גם בלון יום הולדת יכול לגרום לקצר חשמל (צילום: Bigstockphoto)

ראו הוזהרתם: אלה האזורים שסובלים מהכי הרבה תקלות חשמל בישראל

שכונות של משפחות צעירות, ערים שבהן קיים ריכוז גבוה של צמחייה, ישובים הסמוכים לישובים ארעיים עם חיבורי חשמל פיראטיים - מומחה חברת החשמל מסביר מה הסכנה לתקלות באזור המגורים שלכם

חורף 2018 הביא איתו לא מעט מתח לאזור השרון. גל פתאומי של פריצות לבתים היכה בשכונות רבות, כשהמשטרה מתקשה להבין איך הפורצים מצליחים להגיע ולהימלט במהירות בלי להיתפס.

התעלומה נפתרה דווקא בזכות תקלה בלתי צפויה של הפורצים – שהתבררו כחוליות גנבים מהשומרון שחצו את גדר ההפרדה הסמוכה. בגלל שלא יכלו לעבור דרך הגדר או מתחתיה, הפתרון היצירתי בו בחרו הגנבים היה מצנחי רחיפה ממונעים, שבעזרתם המריאו גבוה מעל הגדר ונחתו בתוך שטח ישראל. אלא שבדרך לפריצה, קרה לא פעם שהגנבים ריחפו גבוה מדי ונחתו על רשתות קווי מתח, קרעו אותן ופונו לבתי חולים בישראל. במשטרת ישראל עשו 1 ועוד 1 והבינו שאותם פצועים היו חלק מחוליות הגנבים שהטרידו את תושבי השרון.

"ככה יצא שגם אם ניצלת מהגניבה, פשוט ישבת בחושך״, מספר אלי ילוז, מנהל מחלקת תפעול בחברת החשמל. "הגנבים טופלו בבית החולים בזמן שאנחנו עבדנו במשך שעות כדי להחזיר לתושבים את רשת החשמל שנפגעה מהמצנחים".

זה קורה הרבה?
״כל כלי מעופף הוא סכנה לקווי החשמל, כי לרוב המפעילים שלהם הם אנשים לא מיומנים. מסוקים ומטוסים יודעים להיזהר מקווי חשמל והטייסים גם מזהירים אחד את השני ברשת הקשר. טייסים חובבים, רחפנים וטרקטורונים מעופפים לא עושים את זה, והם מהווים סיכון גדול לנזקים משמעותיים ולעתים גם לפציעות ואובדן חיי אדם״.

ברחבי ישראל קיימים אזורים לא מועטים שמועדים לתקלות חשמל על בסיס קבוע. הנה כמה מהם.

אזורים עם צמחייה עשירה

מרבית תקלות החשמל בישראל מתרחשות בשטחים מיושבים. אחוז משמעותי מתוכן נובע מעצים שגדלו פרא ופוגעים בתשתיות החשמל. למרות שהאחריות לגיזום עצים נמצאת באחריות העיריות והמועצות המקומיות, במקרים רבים – בין עם מטעמים תקציביים או משיקולי נוף – מעדיף השלטון המקומי להימנע מגיזום ומגדיל בכך את הסיכון לתקלות חשמל.

״קשה מאוד לקבל אישור מהעיריות לבצע את הגיזום על ידי חברת החשמל״, אומר ילוז. ״הבעיה היא שגם כשהם כבר מבצעים אותו, הוא לא תמיד נעשה בחכמה וכתוצאה מכך עצים נופלים, כי הם לא מצליחים לעמוד בעומס של גשם ורוחות חזקות. בנוסף, גיזום צריך להתבצע בעונות מעבר – לפני שהחורף מגיע. אחר כך קשה מאוד לטפל נקודתית, ומגיעים למצבים של נפילות עצים וקריעות חוטים״.

באזורים כמו הוד השרון, יהוד ואשקלון נמצא ריכוז גבוה של עצים שמהווים סכנה מיידית לסופה הבאה, אבל ילוז חושש שהרשויות מעדיפות את הניתוח על פני הטיפול המונע. ״בוחרים שם לוותר על פינוי עצים משיקולי תקציב, ואומרים שיטפלו בתקלה אם תקרה״.

שטחי בנייה ותמ״א 38

אתרי בנייה הם אזורים מועדים לפורענות בנוגע לסכנות בחשמל, ועם תנופת הבנייה הגדולה בכל רחבי הארץ – הסכנה מתפשטת כמעט לכל ישוב בישראל. "אצל הקבלנים הזמן שווה כסף. ההתקדמות קודמת להכל, גם אם המחיר הוא פגיעה בתשתיות ובאספקת החשמל של השכונה כולה״, מסביר ילוז.

