הזרוע האווירית של חברת החשמל (צילום: יוסי וייס)

קצת מעוף, זה כל מה שצריך: הסיפור מאחורי מהפכת הרחפנים של חברת החשמל

בקרוב הם יוזילו עלויות ואפילו יצילו חיי אדם. כך מסע אופניים ועובד נחוש אחד הצליחו להעביר את חברת החשמל לדור הבא של הטכנולוגיה

משפטי חכמה סיניים הפכו כבר מזמן לקלישאה, יופימיזם שנשמע מבריק אבל לא באמת קשור למציאות. עד המקרה הנדיר שבו החכמה והמציאות נפגשים. יוסי לאון, מפעיל בחלקת ציוד מכני נייד בחברת החשמל, זכה להגשים את המוטו של קונפוציוס: ״אם תאהב את מה שאתה עושה, לא תעבוד יום אחד בחייך״. ואם זה לא מספיק כדי להתחיל לקנא בו, כדאי שתדעו שזה קרה לגמרי במקרה.

לאון, חבר בנבחרת האופניים של חברת החשמל, יצא לפני חמש שנים עם חבריו למסע רכיבה בישראל, והביא עמו את התחביב הגדול שלו – רחפן שצילם את האירוע מגבוה. יו״ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, התעניין בתחביב. ״שיתפתי אותו ברעיונות שהיו לי על שילוב של הרחפנים בעבודה שלנו, שיחסוך זמן וכסף״, נזכר לאון. ״הוא הקשיב ואז צחק ואמר שאין סיכוי שייתנו תקן לרחפנים״.

אלא שההתלהבות של העובד המסור הדביקה בכל זאת את צרפתי, שסידר ללאון פגישה עם אחד מבכירי החברה. אל הפגישה הוא הגיע עם מצגת מפורטת על האופן בו רחפנים יכולים לסייע במשיכת כבלים, בבדיקת תקלות ובחיסכון בסיכון חיי אדם. המנהל הקשיב בנימוס, אבל לא השתכנע בצורך לאמץ את הרעיונות. כאן היה אמור הסיפור להסתיים ולהחזיר את כולם לשגרה, אבל שבדיוק אז הגיעה התפנית.

יוסי לאון מפעיל את הרחפן
התחביב שהפך לעבודה. יוסי לאון מפעיל את הרחפן (צילום: יוסי וייס)

״כמעט כל יחידה בחברה ביקשה להשתמש ברחפנים״

במרץ 2019 התרסק מסוק שפעל בשירות חברת החשמל על צלע הר מירון, במהלך הקמת קו מתח גבוה. ועדת החקירה שכונסה לגבש המלצות להגנה על העובדים, החליטה לבחון את נושא שילוב הרחפנים בחברת החשמל. הטלפון שעליו חלם לאון סוף סוף הגיע. הוא הוזמן להציג את הרעיונות שלו, שחלקם הפכו לפיילוטים שמקיימת החברה בימים אלה. 

עד לפני מספר שנים נחשבו רחפנים לעיסוק פנאי של צלמים וחובבי תעופה, אך ההתפתחות הטכנולוגיות הפכה אותם חיוניים למגוון רחב של תחומים. כיום ניתן למצוא אותם בין היתר בצה״ל, במשטרה ובקרוב גם בשירותי הרפואה. ״אין כמעט תחום פעילות שלנו שאין בו רלוונטיות לשימוש ברחפנים״, אומר אמיר ליבנה, סמנכ״ל אסטרטגיה וחדשנות ושינוי מבני בחברת החשמל. ״מלבד היחידה המשפטית שלנו, כל אחת מהיחידות בחברה כבר ביקשה לבחון שילוב ברחפנים כדי לייעל את הפעילות שלה״.

דוגמה לשימוש כזה אפשר למצוא בלמעלה מ-50,000 ק״מ של קווי מתח הפרושים בכל רחבי ישראל, בשווי כולל של מיליארדי שקלים. התחזוקה וניטור התקלות של הקווים הם קריטיים לאמינות החשמל ואיכות השירות לציבור. פרישה של רחפנים פותרת ביעילות את הצורך לכסות אלפי קילומטרים של קווים, לבדוק אותם ולדווח על תקלות. גם בתחום תחנות הכוח הענקיות של החברה, מאפשרים הרחפנים לדגום ציוד תקול בגובה של עשרות מטרות מעל הקרקע, לרחף בתוך דודי קיטור ענקיים במהלך שיפוצים או אפילו לדגום זיהומים ודליפות בצנרות.

