לא חייבים לשבור את הכיס גם בקיץ (צילום: Bigstock Photos)

שינוי בהרגלי הצריכה: כך תחסכו בחשמל בחודשי הקיץ

כדאי לכוון את התריסים של המזגן למעלה או למטה? מה עדיף – דוד שמש או דוד חשמל? לייבש בגדים בחוץ או במייבש? הטיפים שיעזרו לכם לעבור את החודשים החמים בלי לשבור את הכיס
"מחברת החשמל נמסר כי בשל עומס החום הכבד, נשבר היום שיא צריכת החשמל…", השורה הזאת מוכרת לכולנו היטב ממהדורות החדשות, ולא במקרה. מאז 2015 שובר משק החשמל הישראלי מדי שנה את שיא כל הזמנים שנקבע רק שנה קודם לכן, עם ביקושים שהולכים ותופחים לנוכח הקיצים החמים והחורפים הקרים שעוברים עלינו. לשם המחשה, בינואר האחרון נרשם השיא האחרון הנוכחי עם צריכה של מעט יותר מ-13 אלף מגה וואט.

הקפדה על כמה כללים פשוטים עשויה לחסוך לכולנו לא מעט כסף מבלי לפגוע באיכות חיי היומיום.

מזגנים: העדיפו דירוג אנרגטי גבוה ודאגו לתחזוקה שוטפת

מכשיר החשמל החיוני ביותר לקיץ הישראלי הוא גם זה שזולל את כמות החשמל הגדולה ביותר בממוצע. לכן, החיסכון הגדול ביותר בהקשר שלו מתרחש כבר בשלב הקנייה.

מזגן בעל דירוג אנרגטי גבוה (הדירוג נע בין G הנמוך ביותר ל-A הגבוה ביותר) ידרוש לעיתים הוצאה כספית יקרה יותר, אך בטווח הארוך יפחית משמעותית את עלויות הצריכה ובכך יהפוך את הקנייה למשתלמת. המלצה חשובה נוספת היא לבחור מזגן בעל השהייה (אינוורטר) ששומר על טמפרטורת חדר קבועה וצורך עד כ-30% פחות חשמל ממזגנים ללא השהייה.

מיקום המזגן בחדר משפיע משמעותית על ביצועיו. מומלץ להתייעץ במומחה לפני ההתקנה כדי לוודא שננצל את מלוא יעילותו של המזגן. יחד עם זאת, גם מזגנים בעלי מיקום אידיאלי זקוקים לטיפול תקופתי כדי לשמור על תפוקה גבוהה. יש לנקות את פתחי האוורור והמסננים באופן קבוע ולוודא שאינם חסומים, ובנוסף לכוון את התריסים כלפי מעלה בקיץ כדי לפזר את האוויר הקר באופן מיטבי.

הטמפרטורה המומלצת לשימוש בקיץ היא 25 מעלות בחדר, כשכל הורדה של מעלה תגדיל את הוצאת החשמל ב-5% נוספים. כדי למנוע בריחה של אוויר קר, חשוב לסגור את דלתות החדרים שאינם בשימוש ולדאוג להצללת החדרים כדי לצמצם את עומסי החום, שאיתם נדרש המזגן להתמודד.

דוודים ומקררים: נקו קולטנים ואטמו דלתות

בחירה בדוד שמש על פני דוד חשמל עשויה לחסוך משמעותית בעלויות. חימום מים חשמלי עולה כסף, בעוד השמש עושה את אותה עבודה בחינם. גם במקרה הזה הרכישה וההתקנה של דוד שמש אינם זולים, אך לאורך זמן החיסכון מחזיר את ההשקעה.

מומלץ לוודא אחת לשנה שהקולטים נקיים וחשופים באופן ישיר לשמש, כדי למקסם את יעילותם.

במקרה של מקררים ומקפיאים, עוצמת הפעילות משתנה בהתאם לטמפרטורה החיצונית סביבם. מומלץ לוודא שהטמפרטורה בתא הקירור עומדת על 5-7 מעלות ושהדלתות אטומות לכניסה של אוויר חם.

ייבשו בגדים בחוץ, העדיפו אפייה בשעות הערב

לא מעט מכשירים פולטי חום נמצאים בסביבה הביתית ומקשים על קירור הבית. נורות הליבון, למשל, פולטות הרבה יותר חום מנורות פלורסנט ולד וגם צורכות הרבה יותר חשמל.

מומלץ להפעיל תנורים, טוסטרים ומגהצים בשעות הבוקר או בערב החמות פחות, ולצמצם עד כמה שניתן את פתיחת דלתות התנור כדי למנוע פליטת חום אל חלל הבית.

בכל עונות השנה, ובמיוחד בקיץ, כדאי להימנע מהכנסה של מזון חם למקרר ולמקפיא. בנוסף כדי למנוע התחממות יתר, עדיף למלא את המקפיא עד כשני שליש מנפחו הכולל.

כדאי לנצל את השמש הקופחת כדי לייבש בגדים בחוץ ולחסוך את השימוש במייבש. ובכלל, השמש לא רק מחממת אלא גם מאירה. פתיחת וילונות ותריסים לאורך שעות היום תאפשר לצמצם את הצורך בתאורה ולחסוך בחשמל.