רגע לפני שלוחצים על הזמנה, בדקו את הדברים האלה (צילום: Bigstockphoto)

בלי מכס ובלי מתח:
כך תזמינו מוצרי חשמל מחו"ל בראש שקט

רגע לפני שאתם לוחצים על כפתור הקנייה בדרך למכשיר החשמלי הבא שלכם, חשוב לבצע כמה בדיקות קצרות וחשובות שיחסכו לכם כסף ועוגמת נפש. המדריך המלא לשופוהוליקים

שעת ערב מאוחרת. אתם מול המחשב, ומרגישים שהיום הזה היה מספיק מאתגר כדי שיצדיק פיצוי בדמות מתנה קטנה לעצמכם. עוברות כמה שניות, מספר קטן של קליקים, רפרוף זריז על הסייל החם באתר השופינג האהוב עליכם – והופ, הנעליים שהזמנתם כבר בדרך אליכם. בתוך הספונטניות הזאת אפילו לא טרחתם לוודא שהמידה תואמת, אבל מה זה משנה? מקסימום תחזירו.

עכשיו דמיינו לעצמכם את אותה סיטואציה, אבל עם מקרר למשל. נכון, טכנית אפשר להחזיר גם אותו, אבל ההתרוצצויות והסידורים שיידרשו מכם בתהליך פשוט לא מצדיקים את התהליך. במקרים רבים הקלות והזמינות של מוצרים ברשת גורמים לנו לוותר על כמה בדיקות פשוטות, שימנעו מאיתנו הוצאות מיותרות, עוגמת נפש ובמקרים חריגים גם קלקול של המכשיר שקנינו במיטב כספינו.

אז מה חשוב לבדוק רגע לפני שמתחייבים למכשיר חשמל מחו״ל?

1. ודאו שיש לכם מתאם מתח חשמלי

המאפיינים החשמליים של מתח (וולט) ותדירות (הרץ) שצורך מכשיר חשמלי משתנים בין מדינות שונות. בישראל, באירופה ובאזורים רבים אחרים בעולם החשמל המסופק לבתי האזרחים הוא במתח של 220 וולט ובתדירות של 50 הרץ. בארה״ב, במדינות מרכז אמריקה, למשל, החשמל המסופק הוא במתח של 110 וולט ובתדירות של 60 הרץ. בהתאם לכך, גם מכשירי החשמל מיוצרים בהתאמה למאפיינים החשמליים האלו.

לכן, אם קנינו מוצר חשמלי באתר אמריקאי כמו אמזון, למשל, סביר שהמתח שהוא צורך הוא כזה שאינו מתאים למערכת החשמל בישראל. אם ננסה להשתמש בו הוא לא יעבוד במקרה הטוב, ויינזק עד כדי השבתתו המוחלטת במקרה הרע. הפתרון הוא להצטייד בשנאי או בממיר שתפקידם להתאים את המתח בבית לזה של המכשיר החשמלי. ניתן כמובן לקנות גם שנאי וגם ממיר ברשת או בחנויות חשמל בישראל – אך חשוב שנדע לקחת בחשבון גם את מחירם בסך הכולל של המכשיר שקנינו ולוודא שהוא עדיין משתלם. יש לציין כי קיימים מכשירים שמיוצרים מראש כך שיתאימו למאפיינים חשמליים שונים במגוון מדינות.

הבדל חשוב נוסף בין מתקני החשמל בישראל ובמדינות אחרות הוא צורת השקע החשמלי. ההבדלים מתבטאים בגודל הפיזי של השקע, בצורת הפינים (עגולים או מלבניים), בתצורת הסידור של הפינים בשקע (״משולש״ או טורי לדוגמה) ובכמות הזרם החשמלי שניתן להעביר בהם. תקע בעל פינים ארוכים לא מתאימים עלול לגרום לנזק אם ננסה להכניס אותו בכוח. גם במקרה הזה הפתרון הוא מתאם לשקע המקומי. ברחבי הרשת ניתן לרכוש כיום מתאם אוניברסלי המתאים לכל סוגי התקעים.

