מסתכלים על הכל מלמעלה. רחפנים הם חלק בלתי נפרד ממהפכת החדשנות בחברת החשמל

סנסורים על קווי חשמל, רובוטים שמטמינים כבלים: כך נראית מהפכת החדשנות של חברת החשמל

איך מתמודדים עם כניסה מאסיבית של אנרגיות מתחדשות, איך אינטליגנציה מלאכותית יכולה לייעל את הטיפול בתקלות חשמל ברחבי המדינה ואיך רחפנים יכולים להתריע על שריפות מבעוד מועד? קיבלנו הצצה לכמה פיילוטים חדשניים ומסקרנים שהתבצעו בשנה האחרונה בחברת החשמל

מהפכות טכנולוגיות הן עניין מתעתע. בדיעבד הכל נראה לנו ברור ומובן מאליו, אבל בזמן אמת גם נטפליקס, פייסבוק, ספוטיפיי ואייפון היו הימורים ענקיים, שאף אחד לא ידע לקבוע בוודאות אם יצליחו או ייכשלו. חטיבת החדשנות, האסטרטגיה והשינוי המבני של חברת החשמל נתקלת בדילמות כאלה כמעט מדי יום.

״יש כיום הבנה מקיר אל קיר שתחום האנרגיה עובר שינויים דרמטיים. מסביר אמיר ליבנה, סמנכ״ל אסטרטגיה, חדשנות ושינוי מבני בחברת החשמל. המהפכה הטכנולוגית שקרתה בתחום המחשוב בשנות התשעים, ובתחום התקשורת והרשתות החברתיות בתחילת שנות האלפיים, מתרחשת כיום בתחום האנרגיה. הסביבה העסקית הולכת ומשתנה, השקעות עתק במחקר ופיתוח ושחקנים ומתחרים נכנסים לתמונה ועמם טכנולוגיה חדשה ומתקדמת. ״אנחנו צריכים ללמוד מהר את כל הטכנולוגיות והחידושים, ולדעת להתמודד איתם״, מסביר ליבנה, ״זו אסטרטגיה שמורכבת משינוי פנימי של דרכי חשיבה מסורתיות, ופתיחה לעולם החיצוני עם חיפוש אקטיבי אחר פתרונות טכנולוגיים לאתגרים״.

במקביל, אומר לבנה, ״עלינו לנסות ולמנף את האקו סיסטם הישראלי ואת העובדה כי התפתחה כאן תשתית של סטארט-אפים שצריך לתמוך ולמנף אותה כי הנושא יכול להיות קריטי להתפתחות הכלכלה והמשק שלנו״.

מעמד חתימת שיתוף הפעולה
חתימת שת״פ עם מעבדת INFRALAB של חברת האנרגיה ENEL, להטמעת טכנולוגיות חדשנות בחברה (צילם: יוסי וייס)

שינוי בסדר הגודל של המהפכה התעשייתית

חדשנות בחברה  מצריכה תשומת לב למה שמתרחש גם הרחק מגבולות ישראל. "לדוגמא חברה מניו-זילנד שפיתחה דרך להעביר חשמל בלי חוטים", מספרת צביה ברון, מנהלת החדשנות בחברת החשמל. "ממש כמו ווי-פיי, שמעביר אינטרנט לכל המכשירים בלי חוט אחד, הם טוענים שהצליחו להעביר חשמל אלחוטי. הם נמצאים כרגע בשלב הניסוי, אבל אם יתברר שזה פיתוח ישים – אנחנו מדברים כאן על מהפכה בקנה מידה עולמי. חיסכון של מיליארדים בעלויות של בניית תשתיות ברחובות ובבתים. הדרך בה אנו מייצרים ומספקים חשמל תעבור טלטלות רבות בשנים הקרובות והמטרה שלנו היא להכין את חברת החשמל אליה״.

