מפעל שלם בתוך ארובה (צילום: יוסי וייס)

250 מטר מעל האדמה: מה עושה מפעל לגבס בקצה הארובה בחדרה?

בתהליך מורכב, שנעשה כולו בתוך הארובה החדשה בתחנת "אורות רבין", הופכים גזי הפחם לגבס באיכות גבוהה שנמכר לקבלנים בישראל. כך זה עובד

250 מטר. זה גובהה של הארובה הרביעית והחדשה של חברת החשמל בתחנת ״אורות רבין״ בחדרה, שהחלה לפעול ב-2017. בין אם אתם נוסעים על כביש החוף או קופצים לטיול סופ״ש באחד מהישובים באזור – אי אפשר לפספס אותה. בעיקר כשפלומה לבנה נפלטת מהקצה שלה ונראית כאילו היא מתחברת לעננים.

המסע אל קצה הארובה לא מומלץ לחלשי לב או הסובלים מפחד גבהים, אבל התגלית בהחלט שווה את המאמץ. אי שם, גבוה מעל כולם, נמצא לא פחות ממפעל גבס.

"במקום לבנות מפעל שלם לרוחב, בנינו אותו לגובה", מסביר ארז דרוקר, מהנדס הייצור ומרכז תחום הפחתת הפליטות בתחנה. "החלטנו לחסוך במקום, אז בתוך הארובה אפשר למצוא את כל המפעלים שהיו אמורים להיות סביבה. יש כאן מפעל טיהור לתחמוצות גופרית, מפעלי אחסון לאבני גיר, עגורנים, זרועות, גלגלות ידניות וחשמליות ועוד. למעלה נמצא המפעל שבתוכו אנחנו מייצרים את הגבס".

המעלית מטפסת אל הקומה ה-16 של הארובה, ומאפשרת להשקיף על חיפה במלואה. בימים בהירים, מספרים כאן, ניתן לראות את האופק הרבה אחריה.

גזי שריפה פלוס אבן גיר רטובה שווים גבס

הכל התחיל ב-2015 בצרפת, אז חתם נשיא המדינה שמעון פרס על ההסכם של ועידת פריז לאקלים. 194 מדינות התחייבו במסגרת ההסכם לצמצם את פליטת גזי החממה ולפעול להגבלת ההתחממות הגלובלית.

"המזהמת הכי גדול בישראל היא התחבורה", מבהיר דרוקר, "אבל גם אנחנו התגייסנו כדי לעשות את מה שאנחנו יכולים בחברת החשמל״.

תחנת ״אורות רבין״ מורכבת, כאמור, מארבע ארובות, כשבתוך כל אחת מהן יש 2 יחידות ייצור חשמל. על פי החלטת מדינת ישראל, עד שנת 2022 ייפסק לחלוטין השימוש בארובות 1-3, הנחשבות למיושנות ומזהמות, והתחנה כולה תתבסס על הארובה הרביעית והחדשה. היתר ישמשו כגיבוי לשעת חירום.

״אסור לנו כתחנת כוח לחרוג מ-120 שעות בשנה מהיתרי הפליטה של יחידת הייצור״, אומר דרוקר. ״אם אני עובר את המגבלה הזאת – אני חייב להפסיק את ייצור החשמל. נתוני הפליטות בארובות משודרים און ליין לרשויות המקומיות שמפקחות עלינו. לכן, 99% מהעבודה נעשית בארובה החדשה עם מקסימום שמירה על איכות הסביבה. אנחנו מגיעים להפחתה של 90% בפליטת גזים״

אז איך הופכים ייצור חשמל לגבס?
"יש כאן דוד גדול שבו אנחנו שורפים את הפחם כדי לייצר קיטור. התוצרים של השריפה הזו הם גזים – תחמוצת גופרית ותחמוצת חנקן – שבתצורה המקורית שלהם עלולים להזיק לבריאות. כשהם נפלטים אל תוך הארובה הם עוברים דרך מתקנים שנקראים סולקנים, שסופחים אליהם את הגזים בעזרת אבן גיר שנטחנת ונמהלת במים. המפגש של הגזים עם התערובת הזאת מייצר ריאקציה כימית שהתוצאה שלה היא גבס״.

כשעומדים על הגשר הקטן בקצה הארובה, מעל מיכל הגבס הענק, ניתן לראות את התהליך הזה מתרחש בזמן אמת. מדי כמה דקות נשמע צפצוף מחריש אוזניים, שאחריו זרועות ענקיות גורפות את הגבס שנערם אל דפנות המיכל כדי לפנות מקום לגבס החדש. כשהמיכל מתמלא, מפעילים את הזרועות לכיוון ההפוך, וכך הגבס מתחיל לזרום במורד הארובה עד לתחתית – שם הוא נאסף.

