תורידו לפחות את הדאגה הזאת מהראש שלכם (צילום: Bigstockphoto)

משפצים או קונים דירה? 7 טיפים לחשמל שיעשו את החיים שלכם קלים יותר

לא משנה אם רכשתם דירה חדשה מהניילונים, או נכנסתם לשיפוץ מאסיבי של דירה קיימת – יש דבר אחד שכדאי לא לחסוך בו: עבודות החשמל. אז איפה כדאי למקם את השקעים, האם צריך להגדיל את החיבור, ואיך תדעו שאפשר לסמוך על איש המקצוע? מומחה חברת החשמל מסביר

שיפוץ דירה קיימת או תכנון דירה חדשה יכול להיות חוויה מלחיצה מאוד. הזמנים דוחקים, אנשי המקצוע לא תמיד מבינים את החזון שלכם, שיטוט באינטרנט מספק אין סוף הצעות ורעיונות מבלבלים, והעלויות הולכות ונוסקות לשמיים. ביקשנו ממוטי אמיר, עובד באגף הנדסת רשת בחברת החשמל, לספר לנו על הדברים שחשוב לדעת לפני שמתחילים לתכנן את רשת החשמל בדירה. כך שלפחות את הדאגה הזאת תוכלו להוריד מהראש.

1. תכננו את מיקום וכמות השקעים

בדירות ישנות טבעי למצוא שקע אחד או שניים לכל היותר בחדר השינה, ולרוב הם יהיו רחוקים מדי מהמיטה. גם תכנון הסלון בדירות כאלה עלול להציב את השקעים מאחורי הספה, ולהפוך מפצל לפריט חובה כדי שלא תצטרכו לבחור באיזה מכשיר חשמל להשתמש בכל פעם. בתהליך התכנון חשוב להקדיש מחשבה לכמות השקעים ומיקומם בהתאם לצרכים שלכם.

אמיר ממליץ למקם לצד הטלוויזיה מספר שקעים שיספיק למערכת אודיו, ממירים, מנורה וכל מכשיר נלווה אחר. את שקעי החשמל בחדר השינה, מקמו בסמוך לשני צדי המיטה. במטבח, עדיף להימנע משימוש במפצל, ולהתקין שקעים נפרדים עבור כל מכשיר. כמו כן, מטעמי בטיחות, יש למקם את השקעים כ-30 ס"מ לכל הפחות מהרצפה, כדי למנוע השפרצות מיותרות ומסוכנות במהלך הספונג'ה השבועית (או החודשית, אנחנו לא נשפוט).

2. מצאו מיקומים נוחים למתגי החשמל

בדומה לשקעים, גם את המתגים כדאי למקם באופן שיהיה לכם נוח. כיוון שהיום אנחנו מפונקים יותר, אל תחששו להוסיף מתג גם ליד המיטה בצד שנוח לכם. כך תוכלו לסיים לקרוא ספר או לצפות בטלוויזיה מבלי לצאת מהמיטה. אל תתביישו גם לבקש יותר ממתג הפעלה אחד לאזור מסוים בבית, כל עוד אתם יודעים לאן הוא שייך, כדי שלא תמצאו את עצמכם לוחצים על כל המתגים בכל פעם שתרצו לצאת מהבית.

3. דרשו העלאת אמפר

מי שעדיין מתגוררים בדירות ישנות, יודעים שאי אפשר להפעיל מזגן במקביל לדוד שמש או מכונת כביסה. אי שם בשנות ה-70 וה-80 היה אפשר להסתדר בבית עם 25 אמפר בלבד, אבל היום אנחנו מחוברים להרבה יותר מכשירים חשמליים. אמיר ממליץ לבחור באחת משתי אפשרויות: הראשונה, לתכנן מראש אילו מכשירים אתם יכולים להפעיל בכל רגע נתון, או לבקש העלאת אמפר ל-40. דבר המאפשר למנוע עומס יתר על המערכת ונזק למכשירי החשמל.

4. שדרגו לחיבור תלת-פאזי

רשת החשמל הישנה מבוססת, כאמור, על פאזה אחת של 25 אמפר, אבל ניתן לפצל את הזרמת החשמל לשלושה אפיקים של 25 אמפר (תלת פאזי). כך ניתן להפעיל מספר גבוה יותר של מכשירי חשמל בו זמנית, זללנים וחסכניים כאחד. אמיר מדגיש כי לאחר שדרוג רשת החשמל הפרטית לתלת-פאזי, על ידי חשמלאי מורשה מטעמכם, יש להזמין את חברת החשמל לבדיקת תקינות המערכת החדשה.

מבט מבפנים של ארון חשמל
אם אתם משפצים דירה ישנה, מומלץ לשקול לשדרג את ארון החשמל (צילום: Bigstockphoto)

5. החליפו את חוטי החשמל ושדרגו את הארון

כשמדובר בשיפוץ דירה, ערכו בדיקה כללית של מצב חוטי החשמל. אם מדובר בדירה ישנה, מומלץ בכל מקרה להחליף את החוטים לחדשים, כדי שיהיה לכם ראש שקט לשנים ארוכות. בכל מקרה, היום חלה חובה לבצע הארקה, ותהליך שיפוץ הוא הזדמנות מצוינת לחדש אותה במידת הצורך. בדירות ישנות כדאי לשדרג את ארון החשמל לכיבוי אוטומטי במקרים של עליית מתח פתאומית.

6. דרשו חשמלאי עם תעודות

בין אם הזמנתם עבודות חשמל באופן עצמאי ובין אם קבלן השיפוצים דואג לכל, ודאו שמדובר בחשמלאי מוסמך עם תעודה ממשרד הכלכלה. עבודות החשמל הן עבודות התשתית החשובות ביותר לבטיחות הדיירים, ולכן הכרחי שיבוצעו באופן תקני.

7. הזמינו בדיקה מחברת החשמל – בלי לצאת מהבית

בכל מקרה של שדרוג רשת, הגדלת החיבור או חיבורים חדשים בדירה החדשה או המשופצת – יש להזמין את חברת החשמל לבדיקה, שתוודא את התאמת הרשת הפרטית שלכם לדרישות חוק החשמל ולתקנות הבטיחות. מערכת ההזמנות של חברת החשמל מאפשרת לבצע את כל אלה באופן דיגיטלי.

לאחר הרשמה קצרה, שבמהלכה תתבקשו למלא פרטים אישיים (ניתן להוסיף גם את פרטי החשמלאי או קבלן שיעודכנו בהתקדמות), תוכלו להעלות תמונות, שרטוטים, סוגי חיבורים וכל פרט רלוונטי. המערכת תחשב ותציג את העלות. לאחר התשלום, תוכלו לקבל עדכונים על התקדמות התהליך, וכן בכל שלב ניתן ללחוץ על כפתור המעטפה בחלק השמאלי העליון לשאלות ובירורים.