מכתש רמון הוא אחד מפלאי עולם: כ-40 ק״מ של נופי מדבר מרהיבים וייחודיים, אוכלוסיית בעלי חיים ייחודית, גיאולוגיה עם היסטוריה של מאות מיליוני שנים, ופסטורליה שכמעט קשה לבטא במילים. מדובר גם באחד מחמישים אתרים ברחבי העולם כולו, שמוגדר כשמורת אור בינלאומית – מקומות שבהם זיהום האור הנמוך, מאפשר לחזות בשמי לילה טבעיים וזרועי כוכבים.
חשיבות האזור, כמו גם שמירה על צביונו, עמדה במוקד התוכנית להקמת קו חדש לחיזוק ושדרוג מערכת הולכת החשמל בדרום. תשתית החשמל באזור, שעוברת מדרום לכביש 40, נקלעה למצב ירוד ויצרה בעיות באמינות אספקת החשמל. כבר ב-2011 הטיל שר התשתיות, דאז, עוזי לנדאו, על חברת החשמל פרויקט מורכב ויוצא דופן: הטמנה של הרשת מתחת לקרקע בשולי מצפה רמון. זאת כדי לשדרג את הרשת ולא לפגוע בשמורת הטבע הייחודית.
התוכנית, שלוותה תוך.תיאום מלא עם רשות הטבע והגנים, דרשה תכנון קפדני ועבודות חציבה מיוחדות בסלעים קשים, שנעשו לראשונה בישראל. בסך הכל הוטמנו 7.5 ק״מ של קווי מתח, לצד השלמות נוספות ברשת העלית – בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות והארגונים המוסמכים. עלות ההטמנה כולה מוערכת בכ-170 מיליון שקלים, שהתווספו לעלות הכוללת של הפרויקט (כ-700 מיליון שקלים).
בימים אלה מושלמות בהצלחה העבודות בשטח, והתוצאות מרשימות במיוחד: אין כל עדות לכך שנופי האזור הופרעו. לצד השמירה על איכות הסביבה ושימור נופיו הייחודים של המכתש, מספק הפרויקט לתושבי האזור תשתית חשמל חדשנית ומתקדמת לאתגרי 2021.
"מדובר בפרויקט חיוני, המביא לידי ביטוי את העדיפות בקידום פיתוח רשת החשמל, בד בבד עם שמירה על ערכי הטבע והסביבה״, אומר חיים רובין, סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים: "חברת החשמל פועלת לשימור שמורת הטבע מכתש רמון: מזעור פגיעה בערכי טבע ונוף מחד, ומאידך סיפוק צרכי התשתית לתושבי האזור ולאנרגיות מתחדשות שיש לחברן לרשת החשמל הארצית. יש לנו היכולות לתכנן ולבצע פרויקטים הנדסיים מורכבים ברמה גבוהה, תוך חיזוק אמינות אספקת החשמל בסטנדרטים גבוהים".