יכול להיות שגם לכם מגיעה הנחה (צילום: Bigstockphoto)

״אם אני מצליח לעזור לאנשים לא לשבת בחושך –
אני שמח״

ולדי גור-ארי הוא האיש שמטפל בזכאים להנחות בתשלום חשבון החשמל. את הצורך הוא מכיר מקרוב: הוא עצמו נכה על כיסא גלגלים וזכאי להנחה. ראיון

כשעורך דין ולדי גור-ארי (36) יוצא בכל בוקר מביתו שבחיפה הוא עושה זאת עם חיוך על פניו. לא פשוט להתמודד עם קשיי היומיום כשמתמודדים עם שיתוק מוחין ומתניידים בכיסא גלגלים ממוכן, אבל המחשבה על כל האנשים שלהם הוא עומד לעזור היום מעניקה לו סיפוק. כאחראי על תחום הארגונים החברתיים בחברת החשמל, גור-ארי הוא החוט המקשר בין תלונות של אוכלוסיות מתקשות, שמגיעות דרך הארגונים החברתיים, לבין החברה.

גור-ארי פעיל בעמותת ״סיכוי שווה״, מרצה על סיוע ומיצוי זכויות לבעלי מוגבלויות ומקדם את השתלבותם בשוק העבודה. כשהוא מגיע למשרדי חברת החשמל בעיר התחתית בחיפה או בת״א – הוא רואה את עצמו כאחראי לרווחתם של אחרים.

״יום העבודה שלי אף פעם לא שגרתי״, הוא אומר. ״אני מקבל טלפונים לאורך כל שעות היום וגם בלילה. אבל בתפיסה שלי אם מישהו כבר צלצל אליי, זה כנראה באמת דחוף לו. ומהרגע הזה אני משתדל למצוא עבורו את הפתרון המהיר והטוב ביותר״.

כבר ארבע שנים שגור-ארי משמש בתפקיד הזה. הוא מעיד שמעולם לא נתקל במקרה שאין לו פתרון – כל עוד הייתה נכונות להגיע אליו מהצד השני. "החברה מקיימת שולחנות עגולים עם כל הארגונים החברתיים וֹמנסה לעשות כל מה שאפשר כדי לעזור לאוכלוסיות שקשה להן״, הוא מסביר. ״לא עם כולם זה מצליח, אבל לשמחתי גם החוק עוזר לנו. יש 11 אוכלוסיות שמקבלות הטבה משמעותית בחשמל באופן אוטומטי".

אתה מכיר אישית מישהו כזה, שמקבל את ההנחה?

"כן, אני מקבל אותה. אז אני גם אחראי על הנושא, וגם מכיר אותו בעצמי".

ולדי גור-ארי
מכיר את הצורך מקרוב. ולדי גור-ארי

״בשביל האנשים האלה כל שקל חשוב״

על פי חוק משק החשמל, בין הזכאים להנחות ניתן למצוא אנשים בגיל השלישי המקבלים קצבת זקנה והשלמת הכנסה, ניצולי שואה, הורים לילד נכה, חיילים בודדים, הורים יחידים עם למעלה משלושה ילדים, משפחות עם ארבעה ילדים ומעלה, נכי צה"ל, נפגעי פעולות איבה ועוד.

"האמת היא שאני פחות אוהב את המילה הנחה", מבהיר גור-ארי. "אני מעדיף את ההגדרה תעריף חברתי. זו לא הנחה שמקבלים על מוצר בחנות, אלא זכות שניתנה לאוכלוסיות נזקקות. לנו בחברת החשמל אין בכלל את היכולת לקבוע מי זכאי ומי לא, אנחנו הגורם המבצע. שולחים אלינו את שמות הזכאים, ואנחנו מעדכנים אותם במערכות שלנו ונותנים להם את התעריף המיוחד".