איך הרחפן משפיע על העבודה שלכם?

״בכל פעם שיש תקלה או תחזוקה צריך לטפס לגובה של עשרות מטרים, ולמרות שעובדים כאן מקצוענים יש תמיד אחוז מסוים של סיכון. לרוב אנחנו מדברים גם על פעולות איטיות מאוד, שנעשות על גבי במות הרמה ומנופים יקרים ומורכבים לתפעול. את כל זה אפשר לחסוך עם תפעול של רחפן שיבדוק את התקלה ואולי גם יסייע בתיקון. אם היום אנחנו מטיסים מסוק כדי לשטוף מבודדים מאבק, הרחפנים יוכלו לעשות את זה בעתיד. ובניגוד למסוקים, רחפנים יכולים לעבוד גם בלילה. בכלל, היכולת של רחפן לספק צילום תקריב באיכות גבוהה מקלה עלינו מאוד בטיפול בתקלות״. 

ובכל זאת, יש עבודות פיזיות שרחפן עדיין לא מסוגל לעשות.

״גם אנחנו חשבנו ככה, והופתענו לגלות כמה אפשר להשיג בעזרתם. עשינו פיילוט שבו רחפן מתח כבל בין שני עמודים. כיום, בשביל עבודה כזאת, צריך להביא עובדים, במות הרמה ומנופים ולעשות את הכל ידנית או להשתמש במסוק שזמן הטיסה שלו יקר מאוד. מעבר לזה, הרחפן יודע גם לעלות לקצה הארובה בתחנת הכוח, להסתובב מעל למכלי הדלק ולשדר לנו את הכול בזמן אמת".

יוסי לאון מתפעל את הרחפן בשטח
יודעים לעלות גם לקצה הארובה בתחנת הכוח (צילום: יוסי וייס)

אתגר נוסף שהרחפנים עשויים לפתור הוא הצורך לפרוש עובדים בעשרות ואף מאות אתרים במקביל – ולעקוב אחר התקדמות העבודה בזמן אמת. ״רחפנים מאפשרים לנו לבצע מדידות של השטח, לנטר פרויקטים ולקבל משוב בזמן אמת מההתקדמות בשטח״, מסביר ליבנה בהתלהבות. "כל זה נעשה בהוצאה כספית נמוכה ובכיסוי נרחב. במקום להרים פיגומים וסולמות, בחמש דקות עבודה אפשר למדוד הכל ולחסוך יומיים של עבודה. ויש גם את ההיבט הבטיחותי – במקום לשלוח רכב עם מאבטחים למקומות בעייתיים, אפשר קודם לשגר רחפן עם מצלמות ואמצעי כוננות מכל מיני סוגים".

מי שמרכזת את צוות הרחפנים בחברה היא המהנדסת תמי צמח, שמביעה אופטימיות גדולה לגבי המעבר משלב הפיילוט למציאות בשטח. "עשינו כבר לא מעט בדיקות, והשנה צפויים פיילוטים נוספים לבדיקת תפקוד הרחפנים בסיטואציות שונות", היא מספרת. "הצוות שלנו מתכלל את העבודה מול החטיבות השונות. אחרי שנבדוק את כל היתרונות והחסרונות של הרחפנים, נקבל החלטות האם אנחנו שוכרים את שירותיהן של חברות חיצוניות או קונים את הרחפנים בעצמנו. המטרה היא להיכנס לשלב הביצוע כבר בשנה הקרובה".

עד שזה יקרה, לאון כבר מרשה לעצמו לחייך בסיפוק ולדעת שתרם את התרומה הקטנה שלו. "למרות הקשיים בדרך, תמיד ידעתי שאצליח", הוא אומר. "זו המגמה בעולם, ואסור לנו להישאר מאחור. היום כבר כמעט אי אפשר לעשות שום דבר בלי רחפנים, אפילו מגדלי תמרים משתמשים בהם. אם נצליח בזכות הרחפנים להציל חיי אדם, לחסוך בכסף ולשפר את השירות שלנו – אז רק הרווחנו, ובענק".