נושא החדשנות בחברת החשמל החל לתפוס תאוצה ב-2018 במסגרת תהליך אסטרטגי כולל שבוצע בחברה, שהיה בסיס גם לכל תהליך הרפורמה ההיסטורי שאושר בממשלה באותה שנה. כחלק מתהליך זה הוקמה בחברה יחידת חדשנות והנושא כולו נמצא באחריות חטיבת אסטרטגיה, חדשנות ושינוי מבני. "מאז שאדיסון הציג את ההמצאה של הנורה החשמלית ופיתח את רשת החשמל, לא היו שינויים גדולים מדי בטכנולוגיה ששלטה במשקי החשמל בעולם", מסבירה ברון. "עכשיו אנחנו בפתחה של מהפכה בסדר הגודל של המהפכה התעשייתית.

״האתגר של ההתחממות הגלובאלית משנה את כל הגישה לניצול מקורות האנרגיה וייצור חשמל. המיקום וטכנולוגיית הייצור משתנים מתחנות כוח גדולות לפיזור וביזור של אמצעי יצור באמצעות א אנרגיות מתחדשות. הרשת משתנה בהתאם, וכך גם התנהגות הצרכנים. אנחנו ארגון שעובד 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, ואסור לשכוח שאנחנו כבר בני 97. לא קל להטמיע שינויים, אבל זה התפקיד שלנו ואנחנו מגייסים את כל החטיבות והעובדים בחברה לצדנו".

ליבנה, כסמנכ"ל אסטרטגיה וחדשנות, מדגיש אף הוא את האתגר של ארגון ותיק שמנסה להשתנות. ״כשאנחנו מדברים על חברה בת כמעט 100, אנחנו מדברים על תהליכי חשיבה מסורתיים, על גודל שמקשה על תגובה מהירה ואימוץ מהיר של חדשנות, על תהליכי עבודה מוכרים. העניין הוא שההתחדשות היא לא משהו שנחמד שיהיה. זכות הקיום שלנו כחברה שמטפלת במוצר קריטי, תלויה ביכולת שלנו לעשות התאמות כחלק מהתרבות הארגונית שלנו – מהמנהלים ועד עובדי הייצור. אף שהשנה החולפת הייתה עמוסה בקשיים ואתגרים המוכרים לכולנו, יחידת  החדשנות, באמצעות מובילי החדשנות בחטיבות התפעוליות השונות – ביצעה לא פחות מ-50 פיילוטים טכנולוגיים שונים ב-2020. ארבעה מתוכם נמצאים כבר בשלבי הטמעה בפעילות החברה״.

דוגמאות לפיילוטים הן רבות ומגוונות, החל בשימוש במציאות רבודה לעבודה מרחוק, המשך ברגשים המבטיחים את בריאות הרשת העילית שלנו ומאתרים תקלות בזמן אמית, כף טרקטור ועליה מכ"ם לאיתור תשתיות תת-קרקעיות, רובוטים להתקנת כבלים תת קרקעיים בדיוק ובאמינות וכלה ביצירת מודלים תלת ממדיים של תחמ״שים (תחנות משנה), במטרה לבנות בסופו של דבר תיאום דיגיטלי״.

התקנת משרד חכם בנפת גליל-גולן, כרמיאל
התקנת משרד חכם בנפת גליל-גולן, כרמיאל (צילום: יוסי וייס)

"הגדלנו את יכולת איתור התקלות ברשת באמצעות רחפנים"

כר פורה לחדשנות מגיע מהיפוך תפקידים היסטורי בין חברת החשמל לבין הלקוחות. ״אחרי עשורים שבהם ייצרנו והזרמנו את החשמל אל הבתים, בזכות התאים הסולאריים, הלקוחות יכולים לייצר חשמל ולהעביר אותו אלינו״, אומרת שחר גאנם, מובילת החדשנות בתחום רשת החשמל. ״רשתות החשמל בעולם לא מתוכננות עדיין להתמודד מספיק טוב עם הזרימה ההפוכה של האנרגיה, ולכן יש כאן גם אתגר וגם הזדמנות אדירה״.

