איך לבחור את המקרר שמתאים לכם? (צילום: Bigstockphoto)

יותר מקום לסירים או גישה מהירה לגלידה:
כך תדעו איזה מקרר מתאים לבית שלכם

מקררים חדשים מגיעים במגוון תצורות וגדלים, המותאמים לסוגים שונים של צרכים. מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לחנות ואיך תשמרו על המקרר שלכם יעיל לאורך זמן? מדריך

שעת צהריים חמה, אי שם במאה הקודמת. עגלה רתומה לסוס עוברת ברחוב הראשי של העיר, וקול פעמון נשמע לצד צעקות ״קרח״, ״קרח״. מפתחי הבתים יוצאים גברים חסונים כדי לשאת על גבם בלוקים קפואים שישמרו על המזון טרי עד מחר – אז יחזור על עצמו התסריט הזה במדויק.

למזלנו, הימים הללו חלפו וכדי להשאיר את גבינת השמנת שלנו צוננת – אין עוד צורך בגב מפלדה. אבל זה לא אומר שמקררים הם עניין של מה בכך. כיום הם מגיעים בעשרות צורות, דגלים ודגמים עם שלל פיצ׳רים ונפחים שמשפיעים על צריכת החשמל, המחיר ועוד. הנה כל מה שחשוב לדעת לפני שאתם מצטיידים במקרר חדש.

מקפיא עליון, תחתון או דלת לצד דלת

מקררים ביתיים נחלקים לשלוש סוגים עיקריים.

הראשון והנפוץ מכולם הוא מקרר שתי דלתות בעל מקפיא עליון. הוא נחשב לקומפקטי ונוח יחסית לשימוש בשל הנגישות למקפיא, וכן למדפים העליונים של המקרר. בנוסף, סוג המקרר הזה נחשב לחסכוני יחסית בחשמל, ולזול באופן יחסי לשאר סוגי המקררים. יחד עם זאת הדגמים הגדולים בותר של המקרר הזה מגיעים לנפח של 650 ליטר, ולכן הוא לא מתאים לכל משקי הבית. בנוסף, קיימת גישה קשה למדפים הקטנים ולמגירות שנמצאות לרוב בתחתית. מחירו נע לרוב בין כ-1,000 ש"ח לדגמים הזולים, ועד לכ-5,000 ש"ח ליקרים יותר.

הסוג השני הוא מקרר שתי דלתות בעל מקפיא תחתון. מדובר במקרר פחות נפוץ ויקר יותר ממקרר בעל מקפיא עליון, ובנוסף הוא צורך יותר חשמל. הקיבולת המרבית שלו גדולה יותר (עד 700 ליטר) והמדפים רחבים יותר. מקרר מהסוג הזה יתאים בעיקר למי שממעטים להשתמש בתא ההקפאה, מכיוון שהגישה אליו נוחה פחות. מרבית הדגמים נעים בין כ-1,000 שקלים לדגמים הזולים ביותר, ועד לכ-7,000 ש"ח ויותר ליקרים.

הסוג השלישי הוא מקרר בעל שתי דלתות, זו לצד זו. היתרון המרכזי של המקרר הזה הוא גודלו, שיכול להגיע לנפח של 1,000 ליטר ויותר – ומתוקף כך גם צורך הכי הרבה חשמל מבין הדגמים השונים. הוא מגיע במספר תצורות מרכזיות: שתי דלתות (אחת לתא קירור והשנייה להקפאה) או שלוש ואף ארבע דלתות (כך שניתן להתאים בצורה טובה יותר את היחס בין הקפאה לקירור בהתאם לצרכים). יחד עם זאת, מדפיו של מקרר שתי הדלתות צרים יותר וגודלו הופך אותו לצרכן החשמל הגדול מבין אלו שתוארו כאן. מחירו ינוע לרוב בין כ-3,000 ש"ח, ועד ל-15,000 ש"ח ואף יותר לדגמים החדשניים והמשוכללים ביותר.

המקרר דחוס? חשבון החשמל יעלה בהתאם

״משפחה זקוקה למקרר בעל קיבולת שמותאמת לגודל שלה״, מסביר שלומי לוי, מהנדס חשמל מאגף הנדסת רשת בחברת החשמל. ההתאמה של המקרר לצורכי בני הבית יכולה להסתכם בחיסכון משמעותי בחשבון החודשי. מאותה הסיבה, מומלץ למשפחות שבביתן נמצא מקרר ישן ובזבזני יחסית, לשקול קנייה של מקרר חדש וחסכוני יותר. יעילותם של המקררים בחמש השנים האחרונות עלתה באופן ניכר ביחס למקררים הישנים״.

מנגד, ההשפעה הגדולה ביותר על צריכת החשמל של המקרר היא דחיסת מוצרים בתוכו עד אפס מקום. ״כשאנחנו דוחסים מזון, אנחנו מונעים תנועת תקינה של אוויר מקורר. כתוצאה מכך נדרשת אנרגיה גדולה הרבה יותר כדי לקרר אותו״, מסביר לוי. אם המקרר שלנו לא מסוגל להכיל את כמות המזון שנכנסת לתוכו – כדאי לשקול לקנות מקרר בעל נפח גדול יותר.

כמו כל מוצר חשמלי אחר, גם יעילותו של המקרר נמדדת בין A (הגבוה ביותר) ל-G (הנמוך ביותר). מקררים בעלי דירוג אנרגטי גבוה לרוב יהיו יקרים יותר, אבל בטווח הארוך יאפשרו חיסכון חשמל שיכסה את מחירם. ״כדאי לקחת את זה בחשבון כשאנחנו שוקלים כדאיות של המשך החזקה או תיקון של מקרר ישן, שצריכת החשמל שלו גבוהה משמעותית מאחד חדש", אומר לוי.

אנשים שמעדיפים מקפיא עליון (צילום: Bigstockphoto)

אל תזניחו את ניקיון החלק האחורי של המקרר

מקררים אמנם פועלים במהלך כל שעות היממה, אך צריכת החשמל שלהם משתנה בהתאם לטמפרטורה החיצונית. על כן, חשוב למקם את המקרר במקום בו הוא אינו חשוף לשמש, ומרוחק ממקורות חום אחרים. בנוסף, יש להקפיד על סגירה הרמטית של דלתות המקרר. "רצוי לבדוק מפעם לפעם את גומי האטימה שסביב הדלת, ולהחליף אותו אחת לכמה שנים או כשהוא נקרע", אומר לוי. בנוסף, בעיקר בימי הקיץ החמים, כדאי לצמצם למינימום את הזמן שבו הדלת נותרת פתוחה.

הטמפרטורה המומלצת במקרר היא 7-5 מעלות צלזיוס. כדאי להמתין עם הכנסה של מוצרים חמים לתא הקירור או ההקפאה, עד שהם מגיעים לטמפרטורת החדר. פעולה חשובה נוספת היא ניקיון המעבה שנמצא בחלק האחורי של המקרר. ״ריבוי אבק ישפיע לרעה על פעולת הקירור והמדחס, עלול להגדיל את הוצאות צריכת החשמל של המקרר, ואף לפגוע במדחס לאורך זמן״, מסביר לוי.