פשוט חבל על הכסף:
3 משפחות מספרות איך הן חוסכות בחשמל כל השנה

אם אתם לא בבית – אין סיבה לחבר מכשירים לחשמל, לפעמים אפשר להסתפק גם במאוורר, ושטיפת כלים? זאת בכלל תרפיה טובה לפני השינה. העצות שיכולות לעבוד גם עבורכם

אם יש דבר אחד שכולנו טובים בו הוא להסביר לאחרים איך להתנהג. הרשת מלאה במדריכים על כל נושא שבעולם, עם טיפים ועצות שאם רק תעקבו אחריהם – יובילו אתכם לחיים טובים ומאושרים יותר. הבעיה מתחילה כמעט תמיד בחלק של הביצוע. ברגע שאנחנו נאלצים לקחת אחריות באופן אישי, הדברים לא תמיד מסתדרים כל כך מהר.

הפעם, במקום לפנות שוב למומחים, החלטנו לשוחח עם שלוש משפחות מרחבי הארץ שמצליחות לעמוד באתגר של חיסכון בחשמל גם בשגרה. המסקנות שלהן חשובות ומוכחות גם בימים רגילים, ובוודאי בתקופות שבהן אי הוודאות הכלכלית מחייבת את כולנו להשקיע עוד קצת מחשבה על החשמל שאנחנו צורכים.

ניצן ומאיה הראל בטיול בטבע עם בנם הקטן
״אם שנינו מחוץ לבית, אין סיבה שהמכשירים ימשיכו לצרוך חשמל״. ניצן ומאיה הראל

ניצן הראל

בן 34, נשוי למאיה + ילד, חתול וכלב. תושב חיפה.

במשך רוב היום מכשירי החשמל שלנו מנותקים מהתקע. טוב, לא כולם. המקרר שלנו עובד 24/7, אבל כמעט כל מכשיר אחר שאין בו צורך דחוף – פשוט לא מחובר. במשך רוב היום שנינו עובדים מחוץ לבית, כך שאין סיבה שמכשירים ימשיכו לצרוך חשמל לחינם.

תגידו מזל טוב: החלפנו לאחרונה מזגן. הקודם שלנו היה אחד המכשירים הבזבזניים ביותר בבית, אז החלטנו להשקיע במזגן חדש וחסכוני, שיחזיר לנו את ההשקעה בטווח הארוך ויחסוך לא מעט כסף. בלילה אנחנו אמנם ישנים עם מזגן, אבל מקפידים שהטמפרטורה תהיה על 25 מעלות, ושכל דלתות החדרים יהיו נעולות. ככה האוויר הקר לא בורח.

הדוד החשמלי שלנו עובד רק בחורף. במדינה שבה לפחות בתשעה חודשים מהשנה יש שמש רוב שעות היום, אין סיבה לא להשתמש בדוד שמש (שגם הוא חדש אצלנו). הדוד החשמלי רלוונטי רק רגע לפני שנכנסים למקלחת ביום חורף קר במיוחד.

כביסות? מייבשים בחוץ. אנחנו יודעים, לגדל ילדים קטנים זה לא פשוט – מכונת הכביסה מתמלאת בלי סוף. אנחנו  משתדלים לא להשתמש במייבש לבגדים שלנו, אם זה לא משהו של הילד – נתלה בחוץ ונחכה קצת עד שיתייבש.

לא תמיד היינו כל כך חסכוניים. חשבונות החשמל שלנו הגיעו ל-1,000 ש״ח וצפונה. היינו צריכים לקבל החלטה שדי, הגיע הזמן לחסוך. בשבילנו, לא בשביל אף אחד אחר. להשאיר עוד קצת כסף כל חודש מהמשכורת ששנינו עובדים בשבילה. היום החשבונות שלנו נעים בין 500 שקל לחודש חסכוני במיוחד ל-800 שקל בחודשי הקיץ, בהם הצריכה גבוהה. אנחנו עוקבים אחרי החשבונות, ואם יש חריגה בודקים מה עשינו שאפשר לתקן.

אורן הלמן בארוחה משפחתית עם אשתו ושתי בנותיו
״הלהיט אצלנו בבית זה המאוורר״. משפחת הלמן

אורן הלמן

בן 51, סמנכ״ל שירות, שיווק ורגולציה בחברת החשמל. נשוי + 2 בנות. תושב תל-אביב.

