״זה מוכח שבמקומות בהם עובדים אנשים עם מוגבלות – התפוקה עולה״

פרויקט ״ניצן אור״ של חברת החשמל הביא לשילובם של יותר מ-200 עובדים עם מוגבלות בשלל תפקידים בחברה. ״הפרויקט הזה הוא מפעל חיים״, מספר המנהל עופר קרן, ״אנחנו לא מוותרים על אף אחד״

קיץ 2014, מבצע "צוק איתן". חטיבת גולני יורדת דרומה כדי להצטרך ללחימה. בין הלוחמים המתוחים על הגבול עמד גם רב"ט אור אפרים שסיים רק זמן קצר קודם לכן את מסלול ההכשרה בגדוד 12 של החטיבה. כעבור כשבוע וחצי של לחימה עזה, נורה טיל על ידי כוח צה״ל לעבר בניין בו שהו מחבלי חמאס. חלקו התחתון של הטיל השתחרר ופגע בפניו של אפרים. הוא נפצע באורח קשה.

שבועיים של אשפוז בטיפול נמרץ התחלפו בהליך שיקום ארוך שנמשך למעלה משנתיים. את הטיפול הממושך סיים אפרים עם למעלה מ-50 אחוזי נכות לצמיתות, צלקות בפניו ופוסט טראומה, אך המגבלות הפיזיות והנפשיות לא גרמו לו להסתגר בבית. הוא החליט לצאת ולחפש עבודה, ועד מהרה התגלגל לפרויקט ייחודי בשם ״ניצן אור״ בחברת החשמל. מטרת הפרויקט היא שילוב אנשים עם מוגבלת כעובדים שווים בחברה. מאחורי הפרויקט עומדים יו״ר הדירקטוריון ומנכ״ל החברה, שאף הגדילו את תקציביו גם בתקופה של התייעלות ורפורמה.

אף שהליך השיקום שלו התקיים לפני שהחל לעבוד בחברה, אפרים זוקף את הצלחת השיקום לחברת החשמל. ״זה מה שהוציא אותי מהבוץ״, הוא אומר, ״זאת עבודה מדהימה. כולם כאן כמו משפחה, עוזרים ותומכים. אני ממליץ לכל אדם עם מוגבלות לבוא ולעבוד כאן״. אפרים מצהיר גם שהוא לא מתכוון להסתפק במה שהשיג עד כה. "אני ארצה בהמשך להתקדם לתפקידים אחרים", הוא אומר, "בשביל להוכיח שאני מסוגל ויכול".

אור אפרים במתקן של חברת החשמל
״הפרויקט הזה הוציא אותי מהבוץ״. אור אפרים

״אני נכה רק על הנייר״

״יש לנו היסטוריה ארוכת שנים של גיוס עובדים עם מוגבלות״, מסביר עופר קרן, שמנהל את הפרויקט מטעם חברת החשמל. "חלק מהם, כמו אור אפרים, הם נכי צה"ל. לפני כ-8 שנים הוחלט להקדיש פרויקט מיוחד לנושא, 'ניצן אור', שבמסגרתו מיועדות 30 משרות בכל שנה לקליטת אנשים עם מוגבלות".

נכון לסוף 2019, מעסיקה חברת החשמל כ-400 אנשים עם מוגבלויות, מהם למעלה מ-200 שנקלטו במסגרת ״ניצן אור״. תהליך הקליטה של עובד עם מוגבלות זהה לזה של עובד ללא מוגבלות, וכולל בדיקת התאמה לפני השיבוץ. את הבדיקה מלווה רופא תעסוקתי שמוודא שהתפקיד אליו מיועד המועמד לא יפגע בבריאותו. ״ניקח לדוגמא אדם כבד ראייה״, מסביר קרן, ״אנחנו לא נשבץ אותו לתפקיד שיכלול ישיבה ממושכת מול מחשב, שעלולה חלילה להחמיר את מצבו״.