"יש לשים לב שמשתמשים במוצרים תקניים", מבהיר שלומי לוי, מהנדס חשמל מאגף הנדסת רשת של חברת החשמל. "הימנעו מפתרונות מאולתרים שעלולים לגרום נזק למכשירים ואף לגרום לבעיות בטיחות כגון קצרים, שריפות והתחשמלויות״.

ודאו שהמכשיר שהזמנתם יתאים למערכת החשמל בישראל (צילום: Bigstockphoto)

2. הקפידו לא לעבור את מגבלת הפטור ממס

אם רכשתם מכשיר חשמלי בעלות נמוכה מ-75 דולר, תהיו פטורים לחלוטין מתשלום מכס, מע"מ או מס קנייה. אם רכשתם מכשיר יקר יותר, ייתכן ותחוייבו באחד מהמיסים או בכמה מהם (תלוי בסכום הרכישה ובמוצר). שימו לב ששחרור החבילה מהמכס או מהמע״מ נושאת עמה עלויות נוספות שעשויות לייקר משמעותית את עלות העסקה שביצעתם.

3. בדקו את מדיניות ההחזרה של האתר

כמו בכל קנייה אחרת ברשת, גם במקרה של מוצרי חשמל נוצר במקרים רבים פער בין התמונה של המוצר באתר לבין מה שקיבלנו בפועל. אתרים רבים מאפשרים החזרה סחורה ללא עלות ותמורת זיכוי כספי מלא, אך אתרים אחרים מתנים החזרה בתשלום דמי משלוח. חשוב לוודא לפני הרכישה שהאתר שקניתם ממנו יאפשר לכם להחזיר את המוצר במקרה הצורך, מבלי שתצטרכו להוסיף על כך תשלום נוסף.

עוד סוגיה חשובה היא אופי ההחזר. חלק מהאתרים מציעים מוצר חדש במקום המוצר שהחזרתם, ובכך חוסכים את עלות דמי המשלוח. מומלץ לתעד את המוצר שקיבלתם עם הגעתו, כהוכחה לפער אפשרי בינו לבין המוצר שרכשתם באתר.

4. אל תתפתו לקנות מאתרים קטנים

בכל הקשור לקניות באינטרנט, הגופים הגדולים הם גם הבטוחים והאמינים ביותר ומציעים מענה מהיר ויעיל לכל בעיה. אתרים כמו אמזון, איביי ואלי אקספרס הם המוכרים ביותר לצרכנים הישראלים, אך גם הגרסאות המקוונות של וולמארט, מייסיס, פאסווירד ודיל-ניוז האמריקאים, וכן גיקביינג וגירבסט הסיניים, נחשבות אמינות.

במקרים בהם החלטתם בכל זאת לקנות באתר קטן יותר, ממליצה המועצה הישראלית לצרכנות להיעזר במנועי חיפוש גדולים או פורומים מוכרים כדי לבצע סקר שוק על רמת שביעות הרצון מהשירות באתר, ולגלות אם עלו תלונות לגביו.

לכו על בטוח וקנו באתרים מוכרים (צילום: Bigstockphoto)

5. בחרו אמצעי תשלום נוח ובטוח

מרבית אתרי הקניות הגדולים מאפשרים לשלם באמצעות ״פייפאל״, שמאפשרת לבטל את העסקה במקרה שבו הסחורה לא הגיעה (בתנאי שהתשלום עדיין לא נפרע). אפשרות נוספת היא לרכוש כרטיס נטען ייעודי בדואר ולהזין אותו בסכום אותו אתם מוכנים להוציא. לבסוף, ניתן לבצע את העסקה באמצעות כרטיס אשראי בינלאומי. אם המחיר מופיע באתר במטבע זר, חברת האשראי תבצע את ההמרה לשקלים לפי השער היציג ביום הקנייה. חברות האשראי והבנקים גובים עמלות המרת מט״ח, כך שיש לקחת גם את התוספת הזאת בחשבון הכולל של הרכישה שלכם.