דברים טובים באים במנות קטנות: תחנת הכוח ״חגית״ מובילה את מהפכת החשמל הבאה של ישראל

התחנה הקטנה שהוקמה במבצע מורכב כדי לשמש כגיבוי לזמנים של ביקושי שיא, הפכה למודל של אנרגיה ירוקה שמאפיינת את המשק הישראלי. כעת, אחרי 25 שנות פעילות, היא יוצאת אל השוק הפרטי

סיפורו של משק החשמל בישראל הוא מסוג הסיפורים שנשמעים לא הגיוניים עד שהם מתרחשים במציאות. אם היו מספרים לכם על מדינה שפועלת כ״אי חשמלי״ שאינו מחובר ולא יכול להסתמך על מערכת החשמל של מדינות שכנות לגיבוי; על אוכלוסייה שגדלה בקצב שמצריך הקמה של יחידת חשמל חדשה כמעט מדי שנה; על שטח קטן שלא מאפשר הקמת גיבויים מספיקים לקווים הראשיים – כנראה שהייתם פוסקים שאין סיכוי שבמקום כזה יכול להתנהל אורך חיים מודרני.

אחת הסיבות לכך שישראל מצליחה להתמודד עם האתגרים האלה הוא קידמה טכנולוגית. תחנת הכוח ״חגית״, הוקמה ב-1995 כדי לענות על הגידול המהיר באוכלוסיית ישראל כתוצאה מהעלייה ממדינות ברית המועצות. עד לאותה תקופה, הוקמו בישראל תחנות כוח קיטוריות גדולות שדרשו שטחי ענק בקרבת הים, כדי שהמים יוכלו לסייע בקירור התחנה. איתור והקמה של תחנה כזאת דרשו זמן שפשוט לא היה – ולכן הוחלט על הקמת מערך טורבינות גז. היתרונות הבולטים  של המהלך: קירור באמצעות האוויר שמאפשר הקמת תחנה בפנים המדינה, גודל של שישית מתחנת קיטור ועלות נמוכה משמעותית, ומתקנים נמוכים שמצמצמים פגיעה בסביבה ואינם פוגעים בנוף בו התחנה הוקמה.

בתחילת הדרך שימשה התחנה בעיקר כגיבוי לזמנים של ביקושי שיא, אבל עם השנים הלך השימוש בטורבינות גז והתרחב. בשנים האחרונות המהפך הושלם: התחנות הקטנות שהוקמו כגיבוי לתחנות הגדולות, משחקות היום תפקיד משמעותי במעבר של ישראל לאנרגיה ירוקה. התחנות הגדולות משמשות היום כגיבוי שלהן.

מבט מבפנים על תחנת הכוח
התחילה כגיבוי והפכה למודל של אנרגיה ירוקה. מבט מבפנים על תחנת הכוח (צילום: יוסי וייס)

הצעד הבא: מעבר לשוק הפרטי

הקמתה של תחנת ״חגית״ הייתה מבצע מורכב, שניסה להתמודד עם שלל חזיתות במקביל. התחנה הוקמה על עורק תחבורה ראשי המחבר בין הצפון למרכז (בסמוך לצומת אליקים, בתחומה של המועצה האזורית חוף הכרמל), ומתקניה הותקנו בחפירת עומק שמנעה מהם לבלוט בשטח. הצמחייה המקורית סביב שטח התחנה שוחזרה, ובמקום הותקנו מערכות לצמצום רעש ותאורה וכן מערכת ניקוז משולשת לאיסוף שפכים וטיהור מים. נחל ״חגית״ שהתוואי המקורי שלו עבר בשטח האתר, הצריך חפירת תעלה ובה צינור בקוטר של שני מטר, שיאפשר את המשך זרימתו ללא הפרעה.

כיום, אחרי 25 שנות פעילות, מצטרפת תחנת ״חגית״ למהפכה נוספת של חברת החשמל. במסגרת הרפורמה בשוק החשמל, שמטרתה לפתוח את השוק לתחרות ולהוריד את חלקה של חברת החשמל בייצור ל-40%, יוצע בקרוב חלקה המזרחי של התחנה למכירה לשוק הפרטי. בכך תצטרף ״חגית״ לתחנות הכוח אלון תבור ורמת חובב, שנמכרו לאחרונה בהצלחה. לאחר סיום התהליך, יישארו בידי חברת החשמל שתי יחידות ייצור מתוך השבע שנמצאות בתחנה כיום. יתר היחידות יעברו לידיים פרטיות, ו-50 העובדים בהן יושאלו מחברת החשמל לרוכשים לתקופה של 5 שנים לאחר סיום המכירה.

מבט מבחוץ על תחנת הכוח
הצמחייה המקורית סביב התחנה שוחזרה (צילום: יוסי וייס)

אמיר ליבנה, סמנכ"ל אסטרטגיה, חדשנות ושינוי מבני בחברת החשמל: משק האנרגיה הישראלי משנה את פניו בשנים האחרונות ולחברת החשמל תפקיד מכריע בשינוי חיובי זה. תחרות בתחום יצור החשמל מתחילה להתבסס. יצרנים פרטיים נכנסים לשוק בהיקפים גדולים ביחד עם התעוררות אמיתית של תחום האנרגיות המתחדשות.

במסגרת יעדי הרפורמה במשק החשמל וכחלק מהשינוי המתוכנן, אנו יוצאים כעת למכרז למכירת תחנת הכוח השלישית של חברת החשמל, אחרי ההצלחה במכירת אלון תבור ורמת חובב. מדובר במכרז למכירת 2 מחזורים משולבים בחלקה המזרחי של תחנת הכוח חגית, בהספק של כ- 660 מגוואט. היקף שיעמיד את הרוכש כאחד מיצרני החשמל הפרטיים הגדולים במשק לאחר המכירה.

חברת החשמל מחויבת לקידום הרפורמה במשק החשמל ופרסום המכרז בחגית, ביחד עם צעדים נוספים המבוצעים כיום במשק, יוביל את המשק למצב בו חברת החשמל תחדל מלהיות מונופול ותרד מתחת לסף 50% מנתח השוק של ייצור החשמל במדינה. והמכירה מתבצעת בסביבה המעודדת פעילות של הייצור הפרטי ומעודדת כניסה של יצרנים פרטיים למשק.

אנו מזמינים את כל מי שמעוניין להשתתף בתהליך לעיין בתנאי המכרז שיפורסם ולהשתתף בו״.