"יש 11,500 עובדים בחברת חשמל. כל אחד מהם צריך לעבור אצלנו לפחות פעם בשנה. כיף ועניין לא חסרים לנו״

הכירו את כאותר מנעא, מדריכה ומרכזת קורסים בחברת החשמל, שבונה ומנהלת את ההכשרות המקצועיות לכל אחד מהעובדים. מה הסוד שלה להעברת ידע, ולמה היא חושבת שכל אזרח ואזרחית בישראל צריכים לעבור הדרכה בחשמל?

כאותר מנעא

בת 32, רווקה, תושבת מג׳דל כרום

אחד הדברים הראשונים שכל עובד בחברת חשמל עובר הוא קורס. זה נכון לעובדים חדשים שהגיעו אתמול, ולעובדים ותיקים שעוברים תפקיד או זקוקים להסמכות כדי להתקדם במקצוע שלהם. יש גם הסמכות חובה שכל עובד בחברה צריך לעבור אחת לתקופה. בכל יום נתון, יש כמה עשרות עובדים שעוברים קורס כלשהו. עכשיו הגיע הזמן למתמטיקה זריזה. בחברה החשמל יש 11,500 עובדים, כל אחד מהם צריך לעבור אצלנו לכל הפחות פעם בשנה. אנחנו תשעה מדריכים. כיף ועניין לא חסרים לנו אף פעם.

ניחשתם נכון: אני מרכזת קורסים בחשמל. יש לי תואר שני בהנדסת חשמל, התמחויות בצ׳יפים ואלקטרוניקה, המרות אנרגיה ומערכות הספק. במילים אחרות, יש לי בסיס ידע רחב שמאפשר לי להבין הרבה מאוד תפקידים ופונקציות בחברה. התפקיד שלי הוא לבנות את הקורסים מאפס. אני מדברת עם אנשים בשטח או מזמינה אותם אליי כדי לקבל הסברים מפורטים על מהות העבודה שלהם, ומתוך הידע הזה בונה סילבוס, ומערכת שעות, ומאתרת את גורמי המקצוע הספציפיים שיעבירו את ההדרכות. אני גם בונה את המצגות ויודעת לדבר את ״שפת השטח״, זה מאוד חשוב כי אי אפשר להדריך אנשים מתוך איזו עליונות אקדמית. הם לא יבינו מה אני רוצה מהם.

בכובע השני שלי אני גם מדריכה בעצמי. להדריך קורס זה הרבה מעבר להעברת ידע, התלמידים שלי למעשה מסופחים אליי מהיחידות שלהם. במילים אחרות: אני משמשת כבוסית החלופית שלהם במהלך הקורס. צריך להבין שקורסים מקצועיים שונים לגמרי מלימודים אקדמיים. אלה אנשי מקצוע שזקוקים לידע תכלס, להבין את עיקרון הפעולה של מערכות, את ההגיון הפנימי שלהן. אין אצלנו נוסחאות ותיאוריות – הידע שצוברים בקורסים שלנו יכול להיות מיושם בעבודה באופן מיידי.

כאותר מנעא בפינת העבודה שלה במתחם ההדרכה של חברת החשמל
״אנשים מתייחסים לחשמל כמובן מאליו, אבל יש לו תפקיד כל כך מכריע בחיים שלנו״. כאותר מנעא (צילום: באדיבות המצולמת)

את כל הסודות המקצועיים שלי למדתי מהמנהל שלי. ממנו הבנתי שלא מספיק לדעת רק לשלוט בחומר, אלא שהמפתח הוא בפישוט של הדברים. כשמסבירים לנו משהו, המוח שלנו תמיד מחפש היגיון. אנחנו מציירים לעצמנו איזו תמונה בראש. פסח, המנהל שלי, שלח אותי למחוזות ולתחנות כוח כדי שאראה את מה שאני מסבירה מקרוב, שאבין מה אומר כל סעיף במצגת שאני מעבירה בעולם האמיתי. זה עוזר לי בכיתה. למשל, כדי להבין מה קורה בעמוד החשמל, צריך להסביר קודם על כבל שמחובר לשקע, שמחובר לפאזה בארון החשמל הדירתי, שמקבל את ההזנה שלו ממקור חיצוני שהוא עמוד החשמל.

בתקופת הקורונה ניהלתי פרויקט שיחסוך לחברת החשמל מיליוני שקלים. לא יכולנו לקיים קורסים פרונטליים, ולכן יצרתי קשר עם חברה חיצונית כדי לבנות לומדות כלל ארגוניות. כתבתי תסריטים לכל קורס ומבחנים שיעמדו בתנאי ההסמכות, ויחד יצרנו לומדות שעובדים יכולים לעבור עם פיג׳מה מהבית. מעבר לנושא החשוב של המשך קיום התהליך של העברת הידע וההסמכות, כל הסיפור של הדרכות יקר למדי. אז בעצם חסכנו הרבה מההוצאות והתייעלנו.

ידעתי שאני רוצה לעבוד בחברת החשמל הרבה לפני שהגעתי לכאן. להורים שלי יש עסק של בגדים בכפר שלנו, מג׳דל כרום. כשהייתי קטנה לא היה להם עם מי להשאיר אותי בכל פעם שהיה צורך לנסוע לתל-אביב להביא סחורה, אז נסעתי איתם. בכל פעם שהיינו עוברים ליד תחנות הכוח בחדרה, התלהבתי מחדש. הגודל והעוצמה של המקום הזה משכו אותי ואמרתי להורים שלי בכל פעם מחדש, שאני עוד אעבוד פה יום אחד. ותראו מה זה: הנבואה שלי התגשמה.

הפנטזיה שלי היא שכל אזרח ואזרחית ישראלים יעבור הדרכה בחשמל. אנשים מתייחסים לחשמל כמובן מאליו, אבל יש לו תפקיד כל כך מכריע בחיי היומיום שלנו. אי אפשר להתעלם ולהתקיים לצדו מבלי להבין דברים בסיסיים. למשל, אנשים שלא מבינים מה זאת הארקה, עלולים חלילה להתחשמל בבית כי עשו להם התקנה לא נכונה. אם כל אחד מאיתנו יבין מושגים בסיסיים, נוכל לדעת מה לשאול אנשי מקצוע שמגיעים אלינו הביתה, נבין מה כתוב על האריזות של המכשירים, ונדע לא ליפול בפח של שרלטנים שמנסים לעבוד עלינו.

כאותר מנעא על מנוף סמוך לקו מתח גבוה, עם עובדי חברת החשמל
״אין אצלנו נוסחאות ותיאוריות – הידע יכול להיות מיושם בעבודה באופן מיידי״. כאותר מנעא (צילום: באדיבות המצולמת)