חברת החשמל קוראת לציבור לבצע את בדיקת המונה הביתי באופן עצמאי, כך שהחברה תוכל להפיק חשבון מעודכן המבוסס על דיווח אמת. את הבדיקה ניתן לבצע בקלות ובתוך פרק זמן קצר.
המיקום של מונה החשמל תלוי בבניין בו אתם מתגוררים. דיירי בנייני דירות ימצאו אותו לרוב בארון החשמל המשותף לכל הקומה, או בקומה התחתונה של הבניין ביחד עם מוני החשמל של שאר הדיירים. בבתים פרטיים המונה יימצא לרוב בתוך הבית, בארון שמחוץ לדלת הבית או בסמוך לשער הכניסה לגינה. כדי לזהות את המונה של הדירה שלנו, צריך להשוות את המספר הסידורי שכתוב עליו למספר שמופיע בחשבון החשמל שלנו.
מה זה "חשבון שמבוסס על הערכה"?
לפעמים אין לקורא המונים יכולת לבצע את הקריאה בפועל (למשל בבתים מרוחקים ומבודדים שהגישה אליהם קשה, או במקרים שהמונים נמצאים בתוך בתים פרטיים שבהם לא נמצאים אנשים בזמן הביקור). במקרים כאלה יישלח אלינו חשבון חשמל על בסיס הערכה.
"ההערכה לא מתבצעת כמובן בשליפה מהמותן", מבהירה בת שבע ירחי, סגנית מנהל מחלקת הגביה בחברת החשמל. "היא כוללת שני אלמנטים: שקלול ממוצע השימושים שלנו מהחשבונות הקודמים, והתאמה שלו לעונה שבה אנחנו נמצאים. בחודשי הקיץ והחורף השימוש בחשמל גדל, בגלל הצורך לחמם או לקרר את הבית ואת המים".
חשבון חשמל המבוסס על הערכה שיגיע אליכם, יכלול בתוכו הערה אדומה המציינת כי מדובר בהערכה. ישנם מקרים שבהם דווקא בזמנים כאלה צרכנו בשונה מבעבר, ולכן נרצה לעדכן את חברת החשמל בקריאה הנכונה. מכאן, מסבירה ירחי, יש בפנינו שתי אפשרויות.
"הראשונה היא שהחשבון שקיבלנו על פי ההערכה הוא פחות או יותר מה שאנחנו רגילים לשלם. חשוב לזכור שבחשבון הבא – כשתתקיים קריאת מונה פיזית – יתבצע קיזוז ולא נפסיד מזה. האפשרות השנייה היא שאנחנו רוצים לתקן את ההערכה ולמסור את מצב המונה לחברת החשמל בעצמנו".
שימו לב למספרים: כך תקראו את המונה
כדי לדעת לתקן בעצמנו חשבונות על בסיס הערכה, או פשוט כדי לבצע מעקב ממוקד יותר על צריכת החשמל שלנו – חשוב שנדע איך לקרוא את המספר שמופיע על המונה ומחשב את הצריכה.
הפער בין הקריאה הקודמת – שמופיעה בחשבון החשמל הקודם – לבין הקריאה הנוכחית היא למעשה הצריכה שלנו מאז סגירת החשבון הקודם ועד היום בו בדקנו את המונה. את המספר הזה מכפילים בעלות הצריכה ומקבלים את התשלום.
"ניתן לעדכן את חברת החשמל בשתי דרכים", מסבירה ירחי, "להתקשר למוקד 103 ולהקריא את המספרים על המונה, או לצלם אותו ולשלוח אותו אלינו באמצעות אתר האינטרנט, הצ׳אט באתר או בהודעת SMS למספר 055-7000103".
חשוב לזכור שמקריאת המונה ויצירת החשבון ועד למועד התשלום בפועל עוברים 20 ימים. אם התיקון לא מבוצע במהלך התקופה הזו, התיקון יבוצע בחשבון שלאחר מכן, ובכל מקרה לא יתבזבז.