חיסכון של מאות שקלים בשנה: שווה לבדוק אם גם לכם מגיעה הנחה בחשבון החשמל

מדינת ישראל מגדירה קבוצות אוכלוסייה שונות כזכאיות לסיוע בתשלום החשבון החודשי, ביניהן משפחות חד-הוריות, ניצולי שואה וחיילים בודדים. מדריך

לקוחות רבים של חברת החשמל זכאים להנחה בחשבון החשמל בשל השתייכותם לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, שהוגדרו על ידי המדינה. לפני שתבדקו אם גם אתם משתייכים לאחת הקבוצות שזכאיות להטבה, הנה כמה עובדות שחשוב להכיר:

  • אם אתם עומדים בתנאי הזכאות, תוכלו לקבל הנחה בשיעור של 50% עבור 400 הקילוואט הראשונים שנצרכים בחודש. בפועל מדובר ב-800 קוט״ש, מכיוון שחשבון החשמל הוא לרוב דו-חודשי. סכום ההנחה המקסימלי הוא כ-105 ש״ח לחודש (או 210 ש״ח בחשבון דו-חודשי).
  • ההנחה ניתנת על פי רשימת זכאים שמועברת מדי חודש לחברת החשמל על ידי הביטוח הלאומי (או על ידי משרדי האוצר הביטחון). חשוב לוודא שהשם ומספר תעודת הזהות של מקבל הקצבה בביטוח הלאומי או במשרדי הממשלה השונים זהה למה שמופיע בחברת החשמל. רק זכאים שקיימת התאמה בנתונים שלהם בשני הגופים, יהיו זכאים להנחה.
  • אם הזכאי להנחה מתגורר במסגרת שיתופית (בית אבות, קיבוץ, הוסטל וכו׳), יש לפנות אל האחראי מטעם המסגרת, ולוודא שיטפל בקבלת הזכאות מול חברת החשמל. בחלק מהמקרים יהיה צורך בהתקנת מונה חשמל משני עבור הזכאי, וכן בהעברת תצהיר עם שמו וסכום הצריכה לחברת החשמל.
  • אם מסיבה כלשהי לא קיבלתם את זכאותכם, ניתן לפנות למוקד 103 באמצעות טופס מקוון, באמצעות הצ׳אט באתר, במסרון או בוואטסאפ (מספר 055-7000103) מרגע ההסדרה, תקבלו את הסכומים המגיעים לכם רטרואקטיבית על כל תקופת הזכאות (כולל ריבית).
  • במקרים שבהם הזכאי להנחה הוא לא בעל החוזה בחברת החשמל, יש לשלוח פקס לחברת החשמל (03-7131899). בפקס יש לציין בקשה להעברת חוזה החשמל על שמו של הזכאי להנחה, וכן את מספר החוזה, שם מלא ומספר ת.ז של הזכאי להנחה, שם וחתימה של מי שרשום על החוזה כעת. במקרים בהם קיים צו אפוטרופוס יש לצרף צילום שלו. הבקשה תטופל במהלך כשני ימי עבודה. ניתן לפנות למוקד 103 כדי לוודא את הגעת הפקס.

אז למי מגיעה הנחה לפי החוק? אלה הקבוצות הזכאיות:

נורת חשמל ומטבעות כסף מונחים זה לצד זה
המידע הזה יכול להיות שווה לכם הרבה כסף (צילום: Bigstockphoto)

1. מקבלי קצבת שירותים מיוחדים

איך יודעים אם אני זכאי? קצבת שירותים מיוחדים מוענקת לאנשים שזקוקים לסיוע רב בחיי היומיום שלהם, אבל אינם מאושפזים במוסדות רפואיים או סיעודיים. ישנן שלוש דרגות לקצבה שנקבעות לפי רמת התפקוד של מקבל הקצבה והתלות שלו בזולת: 50%, 112% ו-188%. ההנחה בחשמל ניתנת למקבלי קצבה בשיעור של 112% לפחות.

2. מקבלי גמלת סיעוד

איך יודעים אם אני זכאי? קיימות שש רמות שונות של גמלת סיעוד במוסד לביטוח לאומי. הרמה נקבעת בהתאם למידת התלות של הזכאי בזולת, או לרמת ההשגחה שלה הוא נזקק. הזכאים להנחה בחשמל הם מקבלי גמלת סיעוד ברמות 5, 6, או מקבלי גמלת סיעוד ברמה 4 שמלאו להם 90.