דוגמה בולטת לסכנה באזורי בנייה היא מנופים. בתיאוריה, מיקום המנופים מותנה באישור מחברת החשמל, אבל בשטח הכלים חורגים לא פעם מהמשבצת שהוקצתה להם ופוגעים בקווי חשמל. ילוז מספר על מקרה שאירע לאחרונה, בו מפעיל פגע עם זרוע המנוף שלו בכבל ושיתק שכונה שלמה. ״לקבלנים לא אכפת. הם חושבים שזה ייגמר רק בהפסקת חשמל, אבל פגיעה כזו יכולה להסתיים גם בהרוגים״.

קידוחים הם סכנה גדולה נוספת באזורי בנייה. לפני מספר חודשים פגע עובד במסילת הרכבת מול הרצליה בכבל מתח גבוה, שמזין את מכון טיהור השפכים של העיר ואחראי לאספקת המים הנקיים לתושבי האזור. בזמן שהגנרטור המקומי המוגבל בזמן של המכון נכנס לפעולה, פעלו עובדי חברת החשמל מסביב לשעון כדי לחבר כבל תת קרקעי חדש מתחת לכביש איילון ומסילת הרכבת. ״זה יכול היה להיגמר בסיוט תברואתי שיפגע בכל אזור המרכז״,

ומה עושים לקבלן כזה?
״מוציאים צו, סוגרים את האתר לכמה ימים, אבל בזה פחות או יותר הכל נגמר. אחרי
כמה ימים משחררים אותם והם חוזרים לעבוד. באזורי תמ״א 38 התקלות האלה נפוצות יותר ויותר. קבלנים ממש בונים על הרשתות שלנו, למרות שיש להם מפות שאומרות איפה כל התשתית נמצאת״.

פריחת הפרויקטים לחידוש בנייה בישראל משפיעה על צריכת החשמל של הסביבה כולה (צילום: Bigstockphoto)

שכונות של משפחות צעירות

אם אתם מתגוררים בשכונה של משפחות צעירות עם ילדים, כנראה תופתעו לשמוע שמדובר באזור עם סיכון גבוה לתקלות חשמל.

בשכונות בהן מתרחשים אירועים על בסיס קבוע – מימי הולדת ועד התארגנויות חברים ומסיבות – נמצאים עובדי חברת החשמל בכוננות שיא.

״אנשים לא חושבים על זה, אבל בלוני הליום שמשתחררים ועפים הם סכנה גדולה מאוד לרשת החשמל״, מסביר ילוז. ״הציפוי שלהם עשוי מאלומיניום שמוליך חשמל, וברגע שהבלון מסתבך בחוטים הוא עלול לגרום לקצר, להפרעות ולפגיעה באספקה. תקלות כאלה נפוצות מאוד במקומות כמו פולג, רחובות ועוד״.

בלונים הם לא הפריט המעופף היחיד שמטריד את עובדי חברת החשמל. אזורים בהם ממוקמות חממות ומבנים ארעיים, סובלים לא פעם מתקלות כתוצאה מגג שהתנתק בגלל רוחות עזות ונחת על רשת החשמל.

על פי ילוז, הניסיון למנוע תקלות באזורים כאלה נעשה בעיקר בפן ההסברתי. ״אנחנו מפצירים באנשים להיערך מראש ולקשור כל אלמנט שעלול לעוף ברוח. זאת פעולה חד פעמית שיכולה לחסוך המון עוגמת נפש מהרבה מאוד אנשים – גם לקוחות וגם עובדים שיוצאים בזמן סערה להקים מחדש את רשת החשמל״. 

מגורים בשכנות לגנבי חשמל

חיבורי חשמל פיראטיים הם עוד גורם שעלול לפגוע בתשתית החשמל של תושבים שכנים ״יש שעות שפתאום העומסים באזורים נרחבים קופצים ואז נתיכים נשרפים מעומס יותר וכל האזור ללא חשמל למשך מספר שעות״, מסביר ילוז. ״מי שסובל מזה באמת הם התושבים שכן משלמים על החשמל, וסובלים מכך שגם גונבים להם אותו וגם מפילים להם את הרשת״.

בנוסף מעיד ילוז כי לא מעט אירועים של גניבות חשמל היו המקור להתפרצות של שריפות, שגרמו להפסקת אספקת החשמל בבניינים שלמים למשך מספר ימים – עד לשיקום תשתיות החשמל.

תופעה רווחת נוספת היא גנבי מתכות, שמוציאים כבלים מתוך הקרקע ומפילים שנאים בשביל ליבת הנחושת שלהם. פעולות כאלה מובילות לאובדן חשמל של אלפי אזרחים. ילוז מעודד מכך שהתופעה נמצאת בירידה, אבל מיד מוסיף: ״זה קורה כי המשטרה מבצעת אכיפה ומכניסה את הגנבים לכלא. ברגע שהם משתחררים, זה משחק של חתול ועכבר שכולם נפגעים ממנו״.