוצא מהארובות בחדרה זה עשן?

מרבית הפלומה הלבנה שנפלטת מהאורבות בתחנת״ אורות רבין״ בחדרה מכילה אדי מים. זוהי תוצאה של תהליך סינון באמצעות סולקני גופרית שמפחיתים ב-90% את פליטת הגופרית הדו-חמצנית.

הסיבה לכך שהפלומה נראית לבנה היא תהליך הסינון, שמבוסס על ספיחה של גופרית דו-חמצנית באמצעות אבן גיר שמומסת במים. הגזים שנפלטים בתהליך רוויים באדי מים ולכן נראית פלומה לבנה ארוכה מפתח הארובה.