3. מקבלי קצבת זיקנה עם השלמת הכנסה

איך יודעים אם אני זכאי? מקבלי קצבת זיקנה (אזרח ותיק) שאין להם הכנסות נוספות, או שההכנסה החודשית שלהם נמוכה מסכום המינימום שנקבע על ידי הביטוח הלאומי. הסכומים והתנאים המזכים בהנחה מתעדכנים מדי שנה ומתפרסמים כאן. כל מקבל קיצבת זיקנה עם השלמת הכנסה זכאי להנחה בחשמל.

4. ניצולי שואה המקבלים תגמול לפי הכנסה

איך יודעים אם אני זכאי? ניצולי שואה בעלי הכנסה נמוכה שמקבלים תגמול מהרשות לזכויות ניצולי השואה, ובנוסף מקבלים את אחת מהקצבאות הבאות – זכאים להנחה:

  • מקבלי תגמול לפי חוק נכי רדיפות הנאצים.
  • מקבלי קצבה מסעיף 2 של ועידת התביעות.
  • נכי מלחמה בנאצים שזכאים לתמול על פי הכנסה או תגמול מוגדל על פי הכנסה.

ניצולי שואה המקבלים גמלת השלמת הכנסה מביטוח לאומי, ובנוסף את אחת מהקצבאות הבאות – זכאים להנחה:

  • מקבלי קצבה מסעיף 2 של ועידת התביעות.
  • מקבלי קצבה ממשרד האוצר ליוצאי מחנות וגטאות.
  • תשלום חד-פעמי שניתן בעבר מהקרן הגרמנית ״זיכרון, אחריות ועתיד״.

5. משפחה חד-הורית

איך יודעים אם אני זכאי? הורים ל-3 ילדים ומעלה שגרים עמם, שעומדים בהגדרות החוק לסיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי, ומקבלים גמלת הבטחת הכנסה או קצבת מזונות – זכאים להנחה.

6. מקבלי קצבת זיקנה לנכה

איך יודעים אם אני זכאי? נכים שקיבלו קצבת נכות כללית לפני הגעתם לגיל פרישה – זכאים להנחה.

7. מקבלי קצבת שארים עם השלמת הכנסה בגיל פרישה

איך יודעים אם אני זכאי? מקבלי קצבת שארים שזוכים לתוספת השלמה הכנסה (בהתאם לתנאי הביטוח הלאומי) והגיעו לגיל פרישה – זכאים להנחה.

8. מקבלי הבטחת הכנסה

איך יודעים אם אני זכאי? משפחות עם 4 ילדים לפחות, שמקבלות גמלת הבטחת הכנסה מביטוח לאומי – זכאיות להנחה.

9. מקבלי גמלת ילד נכה

איך יודעים אם אני זכאי? הורים שמקבלים גמלת ילד נכה בשל צורך בטיפול רפואי מיוחד (כפי שהוא מוגדר על ידי הביטוח הלאומי), תלות של הילד בסיוע בביצוע פעולות יומיומיות או ילד שעומד בתנאי הזכאות ומתגורר אצל משפחת אומנה – זכאים להנחה.

10. נכי צה״ל

איך יודעים אם אני זכאי? נכי צה״ל בשיעור של 50% לפחות שעומדים בתקנות חוק הנכים (תגמולים ושיקום), או נכי צה״ל בשיעור של פחות מ-50% שמקבלים תגמול קיום קבוע על פי הוראות משרד הביטחון – זכאים להנחה.

11. נפגעי פעולות איבה

איך יודעים אם אני זכאי? נפגעים שעומדים בהגדרות סעיף 1 לחוקי התגמולים לנפגעי פעולות איבה ונקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 50% לפחות, או נפגעים שנקבעה להם דרגת נכות בשיעור של פחות מ-50% ומקבלים תגמול קיום קבוע על פי הוראות משרד הביטחון – זכאים להנחה.

12. מקבלי קצבת מזונות

איך יודעים אם אני זכאי? משפחות עם 4 ילדים לפחות (בני פחות מ-18) שמקבלות קצבת מזונות מביטוח לאומי – זכאיות להנחה.

13. חיילים בודדים

איך יודעים אם אני זכאי? חיילים שהוכרו על ידי צה״ל כחיילים בודדים, נמצאים בשירות סדיר ומקבלים השתתפות בתשלום שכר דירה – זכאים להנחה.

14. חיילים המשרתים רחוק מביתם

איך יודעים אם אני זכאי? חיילים בשירות סדיר שמקבלים השתתפות בשכר דירה בשל שירות רחוק מהבית – זכאים להנחה.