כל יום בים מביא איתו הפתעות חדשות (צילום: מדור ים בחברת החשמל)

״מדי פעם כריש קופץ ודורש בשלומנו״

יחידת הצוללים של חברת החשמל מורכבת מיוצאי יחידות מובחרות, ומתמודדת עם אתגרים במשקל 50 אלף טון בלב ים. כתבנו הצטרף אליהם ליום עמוס חוויות

הים היה יפה ורגוע. שמש אביבית חמימה חייכה מעל המזח באשדוד, שעליו כבר עמדו מוכנים אנשי צוות מחלקת הים של חברת החשמל. כעבור חצי שעה הם כבר היו עמוק בלב ים, עמוסים בציוד כבד והרבה ניסיון.

המשימה של היום היא תחזוקה של מערכת המצופים, שאחראית לעגן מיכליות דלק במשקל של עד 50,000 טון. בלב ים מתחלקים שמונת חברי הצוות לתפקידים – חלקם אחראים על תפעול המנוף שמושך את המצוף, אחרים צוללים אל מתחת לפני המים, מחליפים את שרשראות הענק שנדרשות לעמוד בעומסים עצומים מדי יום, ומרתכים שרשראות חדשות.

מסביבם נוף כחול אינסופי והרבה שלווה, ולא רק בגלל הפסטורליה. ״לשמחתנו הים שבו אנחנו עובדים כבר לא מוגדר כ'שטח פתוח׳״, מסביר אריק אשל (50), מנהל העבודה. ״יש סוללות של כיפת ברזל ששומרות עלינו, כך שאנחנו מרגישים מאוד מוגנים״.

אריק אשל על סירה
מרגישים מאוד מוגנים גם בים. אריק אשל (צילום: מדור ים בחברת החשמל)

מה יש לצוללנים לחפש בבניין בת״א?

ההגדרה הרשמית של מחלקת הים בחברת החשמל היא טיפול בממשק הימי, אבל מתחת לכותרת היבשושית הזאת מסתתרת פעילות ענפה.

"אנחנו מסייעים בתחזוקה והשמירה של מתקנים ומבניים ימיים של חברת החשמל", מסביר בועז כהן, מנהל מדור במחלקה. ״ישנן תעלות מי ים, צנרת ומאגרי מי קולחין המשמשים לקירור תחנות הכוח. ישנן גם בריכות אגירת מים לתגבור המערכות של כיבוי האש. המתקנים האלה מפוזרים מצפון ועד דרום בכל רחבי הארץ״.

תפקיד חשוב ומורכב נוסף של היחידה הוא, כאמור, קשירה ופיקוח על שינוע הדלק ממכליות ענק שמגיעות לשטחה הימי של ישראל. המשימה הזאת מתבצעת במהלך כל ימי השנה, למעט אירועי מזג אוויר חריג וסערות. בנוסף, תחת אחריותה של היחידה נמצאים גם מניעה וטיפול בזיהום הים במקומות בהם החברה פועלת, ובמקרי חירום גם סיוע בטיפול בדליפות שמנים מזהמים כחלק מהמערך הלאומי.

גם בתנאי ים קשים ובמהלך סערות וגשמים. בנוסף, תחת אחריותה של היחידה נמצא גם ניקיון הים במקומות בהם החברה פועלת, ובמקרי חירום גם הטיפול בדליפות חומרים מסוכנים ומזהמים.

ריבוי התפקידים הזה הופך כל יום להרפתקה חדשה, שלעתים קשה לצפות כיצד תתפתח. "יום אחד מצלצלים אלינו ואומרים שאנחנו צריכים להגיע לבניין של החברה ברחוב אנילביץ' בתל אביב, ממש ליד היכל יד אליהו", מספר אשל. "זה היה באחד באפריל אז הייתי בטוח שעובדים עלינו. אמרנו להם שזו טעות, כי מה לנו ולבניין שבתוכו יושבים משרדים והמוקד של חברת החשמל?

