מחשמל לספסל: כך הפך מתקן חסר ערך לפרויקט ירוק למען הקהילה והסביבה

המתקנים העגולים והענקיים שעליהם מלופפים כבלי המתח החשמלי, שכבו במשך שנים במחסני חברת החשמל והעלו אבק. שיתוף פעולה מוצלח עם קק״ל והרשויות המקומיות בישראל מעניק להם מטרה חדשה: לשפר את איכות החיים של כולנו

״העתיד יהיה ירוק או שלא יהיה בכלל״

בוב בראון, סנטור אוסטרלי ומנהיג מפלגת הירוקים במדינה, הוביל את המאבק לאיכות הסביבה בימים בהם הנושא לא היה פופולרי כפי שהוא כיום. הציטוט שמיוחס לו נאמר אי שם בתחילת שנות ה-90, הרבה לפני שהממצאים הנוראים על ממדי הנזק הסביבתי העצום וההשלכות שלהן החלו להעסיק את העולם. ובכל זאת, מומחים לאיכות הסביבה ומדענים, ממשיכים לטעון גם היום כי עדיין לא מאוחר להתחיל לשנות לטובת העתיד של כולנו. הגישה הזאת עומדת מאחורי שיתוף הפעולה של חברת החשמל וקרן קיימת לישראל.

לאורך השנים הצטברו בחברת החשמל כמויות עצומות של תופי כבלים. מדובר באותם גלגלי ענק שעליהם מלופפים מטרים רבים של כבלי מתח גבוה ונמוך, שנמתחים כדי לאפשר את הגעת החשמל לבית של כולנו. אחרי שסיימו את תפקידם, הם נשלחו לעמוד מיותמים ומעלי אבק, תופסים מקום אחסון יקר במחסני החברה. לפני כמה שנים יצאו אגף הרכש ואגף השיווק והרגולציה ביוזמה חדשה להשתמש בתופים כדי לסייע לקהילה, לסביבה, למוסדות, לארגונים ירוקים ולרשויות מקומיות.

לאחרונה הוקמו עשרות מתקני פנאי ונפש ביערות קהילתיים, שנוצרו כולם על בסיס התופים נטולי השימוש. 300 מהם הפכו לפינות פנאי ואירוח ומתקני נוי. השימוש בחומרים ממוחזרים מפחית פליטת מזהמים ומאריך את מחזור החיים הקצר של התוף, שסיים עד כה את תפקידו כשהכבל האחרון הוצא מתוכו.

תופי כבלים מועברים למחזור על גבי משאית
מעגל חדש במחזור החיים. תופי כבלים מועברים למחזור (צילום: באדיבות קק״ל)

שולחנות, ספסלים ואפילו פסלים

מיזם המחזור החל ביידוע הרשויות המקומיות ומנכ״לי העיריות והמועצות האזוריות ברחבי הארץ, כי חברת החשמל מעוניינת להעביר את התופים המיותמים ללא כל עלות לשימושם החופשי. המכתב, שנשלח מטעמו של סמנכ״ל שיווק ורגולציה בחברה, אורן הלמן, הסביר שהתופים יכולים להפוך לשולחנות בחצרות מוסדות החינוך, או לספסלים בחורשות, בפארקים ובגינות העירוניות. אמנים יכולים לעשות בהם שימוש ליצירות לרווחת הקהילה. ״זה הייחוד של החברה״, מסביר הלמן, ״בנוסף להיות חברת תשתיות לאומית שפועלת בכל מקום, זמן ומזג-אוויר למען אספקת חשמל איכותית וזמינה – היא תורמת לקהילה, לסביבה ולחברה במדינת ישראל״.

גם אם על פניו נשמע המיזם פשוט, מדובר באופרציה מורכבת שדרשה תכנון ותיאום מול גורמים רבים. באגף הרכש של החברה הוכנה תוכנית לשינוע התופים בהתאם לדרישת הרשויות השונות והגופים הירוקים. נכון ל-2019 הזמינו 50 רשויות שונות בישראל כמות כוללת של כ-2,800 תופי כבלים, מתוכם כ-1,700 כבר הפכו לשימושים מגוונים למען הקהילה. ההצלחה הובילה להבעת עניין גם מצד הקרן הקיימת לישראל, שהזמינה 100 תופים לצרכי שימוש קהילתי במסלולים וביערות הקהילתיים ובחורשות בראש פינה, טפחות, הגושרים, כפר חסידים, כפר חנניה, יער מאכל והגליל התחתון.

פינת ישיבה שעוצבה מתופי כבלים
בקרוב תמצאו אותם במסלולים וביערות הקהילתיים (צילום: באדיבות קק״ל)

התוצאות כבר מתבטאות בשטח. החיסכון הכספי בעלויות האכסון של התופים בחברת החשמל מוערך בכמיליון ש״ח, והקשר ההדוק שנוצר בין החברה לבין הרשויות המקומיות, הגופים הירוקים וקרן קיימת לישראל, מייצר שיתוף פעולה פורה שמסייע לשיפור איכות חיי הקהילה והפנאי ומסייע לשמירה על איכות הסביבה. ״בבסיס החשיבה שלנו עמד הפוטנציאל הרב שגלום במחזור תופי עץ לשימוש קהילתי וסביבתי״, מסכם עו״ד שלומי צרפתי, מנהל אגף הרכש בחברה. השלב הראשון היה בנייה של שיתוף הפעולה בין החטיבות השונות של החברה, ולאחר מכן יצירת מערכת יחסים מוצלחת עם רשויות ומועצות מקומיות.

שעון שצויר על גבי תוף כבלים
מתוף כבלים לשעון (צילום: באדיבות קק״ל)