הבחירה מתחילה בשימוש שלכם בדירה (צילום: Bigstockphoto)

עילי, מרכזי או משולב? כך תבחרו את המזגן שהכי מתאים לבית שלכם

הקיץ הישראלי מצריך מזגנים מתקדמים יותר ויותר שמקררים את הבית, אבל גם צורכים לא מעט חשמל. איזה מושגים חשוב להכיר ואילו שאלות כדאי לשאול לפני שתצאו לחנות? מדריך מקוצר

שני מיליארד טונות של קרח ביום אחד – זוהי הכמות אותה איבדה יבשת גרינלנד בתוך 24 שעות במהלך חודש יוני. מדפי קרח עצומים שהתגבשו במשך עשרות שנים גלשו לפתע אל הים, העלו את המפלס ואת הטמפרטורה של המים, והכניסו חוקרים ומדענים לחרדה. זוהי הוכחה נוספת להתחממות כדור הארץ ולנזקים האדירים שנובעים ממנה, אבל לא צריך להרחיק עד גרינלנד כדי להרגיש את השפעותיה גם אצלנו.

מחקר של השירות המטאורולוגי קובע כי הטמפרטורה בישראל עלתה במהלך 30 השנים האחרונות ב-2 מעלות בממוצע. עומסי החום הפכו תכופים וקשים יותר, הטמפרטורות הגבוהות נותרות איתנו גם עמוק אל תוך חודשי הסתיו – והצורך במזגנים חדשים ומתקדמים שיוכלו לעמוד בביקושים הגדולים, הולך וגובר.

דבר אחד לא השתנה: מזגן היה ונותר השקעה גדולה ומשמעותית למשק הבית, כזו שכדאי לתכנן היטב ולהתאים לצרכים המשתנים של כל משפחה. מגוון דגמים ואפשרויות עומדים לבחירתנו בבואנו לקנות מזגן, וזה הזמן להכיר את המושגים והשיקולים החשובים שיעזרו להכריע.

מקסימום תפוקה במינימום צריכה

"הבחירה במזגן היא עניין סובייקטיבי לחלוטין", אומר שלומי לוי, מהנדס חשמל ממחלקת פיתוח טכנולוגיות רשת של חברת החשמל. "לפני שנעשה אותה, עלינו לבחון את הפעילות היומיומית שלנו בבית ולנתח את הצרכים האישיים שלנו, זה חישוב מורכב המשתנה מאדם לאדם". לוי מסביר כי הבחירה במזגן נובעת ממכלול של שיקולים, בהם כדאיות כלכלית, נוחות ואפילו אסתטיקה.

הנטייה הרווחת להערכת עוצמתו של המזגן היא על בסיס יחידות"כוח סוס", אך זוהי טעות נפוצה. "חישוב על פי כוח סוס איננו מדויק", אומר לוי, "לפעמים הוא מביא לכך ששני מזגנים בעלי 'כוח סוס' דומה יהיו בפועל בעוצמה שונה".

יחידת המדידה לתפוקת מזגן היא BTU/h (British Thermal Unit per hour), הבוחנת את כמות החום או הקור, שמופקת לתוך החלל בכל שעה. ככל שהחלל שאותו נרצה למזג גדול יותר, כך נצטרך תפוקה רבה יותר של אוויר ממוזג, ולכן נבחר במזגן בעל BTU/h גבוה יותר. לעיתים יתחבא הנתון במידה אחרת שבחרו מוכרי המזגנים להדגיש. לכן חשוב להכיר את יחסי ההמרה של BTU/h למידות כמו כוח סוס (1 כוח סוס = 900 BTU/h בקירוב) או יחידות וואט (1 וואט = 3.42 BTU/h).

סוגיה חשובה נוספת הוא יעילותו של המזגן, שנבחנת על פי שני מדדים: הדירוג האנרגטי ומקדם היעילות (COP). כמו במקרה של מכשירי חשמל אחרים, השאיפה היא להחזיק במזגן בעל דירוג אנרגטי קרוב ככל הניתן ל-A ורחוק ככל הניתן מ-G – כדי לוודא שתפוקת המזגן תהיה גבוהה אך חסכונית בחשמל. במקרה בו המזגן נמדד באמצעות מקדם היעילות, ככל שהנתון שמופיע לצדו גבוה יותר – כך נקבל תפוקה גדולה יותר תמורת אותה צריכת חשמל. על פי מכון התקנים הישראלי, מקדם היעילות למזגנים מיני-מרכזיים חייב להיות 3.5 לפחות ולמזגנים עיליים 3.2 לפחות.

