להתקשר 103 או להזמין טכנאי (צילום: יוסי וייס)

לצלצל לחשמלאי? או אולי לחברת החשמל?
כך תדעו למי לפנות במקרה של תקלה

הן מעיקות ומתסכלות, אבל תקלות חשמל הן חלק מהחיים של כולנו. אז איך יודעים אם לקרוא לחשמלאי מוסמך, לנציג חברת החשמל או אולי בכלל אפשר לטפל בעצמכם? אספנו כמה תקלות נפוצות – ופתרונות מומלצים

חוקי הקוסמוס הבלתי כתובים קובעים שתקלת חשמל תמיד תתפוס אותנו ברגע הכי לא מתאים מבחינתנו. הפקק יקפוץ בדיוק ביום החם ביותר בשנה, הטוסטר יקצר בדיוק כשאנחנו מתים לטוסט והמעלית תיתקע בדיוק כשנצטרך להעלות את הטלוויזיה החדשה שלנו הביתה.

יש משהו בפתאומיות הזאת שבה המובן מאליו פתאום לא עובד, שמבלבל אותנו. למי פונים עכשיו? האם צריך לצאת לארון החשמל? ואיפה הטלפון של החשמלאי הזה כשבאמת צריך אותו? כדי להקל עליכם בתקלה הבאה, לא עלינו, לפניכם רשימה של תקלות נפוצות והגורם שיש לפנות אליו כשהן מתרחשות. 

השקע יצא מהמקום? היזהרו מחוטים חשופים והזמינו חשמלאי מוסמך (צילום: Bigstockphoto)

התקלה: שקע חשמל שיצא מהמקום

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: חשמלאי מוסמך

מה צריך לעשות: "אדם ללא הכשרה מקצועית עלול לגעת בחוט חשמל ‘חי’ שעובר בו מתח או זרם חשמלי – וזה מסוכן מאוד. חוט כזה יכול להימצא בבית או ברחוב", מסביר יאיר רוזנטל – ראש תחום השגחה בנפת השרון של חברת החשמל. "אם האדם יחף או עומד על רצפה רטובה ונוגע בחוט – הוא עלול ללקות באירוע לב או להתחשמל למוות.

כששקע בבית יוצא מהקיבוע בקיר והחוטים חשופים, יש להזמין חשמלאי מוסמך. הוא יחזיר את השקע למקום רק אחרי שניתק אותו בצורה בטוחה. בסיום העבודה הוא יוודא שהשקע מקובע כמו שצריך״.

התקלה: מפסק שנשרף

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: חשמלאי מוסמך

מה צריך לעשות: בין אם מדובר במפסק של מנורה, בדוד או בכבל חשמלי – אם הוא שרוף אין לגעת בו. השאירו את הטיפול בו לחשמלאי מוסמך. חשוב לדעת שמפסקי חשמל עשויים מחומרים נוגדי דליקה, כך שגם אם מפסק בבית נשרף אין חשש שהשריפה תתפשט ממנו.

במקרה של הפסקת חשמל, התקשרו למוקד 103 וחכו להנחיות (צילום: יוסי וייס)

התקלה: הפסקת חשמל בבית

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: דיירי הבית בשיתוף חברת החשמל

מה צריך לעשות: הצעד הראשון הוא לצלצל למוקד 103 של חברת החשמל, ולקבל הנחיות. לרוב, הנציג יבקש מכם לצאת לארון הקומתי שממוקם בחדר המדרגות, ולבדוק אם הפחת הראשי קופץ. במקביל תתבצע בדיקה אם מדובר בהפסקה כללית ברחוב או בשכונה. במקרה של תקלה ביתית, מומלץ לקרוא לחשמלאי מוסמך. במקרה של תקלה רחבה, טכנאי חברת החשמל יגיעו לטפל.

התקלה: כבל הארקה שיצא מהמקום

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: חשמלאי מוסמך

מה צריך לעשות: חשוב להוריד במהירות האפשרית את מפסק החשמל הראשי של הבית ולקרוא לחשמלאי מוסמך, שיחבר את ההארקה בחזרה למקומה.

התקלה: מכשיר חשמלי ביתי שמקצר

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: דיירי הבית

מה צריך לעשות: לנתק את המכשיר מידית מהחשמל, ולשלוח אותו לתיקון במעבדה או בחנות חשמל מורשית.

התקלה: כבל חשמל קרוע מחוץ לבית

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: חברת החשמל

מה צריך לעשות: לצלצל במהירות האפשרית לחברת החשמל, לדווח ובמידת האפשר גם לשלוח תמונה של הכבל הקרוע. "יכול להיות שזה כבל טלפון, סיב אופטי ואולי זה באמת כבל חשמל", מסביר רוזנטל. "תמונה יכולה לספר את כל הסיפור ולחסוך הרבה זמן בכל התהליך. לאחר הזיהוי, אנחנו מבקשים מהמודיע להישאר באזור ולשמור על המרחב עד שנגיע, כדי שאם מדובר בכבל חשמל אף אחד לא יתחשמל חלילה״.

אל תתקרבו לארון חשמל תקול והרחיקו אנשים מהאזור (צילום: Bigstockphoto)

התקלה: עשן עולה מארון החשמל

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: חברת החשמל

מה צריך לעשות: להרחיק את כל האנשים מהאזור ולצלצל במקביל לחברת החשמל וללוחמי האש. חשוב מאוד לא לפתוח את הארון כדי לא להגדיל את הנזק.

התקלה: אין אור בחדר המדרגות

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: דיירי הבניין

מה צריך לעשות: לגשת למפסק הראשי של לוח החשמל בבניין ולבדוק האם הוא קפץ וניתן להרים אותו. אם אין תקלה, מומלץ לפנות למוקד 103 ולבדוק האם לא מדובר בחוב של ועד הבית שהביא לניתוק המונה. לבסוף, אם לא זיהיתם תקלה ולא קיים חוב, פנו לחשמלאי מוסמך מכיוון שמדובר בתקלה פרטית.

התקלה: נקודת חשמל שלא עובדת

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: חשמלאי מוסמך

מה צריך לעשות: לגשת לארון החשמל הדירתי או לחלופין לארון החשמל הקומתי, ולבדוק האם ישנו פקק שקפץ או נתיך שרוף. אם זיהיתם נתיך שרוף, יש להזמין חשמלאי מקצועי.

התקלה: אור חלש במיוחד במנורות

הגורם הנכון לטיפול בתקלה: חברת החשמל

מה צריך לעשות: רבים לא יודעים זאת, אבל אם אתם מרגישים שהמנורות בבית פועלות בעוצמה נמוכה, מומלץ לצלצל לחברת החשמל ולדווח על התקלה. "זה עוזר לנו לזהות תקלות ברשת מתח גבוה שיכולות להיות נקודתיות, ויכולות להתפרש על פני מספר רחובות או שכונות", מסביר רוזנטל. "הדיווח של התושבים עוזר לי לדעת לאן לשלוח את הצוותים שלנו. זה עוזר לנו מאוד בימים של חורף, כי אזרחים מדווחים שהמנורות שלהם ממש מייצרות אור של נר, והמשמעות מבחינתנו היא חוט קרוע או נתיך של מתח גבוה שנשרף".

חשוב להכיר גם את פורטל התקלות, שמפרט את התקלות הידועות לחברת החשמל. כדאי לבדוק אם התקלה נמצאת כבר בטיפול, לפני פתיחת תקלה חדשה.