כל הטיפים לחורף חמים ובטוח (צילום: Bigstockphoto)
כל הטיפים לחורף חמים ובטוח (צילום: Bigstockphoto)

להתחמם בלי לקרוע את הכיס:
כך תחסכו בחשמל בחודשי החורף

מה עדיף: מזגן, רדיאטור או מפזר חום? איך מומלץ להשתמש בדוד כך שהמים יהיו חמים בדיוק בזמן למקלחת? איזו תאורה הכי משתלמת? הטיפים שיעזרו לכם לעבור את החודשים הקרים

בשנים האחרונות הולך החורף ומשתנה לנגד עינינו. גם באוקטובר ונובמבר שולטות לא אחת החולצות הקצרות ברחובות, והמעלות עדיין נמצאות קרוב יותר ל-30 מאשר ל-20. עם זאת, הניסיון של השנים האחרונות גם מלמד אותנו שכשהחורף כבר מגיע, הוא עושה את זה במהירות ובעוצמה. המעבר מחום לקור וממזג אוויר יבש לגשמים עזים הוא לרוב חד ודורש מאיתנו התאמות מהירות. הנה כמה כללים חשובים לחיסכון בימים הקרים.

כוונו את תריסי המזגן כלפי מטה, ונסו להימנע מתנורים

אם בעבר המזגן שימש אותנו כמעט אך ורק בקיץ, שינויי האקלים והקור העז הגדילו את השימוש בו גם בחורף. חימום של הבית באמצעות מזגן חסכוני פי שניים ואף פי שלושה משימוש בתנורי חימום למיניהם. כדי למקסם את החיסכון חשוב להקפיד כבר בשלב הרכישה לבחור במזגן בעל דירוג אנרגטי קרוב ככל הניתן ל-A. כדאי לשקול רכישה של מזגן בעל טכנולוגיית אינוורטר ששומר על טמפרטורת חדר קבועה, מווסת את צריכת האנרגיה בהתאם לדרישת הקירור או החימום, וחסכוני בהשוואה למזגן רגיל.

הטמפרטורה המומלצת לחלל הבית בחורף היא 20-18 מעלות צלזיוס (ניתן לכוון את המזגן לפונקציית ה-״I feel״ בשלט, כדי לשמור עליה לאורך זמן). חשוב לזכור שתוספת של כל מעלה תגדיל את צריכת החשמל בכ-5%. את תריסי המזגן יש לכוון בחורף כלפי מטה כדי למקסם את פיזור האוויר (הפוך מהשימוש בקיץ), מכיוון שהחום עולה למעלה. בנוסף יש להקפיד גם על תחזוקה שוטפת – ניקוי פתחי האוורור והמסננים באופן קבוע על מנת למנוע אפשרות שהם חסומים.

תנורי ספירלה נחשבים לבזבזני חשמל גדולים במיוחד, ובנוסף גם שנויים במחלוקת בהיבט הבטיחותי של סכנה להתלקחות ספות, שמיכות וכו׳. אלטרנטיבה אחת היא רדיאטור שמייצר חום נעים ללא תחושת היובש שנובעת מהפעלת מזגן. יחד עם זאת, גם הרדיאטורים צורכים חשמל רב יחסית בהשוואה למזגן (פי 2.5 לערך). מפזרי חום מציעים גם הם פתרון נקודתי וקומפקטי לחדרים קטנים ובינוניים. אך גם כאן מדובר בצריכת חשמל גבוהה בהשוואה למזגנים, בדומה לרדיאטורים ותנורי ספירלה.

אופציה נוספת שהופכת פופולרית בשנים האחרונות היא מערכת חימום תת רצפתי, הפועלת באמצעות חוטי חשמל או צינורות מים חמים שמונחים מתחת לרצפה. עלות התקנת המערכת גבוהה יחסית והיא רלוונטית רק למי שנמצאים בשלבי תכנון או בנייה של בית. השימוש במשאבת חום (מזגן הפועל במצב חימום) לחימום המים בצנרת מתחת לרצפה, עשוי להיות חסכוני משמעותית בצריכת החשמל בהשוואה למערכת חימום תת-רצפתית.

עלות גבוהה יחסית, אבל חיסכון משמעותי בצריכה. חימום תת-רצפתי (צילום: Bigstockphoto)

את המים למקלחת הערב אפשר לחמם כבר בצהריים

האקלים הישראלי מייצר לא מעט ימים שמשיים גם בחורף, ומאפשר לחסוך בשימוש בדוודי חשמל. מומלץ לוודא שקולטי השמש תקינים ונקיים ולבצע ניקוי קולטים אחת לתקופה. בנוסף, רצוי לוודא שהקולטים חשופים לשמש באופן מקסימלי בעיקר בחורף.

לצד מקסום יעילותו של דוד השמש, יש להקפיד גם על שימוש מושכל בדוד החשמל. כדאי לבחון מראש כמה זמן הפעלה נדרש על מנת לחמם כמות מים מספקת לשימוש בני הבית, ולהגביל את זמן ההפעלה בהתאם באמצעות שעון פיקוד אוטומטי. בנוסף, מומלץ להשתמש בקוצב הזמן (טיימר), כדי למנוע מקרי שכחה.

בעלי בית חכם יכולים לשלוט מרחוק על פעולת ההפעלה והכיבוי של חימום המים בדוד, לרבות תכנות יומי ושבועי של זמני הפעלה באמצעות אפליקציה ייעודית.

הפיקו את המקסימום משעות התאורה הטבעית

מלבד טמפרטורות נמוכות, תקופת החורף מאופיינת גם בשעות אור מועטות וגידול בשימוש בתאורה. הנורות החסכוניות ביותר בחשמל הן נורות הלד. אמנם מחירן גבוה יחסית, אבל צריכת החשמל הנמוכה שלהן ואורך חייהן מצדיק את ההשקעה לאורך זמן. מומלץ גם למקסם את התאורה הטבעית הקיימת ולצמצם את השימוש בזו החשמלית, על ידי פתיחת החלונות לרווחה בשעות האור.

ועוד 4 טיפים לשימוש יעיל בחשמל בחורף

  1. הקפידו על חלונות ודלתות סגורים, כולל החריצים שבין החלון והדלת למשקוף ולסף, כדי למנוע כניסת קור הביתה.
  2. חממו רק את החלל שבו אתם שוהים. הימנעו מחימום הבית כולו אם אין בכך צורך.
  3. ניתן לבחון התקנת בידוד טרמי בבית. עלותו אמנם לא מועטה, אולם בטווח הארוך הוא מצמצם משמעותית את עלויות חימום הבית.
  4. כדאי להקפיד על רכישת מכשירי חשמל בעלי טרמוסטט על מנת למנוע בזבוז מיותר.