החלל קובע את סוג המזגן

שני סוגי המזגנים הנפוצים ביותר הם המזגן העילי (מפוצל), המותקן על הקיר בחדר, והמזגן המיני-מרכזי שחולש על פני הבית כולו. לשני הדגמים יתרונות וחסרונות.

״היתרון הגדול של מזגן עילי הוא חיסכון״, מסביר לוי. ״לרוב דפוסי השימוש שלנו בחדרים השונים אינם זהים, ואנחנו לא זקוקים למיזוג החדרים בו זמנית. למשל, אם אנחנו נוטים לבלות בעיקר בסלון ונמצאים בחדרים האחרים רק בלילה, מזגן עילי יהיה פתרון אידיאלי עבורנו. לעומת זאת, אם נעשה שימוש בכל החללים בבית במשך היום – מזגן מיני מרכזי הוא עדיף עבורם״.

בניגוד למזגן עילי, מזגן מיני-מרכזי לא גוזל מקום על הקיר. ניתן גם לפזר את האוויר הממוזג ברחבי הבית בצורה שווה שתשרה תחושה נעימה – בניגוד למזגן העילי שמקרר מקום אחד בלבד. עם זאת, המזגן המיני-מרכזי דורש לעיתים הנמכה של התקרה עבור הפיקוד הראשי והצנרת המרכזית, וצריך לקחת זאת בחשבון.

החיסרון הגדול של מזגן מיני-מרכזי הוא בזבוז חשמל. אמנם ניתן לסגור את תריסי המזגן בחללים בהם אנחנו לא נמצאים או לא מעוניינים לקרר – אבל הפעולה הזו אינה מקטינה את צריכת החשמל ותפוקת המזגן.

לוי מוסיף כי קיימת אפשרות לשילוב של שני סוגי המזגנים. כך, למשל, התקנה של מזגן מיני-מרכזי בסלון ובמטבח – בהם דפוסי השימוש זהים – והתקנה של מזגנים עיליים בחדרים, בהם השהות מוגבלת יותר במשך היום.

מבט על פתח מזגן מרכזי
אפשר גם לשלב בין שני סוגי המזגנים (צילום: Bigstockphoto)

שימור טמפרטורה יעלה לכם יותר

מרכיב חשוב נוסף בבחירת המזגן הוא טכנולוגיית האינוורטר. בעוד במזגנים רגילים, פועל המדחס בשיא תפוקתו עד ההגעה לטמפרטורה הרצויה ואז נכבה, במזגני אינוורטר המדחס ממשיך לפעול בתפוקה מינימלית גם לאחר ההגעה לטמפרטורה הרצויה, ובכך משמר את טמפרטורת החדר לאורך זמן ומספק נוחות תרמית טובה יותר. החיסרון של מזגן בטכנולוגיית אינוורטר הוא עלותו הגבוהה ביחס למזגנים רגילים.

קיימת אפשרות להתקין מזגן מיני-מרכזי בטכנולוגיית אינוורטר בכל יכולת שליטה עצמאית על הטמפרטורה ופיזור האוויר בכל חדר, תוך ויסות פעולת המדחס והשגת חיסכון אנרגטי בהתאם.

מחירים של מזגנים משתנה בהתאם ליצרן, לעוצמה, לדירוג האנרגטי ולפרמטרים נוספים, ועל כן טווחי המחירים גדולים מאוד בין מזגן למזגן. חשוב לוודא שמחיר המזגן יכלול גם את מחיר ההתקנה. מחירו הממוצע של מזגן עילי רגיל יעלה בין 1,000 ל-5,000 שקלים ויותר – תלוי בעוצמה. מזגן מיני-מרכזי יעלה בין 5,000 ל-10,000 שקלים. טכנולוגיית האינוורטר מוסיפה כ-30% נוספים למחיר המזגן.