״אבל מסתבר שגם שם, בקומה מינוס שתיים בלב העיר, נמצאות שש בריכות אגירה תת קרקעיות שמתגברות את מערך כיבוי האש ודורשות שנצלול ונתחזק אותן״

זה בטח מקרה חריג, לא? רוב העבודה די חוזרת על עצמה.
"האמת היא שלא״, מבהיר ערן לוי, מנהל עבודה נוסף ביחידה. ״סידור העבודה שלנו מתחלף מדי יום, ולפעמים הוא מתהפך ב-180 מעלות תוך כדי תנועה, כי מוצאים דברים חדשים שאפילו לא חשבנו עליהם. העבודה הכי מורכבת שלנו היא הטיפול בשני צינורות דלק תת ימיים באורך שני קילומטרים שממוקמים באשדוד״.

בחשיכה, בקור ועם המון זהירות

למרות, ואולי בגלל, שהיא פועלת רוב הזמן מתחת לרדאר – היחידה נחשבת ליוקרתית מאוד, ולאורך השנים רבים מחבריה הם יוצאי יחידות מובחרות. הקבלה ליחידה כוללת שורה ארוכה של מבחנים ובדיקות – וגם מי שכבר מצליח להתקבל, מבלה את התקופה הראשונה בשטיפת ציוד ומשימות אפורות. האקשן מתחיל רק אחרי שמבינים לעומק את מהות העבודה, צוברים ניסיון ומוסמכים.

"זו עבודה שיש בה גם סכנת חיים", מסביר לוי. "אנחנו עובדים בלב ים, מסביבנו יש ציוד כבד של חבלים, ברזלים וחפצים ששוקלים עשרות ומאות קילוגרמים. מספיקה שנייה אחת של חוסר תשומת לב, מעידה או פנייה לא נכונה ואפשר להיפגע. גם כשאתה נמצא בתוך המים, אתה מתעסק עם ציוד מאוד כבד ומסובך שדורש תשומת לב מאוד גדולה לכל פעולה".

אחת המשימות של היחידה היא לתחזק את משאבות הענק שממוקמות מתחת למים, ומזרימות מים לקירור תחנות הכוח באשדוד, תל אביב, חיפה, חדרה ואשקלון. ״אי אפשר לבצע את העבודה הזאת כשהתחנה עובדת בעומס מלא כי יש סכנה שנישאב פנימה״, מסביר כהן. ״זה אומר שהפעולות האלה מתבצעות בדרך כלל בלילה, בחשיכה ולפעמים בקור גדול מאוד״.

את הכרישים בחדרה פגשת?
"לצערי הם לא בתחום שלנו, הם בצד השני של התחנה בחדרה. אבל כשאתה יוצא ללב ים כדי לקשור את הספינות שמגיעות, אתה פוגש הרבה יצורים ימיים מאוד מיוחדים. אנחנו מחויבים לבדוק ששום חומרים אסורים לא נפלטים בטעות, ושאוכלוסיית החי באזור לא נפגעת. מדי פעם בפעם מופיע כריש ודורש בשלומנו״

בים המלח אתם בטח לא עובדים.
אשל: "תתפלאו, גם שם עבדנו. ישנם שלושה עמודי חשמל שעומדים ממש על קו החוף, וקרה שים המלח עלה על גדותיו כי המפעלים באזור הזרימו לתוכו מים. פתאום, באמצע הים ממש ליד המלונות, ניצבו עמודים מוקפים במים. נסענו לשם עם סירה כדי לסייע לעובדי הרשות בפירוק שלהם״

אתם לא מפחדים מהחיבור בין חשמל למים?
"אנחנו לא מתעסקים בחשמל, רק במים, אז אין בעיה. בגלל זה גם לאף עובד בחברת החשמל אסור להתקרב למים בלעדינו, זו המומחיות שלנו אז משאירים את זה לנו".