את רוב השעות שלי בבית אני מבלה במרדף אחרי הבנות. בכל פעם שהן יוצאות מהחדר אני רץ לבדוק שהם כיבו את האור. זאת גם הסיבה שהחלפנו את כל הנורות בבית מהלוגן ללד – אם האור כבר דולק כל הזמן, לפחות שהצריכה תהיה חסכונית. הרבה אנשים לא מודעים לזה שאם מפעילים מזגן בקיץ ביחד עם נורות הלוגן – זה כאילו הפעלתם תנור ומזגן ביחד. הנורות האלה חזקות מאוד.

הלהיט אצלנו בבית זה המאוורר. יש לנו מזגן, אבל הוא ישן, מתאמץ וצורך המון חשמל, אז אנחנו משתדלים להשתמש בו כמה שפחות. אם נעים בבית, נעדיף לכבות אותו. מאווררים זה פתרון מאוד נוח כשהבית מגיע לטמפרטורה נוחה – וזה מוכיח את עצמו גם בגלי חום.

אני יכול לספור על שתי ידיים את כמות הימים השנתית שהדוד שלנו פועל. באמת שב-90% מהזמן אין בו שום צורך. בחורף, בימים קרים במיוחד, אשתי מפעילה טיימר ל-20 דקות בדיוק לשעה שנקום ונרצה לעשות מקלחת. ככה לא צריך להפעיל אותו כל הלילה ולחמם את המים לחינם.

המייבש שלנו הוא המרפסת. אני תולה הכל בחוץ. בחורף אמנם לוקח קצת יותר זמן להתייבש, אבל בקיץ תוך כמה שעות הכל מוכן.

רצוי לשלם את חשבון החשמל שלכם בזמן. נשמע טריוויאלי נכון? אז תתפלאו, אפשר לשכוח ועל הטעויות האלה משלמים בקנסות. אם חשבון החשמל שלנו נע בדרך כלל בין 450 ל-600 שקלים, הפעם הוא היה הרבה יותר גבוה. סדרו לכם את התזכורת שמתאימה לכם, פשוט חבל על הכסף.

אלברטו לאופר בארוחה משפחתית עם אשתו ובנו
״אנחנו משתמשים רק בחשמל שאנחנו זקוקים לו כרגע״. משפחת לאופר

אלברטו לאופר

בן 70, נשוי לגילי. תושב הרצליה.

תנורי חימום לא נכנסים אלינו הביתה כבר שנים. הם בזבזניים מאוד, אין להם תרמוסטט והם מחממים את החדר גם כשכבר לא צריך. וזה בלי שדיברנו על סכנת השריפה. במקום זה, יש לנו שמיכות טובות שמכסות אותנו על הספה, ואם ממש קר אז מדליקים קצת מזגן כדי להתחמם.

אני יוצא מהחדר כמו שאני יוצא מהאוטו. אין סיכוי שתשאירו את האוטו דולק אחריכם, נכון? אז אין סיבה שגם האור, הטלוויזיה או המזגן ימשיכו לפעול אחרי שיצאתי מהחדר. זה פשוט עניין של הרגל.

לא תמצאו אצלנו מכשיר חשמלי שפועל סתם ככה. ימי שישי שלנו הם הימים של השואב והבישולים לשבת: המיקסר והתנור עובדים שעות נוספות. אבל זהו, בשאר הזמן הכל במידה. אנחנו משתמשים רק בחשמל שאנחנו זקוקים לו כרגע.

המקרר שלנו לא נפתח מיליון פעם ביום. אין דבר כזה לפתוח, להסתכל, לחשוב. קודם כל האוכל מתקלקל וחוץ מזה סתם מבזבזים חשמל. החלטנו להכין ארוחה? פותחים את המקרר, מוציאים את כל מה שצריך – וסוגרים.

רגע לפני שהולכים לישון, שוטפים את הכלים בכיור. אין לנו מדיח, זה סתם מיותר. שטיפת כלים זאת תרפיה נהדרת, שימו לעצמכם מוזיקה טובה – וזאת בכלל חגיגה. גם מייבש כביסה אין לנו. הכל נתלה בחוץ ומחכה בסבלנות להתייבש. מתישהו יצטרכו להמציא פתרון למקרר – את האוכל עוד לא למדנו לקרר לבד.