במסגרת התעריף החברתי המיוחד, הנמנים על 11 קבוצות הזכות מקבלים 50% הנחה מדי חודש לצריכה משפחתית של עד 400 קוט"ש. "זה משמעותי מאוד", הוא מבהיר. "אני לא יודע להעריך לך את זה בכסף, אבל בשביל האנשים האלה כל שקל הוא חשוב, וזה משהו שמקל מאוד על החיים".

איך יודעים אם אני זכאי?

"אתה צריך לעשות את הבדיקה מול הביטוח הלאומי, הרשות לניצולי השואה, צה"ל או אגף השיקום במשרד הביטחון. הם אלה שמעבירים אלינו את הנתונים של הזכאים, ואנחנו מעדכנים אותם במערכות שלנו".

ומה בכל זאת חשוב לדעת?

"כדי שמישהו יהיה זכאי לתעריף החברתי הזה הוא צריך לעמוד בקריטריונים, וגם שתהיה התאמה בין שם הזכאות שמגיע אלינו לבין זה שכתוב על גבי חשבון החשמל. לדוגמה, היה לי מקרה של זוג בשם דינה ויצחק – הבעל שילם במשך שנים את החשבון אבל אשתו הייתה הזכאית. ברגע שהחשבון עבר על שמה, שניהם קיבלו את ההנחה. זה משהו שהייתי צריך ליידע אותו לגביו, כי אחרת מפספסים״.

נדרשת הרבה רגישות כדי להקדיש את תשומת הלב למקרים בהם נתקל גור-ארי. ״לפני חודש בערך פנתה אליי מישהי שלא הייתה מודעת לכך שהיא זכאית להנחה עבור הילד הנכה שלה״, הוא מספר. ״תוך כדי השיחה בדקנו אם יש לה אישור מהביטוח הלאומי על אחוזי הנכות, ומשם השגנו לה את ההנחה. כל מה שצריך הוא להכיר את הקריטריונים ואת הניואנסים של המערכת. אם הקצבה נכנסת לחשבון של האמא והאבא הוא זה שהשם שלו נמצא על החשבון – לנו אין שום דרך לדעת שהמשפחה הזאת זכאית״.

הפעילות של גור-ארי מוציאה אותו, כאמור, לסיורים והרצאות בכל רחבי הארץ בניסיון לגרום לאנשים להכיר את הזכויות שלהם ולמצות אותם. ״אף אחד לא עושה טובה לאנשים האלה שנותנים להם הנחה״, הוא מסביר, ״זאת הזכות שלהם ואם אני זה שמצליח לגרום להם לקבל אותה – אני מאוד שמח לעשות את זה״.

ובכל זאת, מדובר רק ב-11 קבוצות. ישנם רבים שלא מקבלים את ההנחה.

"אין ספק שיש עוד אנשים רבים שקשה להם, אבל במקרים כאלה הידיים שלי קשורות, לצערי. אם אתה לא בפנים אז אין לי הרבה מה לעשות. חשוב שהציבור יידע שאין כאן חריגים ואין שיקול דעת בנושא הזה. גם אם אתם דוגמנים עם עיניים כחולות, זה לא יעזור. ההנחות ניתנות רק למי שקבע המחוקק״.

אישה צעירה מחבקת אישה מבוגרת
חשוב לבדוק שהשם על החשבון הוא של מקבל ההנחה (צילום: Bigstockphoto)

אחת עשרה הקבוצות שזכאיות להנחות בחשמל הן

1. על-פי ביטוח לאומי: צרכן מעל גיל פרישה המקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת זקנה או שאירים, בתוספת השלמת הכנסה. ההנחה לקבוצה זו מוענקת מה-27.6.2007 ואילך.

2. צרכנים שמקבלים תגמולים לפי סעיף 4 א או 4 ג' 1 לחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957, או לפי סעיף 4 ג' או 4 ד' לחוק נכי המלחמה בנאצים התשי"ד-1954 – בתחולה מ-20.9.2010 .

3. על-פי הרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר: ניצולי שואה הזכאים לתגמול לפי הכנסה ותגמול מוגדל לפי הכנסה, "נזקק" ו"נצרך" בשמם הקודם. ההנחה לקבוצה זו מוענקת מה-20.9.2010 ואילך.