העובדים שנקלטים במסגרת הפרויקט משובצים בתפקידים בכל רחבי החברה, כולל כאלה המוגדרים ״תפקידי ליבה״. בתחילת דרכו של אפרים הוא הופקד על קריאת מונים, אך במהלך העבודה החל להתעניין בתחום עבודת הרשת, שנחשב למשמעותי והיוקרתי ביותר בחברה. עובדי מחלקת הרשת מטפלים בקווי המתח בכל רחבי הארץ – עבודה פיזית מאומצת שכוללת שהייה ארוכה בשטח ועבודה בגובה. כעבור שישה חודשים בחברה שובץ אפרים לאזור נהריה, שם הוא מופקד על עבודת הרשת.

"כשאור הגיע קיבלתי את הנתונים שלו ואמרתי לעצמי 'הבחור הזה לא צריך טובה ממני, אני יכול לכוון איתו גבוה'", נזכר קרן. "בסופו של דבר הוא נכנס לתפקיד דרך מכרז רגיל לחלוטין, בפיקוח שלי. כשהגיע לכאן הוא אמר לי 'אני נכה רק על הנייר'".

רן אבוטבול
״מאמינים בנו ומאפשרים לנו להוכיח את עצמנו ולשאוף לגבהים חדשים״. רן אבוטבול

״הפרויקט הזה הוא מפעל חיים״

אור אפרים הוא לא הלוחם היחיד שנפצע והגיע לחברת החשמל. רן אבוטבול שימש כקשר בגדוד 13 של חטיבת גולני, וגם הוא השתתף בלחימה במבצע צוק איתן. באחד הימים הפלוגה כולה התבצרה באחד הבתים, ואבוטבול נשלח על ידי מפקד הפלוגה למשימה מחוץ לבית. מיד כשיצא נפתחה אש כבדה לעבר הבית, והוא נפגע בצוואר מרסיסים. תוך כדי שהוא שוכב פצוע, צלף שעמד במרחק כמה עשרות מטרים ממנו ירה בראשו, והוא נפצע אנושות.

השיקום של אבוטבול ארך כארבע וחצי שנים, ובסיומם הוא השתוקק למצוא עבודה, חרף מגבלותיו. שם הוא פגש בעופר קרן שקיבל אותו לעבודה במחלקה הטכנית של החברה, והשאר היסטוריה. "זה פרויקט ענק" הוא אומר, "יש לו חלק לא קטן בחזרה שלי למסלול. התחושה היא שתמיד יש גב, שמאמינים בנו ומאפשרים לנו להוכיח את עצמנו ולשאוף ולהתקדם לגבהים חדשים. והכי חשוב – מספקים לנו מסגרת יציבה והכנסה קבועה שמייצרת לנו שקט נפשי".

קרן מספר כי נעשו מחקרים רבים על שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברות. בשל ניסיונו הוא שותף לפיתוח קורסים שונים באקדמיה (אונ' חיפה, המרכז הבינתחומי והעמותה לניהול משאבי אנוש). "זה מוכח שבמקומות שבהם מועסקים אנשים עם מוגבלות – התפוקה עולה", הוא אומר, "כולם מסביב עובדים ומנהלים, הופכים להיות טובים יותר. בנוסף, העסקת אנשים עם מוגבלות מביאות יצירתיות ודפוסי חשיבה חדשים ומגוונים".
את הפרויקט עצמו הוא מגדיר כמפעל חיים. "אני רואה בו פתיחת דלת לכל אדם עם מוגבלות באשר הוא. אנחנו לא מוותרים על אף אחד. מלבד הנתינה ופתיחת הלב כלפי אוכלוסיות עם מוגבלות, הדבר חיוני לכלכלה של מדינת ישראל. אם לא נדאג לאנשים עם מוגבלות ולכל שאר האוכלוסיות שמודרות משוק העבודה, הדבר ישפיע על כל אחד מאיתנו ועל התל״ג של מדינת ישראל".