בתחתית המפעל פועל מסוע שתפקידו להשטיח את הגבס וממנו הוא מחולק לחלקים ומועבר אל משאיות.

4,000 טון גבס מדי חודש

״לפי כל הפידבקים שאני מקבל, הגבס הזה הוא באיכות מצוינת ובעל לובן נהדר״, אומר דרוקר. ״הוא מכיל עד 10% לחות שהיא המידה האופטימלית שקבלנים מחפשים״

זה משהו שקורה בעוד תחנות כוח בעולם?
"בעולם זה עניין נפוץ. עד לא מזמן מפעלי הגבס בישראל ייבאו את הגבס שלהם מתחנות כוח אחרות בעולם שייצרו אותו באותו תהליך כמו זה שאנחנו מבצעים כאן. ייצור גבס הוא לא תהליך פשוט, ולכן המפעלים כאן התמחו בייצור מוצרים מתוך גבס, כמו לוחות או מתקנים שונים – אבל לשם כך הם היו צריכים לקנות אותו.

פעם במספר שנים הם היו ניגשים למכרזים, נוקבים בכמות שהם צריכים והיא הייתה מגיעה אליהם באניות. אז עכשיו פתרנו להם חלק מהבעיה – במקום לייבא מאחרים, הם קונים אותו מאתנו".

היו להם חששות? בכל זאת, ההתמחות שלכם היא חשמל ולא גבס.
"הם הגיעו אלינו, בדקו את הגבס וקבעו שהוא באיכות שמתאימה להם. מאז הם קונים אותו מאיתנו בקביעות. אנחנו מייצרים כ-140 טון גבס ביממה וכ-4,000 טון גבס בחודש. זה נשמע כמו מספר ענק, אבל יש בישראל קבלנים שמייבאים 1,000 טון גבס, ואנחנו לא יכולים לתת את הכול רק להם אז אנחנו מחלקים. כך שהם עדיין לא יכולים להסתמך רק עלינו וצריכים לייבא, אבל פחות״.
יש כאן גם רווח לחברת החשמל?
"בהחלט, אבל מצד שני יש גם עלויות לכל פרויקט הפחתת הזיהום. כך שבסופו של דבר הגבס מממן לנו את ההוצאות הגדולות של אבן הגיר, שעוזרת למנוע את פליטות הגזים המזהמים".
עכשיו אתה מומחה גם בחשמל וגם בגבס?
"זה חלק מהחבילה. המומחיות שלנו היא עדיין חשמל, והאחריות שלנו היא שלתושבי ישראל יהיה את כל החשמל שהם זקוקים לו, תוך שמירה על חוקי איכות הסביבה. הגבס הוא בונוס, אבל אלה חלק מהמטרות שלנו – לנצל את כל מה שאנחנו יכולים כדי לתרום לסביבה. קחו לדוגמא את כמויות המים האדירות שאנחנו משתמשים בהם מדי יום. במקום לקחת מי שתייה, אנחנו קונים מים ממוחזרים – תוצר לוואי של מתקן ההתפלה השכן – וככה כולם מרוויחים".

אחת ולתמיד: זה מה שיוצא מהארובה

דבר אחד חסר בעיניים כשמטיילים בין הקומות השונות של הארובה – כמעט ולא נתקלים כאן בעובדים. ״הם נמצאים, אבל רק כשצריך״, מבהיר דרוקר. ״הם יכולים לעלות עד לקצה הארובה אם צריך לתקן תקלות, אבל תהליך העבודה עצמו הוא אוטומטי לחלוטין. אנחנו מפקחים על מחדר בקרה שמאוייש 24/7״

בחדר הבקרה של הארובה, בקומת הקרקע, נמצאים בכל רגע נתון שני עובדים שמביטים על המסכים, שמנטרים בזמן אמת את המדדים השונים של המערכות הפועלות במקום.

"חשוב לי להגיד משהו", אומר אחד מהם. "כל הזמן מראים בטלוויזיה בפרסומות את הארובה שלנו ומקשרים את זה לזיהום אבל זה פשוט לא נכון. מה שיוצא מהארובה זה אדי מים, זה הכל".

ביציאה מהמפעל עוצרת ליד הכניסה אחת מהמשאיות הרבות שמגיעות לכאן לקחת גבס. "אחלה גבס שבעולם", אומר הנהג וצוחק. "אני עדיין לא מאמין שאני בא לקחת גבס מחברת החשמל, הם יכולים למכור בובות גבס של שקע ותקע למזכרת".