לצד מהפכת היצרנים הפרטיים, מובילה גאנם בימים אלה פרויקט חדשני המשלב רחפנים ואינטליגנציה מלאכותית. "הרחפנים מצלמים את רשתות החשמל העיליות, והחומרים המצולמים מועברים למערכת שלומדת כל הזמן ומעניקה לנו תמונת מצב מלאה של תקלות. המערכת גם מנתחת את רמת הקריטיות של כל תקלה, ובונה תוכניות תחזוקה בהתאם. המשמעות היא שהצלחנו להגדיל במכה אחת את יכולת איתור התקלות והפגמים – מ-4 תקלות בממוצע שמוצא עובד ל-200 שרחפן יכול למצוא״.

רחפנים מככבים בימים אלה בפרויקטים נוספים בחברת החשמל, ביניהם גם בתחום הביטחון. במסגרת פיילוט שבוצע בתחנת הכוח ״אורות רבין״ בחדרה במאי האחרון, נבחנו יכולות הרחפנים להעניק מענה לאתגרים שונים. "בדקנו מה אנחנו יכולים לעשות איתם מעבר למשימות השוטפות, ומעבר למה שאנחנו כבר עושים איתם בשטח בהיבטים הביטחוניים״, מספר שרון וייזר, מוביל החדשנות בחטיבת רכש ולוגיסטיקה. ״בחנו אותם בצילומי לילה, בצילומים תרמיים של ערימות פחם ובהתראה על שינוי טמפרטורה שעלול להוביל להתלקחות, הטסה אוטומטית מלאה והטסה על ידי מפעיל אנושי״.

פיילוט רחפנים לאבטחת תחנות כוח (צילום: יוסי וייס)

המטרה: שליטה דיגיטלית בכל תשתיות החשמל במדינה

לא רק בשטח עוסקים בימים אלה בפרויקטים חדשניים, גם מטה חברת החשמל נמצא בימים אלה בעיצומו של מהפך בדמות הבית החכם. "נעזרנו בחברת טכנולוגיה שהשקענו בה, ופיתחנו תרמוסטט חכם ומדויק שמתחבר לחימום הרצפות, לדוד, למזגן, לתאורה, ולכל מה שצורך אנרגיה במשרד. קיימות גם יכולות נוספות כמו מדידת לחות ואחרות", מגלה אריה לוינסון, מיחידת החדשנות בחברה. "התחלנו בפיילוט במשרדים שלנו בכרמיאל, שם רוב עובדים נמצאים בשטח לאורך היום. הבניין יודע לווסת את האנרגיה כדי לחסוך בתאורה ובמיזוג כשהמשרדים ריקים, ומנגד להפעיל את המזגן והמים החמים באופן אופטימלי כשהם נוכחים. על הכל שולט מחשב מרכזי".

תחום חדשנות נוסף שמעורר עניין רב בחברה בימים אלה הוא תשתיות חכמות. "אנחנו מחפשים איך להגיע לניהול אופטימלי של רשת החשמל, ולהימנע מהקמה של תשתיות שעלולות להיות מיותרות", אומרת גאנם. "פיילוט נוסף שאנחנו מנהלים כיום הוא ניהול אופטימלי של תשתיות. למשל, אם קיימת בעיית חשמל באזור מסוים, אפשר להוריד את הקיבולת לאזור עד לפתרון התקלה. החזון של חברות חשמל בכל העולם הוא שבסופו של דבר כל התשתיות יהיו דיגיטליות, ובעתיד לא נצטרך להגיע בכלל לשטח״.

בנוסף לכל אלה, פותחת חברת החשמל בימים אלה את שעריה ליזמים, לחברות ולשותפויות עסקיות שיאפשרו להתמודד את אתגרי משק החשמל העתידיים, וזאת במטרה למנף את היכולות העסקיות וההזדמנות הטכנולוגיות שעומדות בפני כולנו.

רובוטיקה בשירות ההנדסה. פיילוט לניטור כבלי חשמל תת קרקעיים (צילום: יוסי וייס)