4. צרכנים שמקבלים קצבת זקנה לנכה לפי סעיף 251 לחוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה-1995 – בתחולה מ-20.7.2011.

5. על-פי ביטוח לאומי: צרכן המקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת זקנה עם תוספת המשלימה לגובה קצבת הנכות שקיבל לפני גיל פרישה (לפי הוראות סעיף 251 לחוק הביטוח הלאומי). ההנחה לקבוצה זו מוענקת מה- 20.7.2011.

צרכן הזכאי לקצבת שירותים מיוחדים לפי תקנה 3 (ב) ו- (ג) לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח נכות) (מתן שירותים מיוחדים), התשל"ט–1978 – בתחולה מ-1.5.2012.

6. על-פי ביטוח לאומי: צרכן המקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת שירותים מיוחדים בשיעור 105% ומעלה.

לפי תקנות הביטוח הלאומי: (ילד נכה) התש"ע–2010, למעט לפי פרט 12 לתוספת הראשונה, בעד ילד התלוי בעזרת הזולת או ילד הזקוק לטיפול רפואי מיוחד, כהגדרתם בתקנה 1 לתקנות האמורות בתחולה מ- 1.5.2012.

7. על-פי ביטוח לאומי: צרכן המקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבה לילד נכה בשל תלותו בעזרת הזולת או בשל טיפול רפואי מיוחד שהוא זקוק לו. מקבלי קצבת ילד נכה מסיבות אחרות אינם זכאים להנחה.

צרכן הזכאי לגמלת סיעוד לפי סעיף 224(א)(2) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995 – בתחולה מ-1.5.2012.

8. על-פי ביטוח לאומי: צרכן המקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת סיעוד בשיעור המרבי – 168%.

צרכן יוצא צבא המשרת בשירות סדיר והוכר לפי פקודות הצבא כחייל בודד הזכאי להשתתפות בשכר דירה, או כחייל הזכאי להשתתפות בשכר דירה מטעמי מרחק של מקום מגוריו ממקום שירותו; בסעיף זה, "יוצא צבא", "פקודות הצבא" ו"שירות סדיר" – כהגדרתם בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו–1986 – בתחולה מ- 1.5.2012.

צרכן הזכאי לגמלה לפי חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א–1980, או לתשלום לפי חוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב–1972, להורה יחיד כהגדרתו בחוק משפחות חד-הוריות, התשנ"ב–1992, שעמו ובהחזקתו שלושה ילדים לפחות – בתחולה מ- 1.5.2012

9. על-פי ביטוח לאומי: צרכן שהוא הורה יחיד עם 3 ילדים ומעלה המקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה או דמי מזונות.

צרכן הזכאי לגמלה לפי חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א–1980, או לתשלום לפי חוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב–1972, למשפחה שעמה ובהחזקתה ארבעה ילדים לפחות – בתחולה מ- 1.5.2012.

10. על-פי ביטוח לאומי: משפחה עם 4 ילדים ומעלה המקבלת מהמוסד לביטוח לאומי קצבת הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה או דמי מזונות.

11. נכי-צה"ל –צרכן הזכאי לתגמול לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], שנקבעה לו נכות בשיעור של 50% לפחות לפי החוק האמור או צרכן הזכאי לתגמול לפי החוק האמור שדרגת נכותו נמוכה מ-50% והוא מקבל תגמול קיום קבוע לפי הוראות משרד הביטחון – בתחולה מ-20.12.20.

נפגעי פעולות איבה – צרכן הזכאי לתגמול לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל–1970, שנקבעה לו נכות בשיעור של 50% לפחות לפי החוק האמור או צרכן הזכאי לתגמול לפי החוק האמור שדרגת נכותו נמוכה מ-50% והוא מקבל תגמול קיום קבוע לפי הוראות משרד הביטחון – בתחולה מ-20.12.2015.