הזדמנות גדולה לשדרוג מערכת החשמל. הרכבת הקלה (צילום: באדיבות עיריית ת״א)

לאן נעלמו כבלי המתח שעברו לכם ברחוב? כל מה שרציתם לדעת על הקשר בין חשמל לרכבת הקלה

איך משפיעות העבודות על מי שמתגוררים ועובדים בקרבת מקום? איך אפשר להתעדכן בהפסקות חשמל צפויות? מה המשמעות של הטמנת קווי מתח? מומחה חברת החשמל עם כל התשובות

כל מי שעמד באחד מפקקי הענק ההולכים וגדלים בכבישי ישראל, הבין את חשיבות הצורך בפתרונות של תחבורה ציבורית יעילה וזמינה.  פרויקט הקמת הרכבת הקלה בגוש דן הוא שלב חשוב ביצירה של אלטרנטיבה לרכב הפרטי.  לצד הפוטנציאל התחבורתי, הפרויקט הוא אתגר תכנוני מורכב שמשפיע רבות על חייהם של תושבים, משתמשי הדרך והכביש.

בעוד תכנון וביצוע הפרויקט נעשה על ידי חברת נת״ע (נתיבי תחבורה עירוניים), חברת החשמל היא שותפה חשובה בתהליך שעתיד לספק את האנרגיה החשמלית להפעלות הרכבות, ובמקביל מבצעת עבודות נרחבות להטמנה והעתקת תשתיות מתוואי הרכבת הקלה באזור העבודות.  מטבע הדברים, פרויקטים בסדר גודל כזה מעוררים שורה של שאלות חשובות. נעזרנו במנהל הפרויקט בחברת החשמל, ארנון מור, ממרכז שירות ביצוע דן באגף שירות וביצוע דן והחוף, כדי לספק את התשובות.

מה הקשר של חברת החשמל לפרויקט הרכבת הקלה?

חברת החשמל אחראית על תכנון וביצוע עבודות לאספקת חשמל להנעת הרכבת הקלה, למתקנים נלווים לאורך הדרך ולחיבורים זמניים באתרי הבנייה של הרכבת הקלה. בנוסף, מבצעת חברת החשמל עבודות נרחבות במקרים בהם נדרשת הטמנה ו/או העתקה ופירוק של תשתיות חשמל באזור העבודות – החל מהעתקת כבלי מתח עליון, מתח גבוה ומתח נמוך. חברת החשמל אחראית גם על תיקון תקלות ברשת החשמל הנגרמות בהלך עבודות ההקמה.

לצורך כך הקמנו מנהלת תאום המקיימת קשר רציף עם נת״ע, ושלל הרשויות השונות והגורמים השותפים לפרויקט.

הדירה שלי ממוקמת בסמוך לעבודות התשתית, האם צפויים לי שיבושים בחשמל?

מנהלת התאום והפרויקט בחברת החשמל, פועלת באופן רציף יחד עם נת״ע כדי למנוע הפסקות החשמל ללקוחו, ולמזער למינימום את הפגיעות בתשתית החשמל עקב עבודות הקמת הרכבת הקלה. במקרה של תקלות או פגיעה בתשתיות חשמל, עקב עבודות התשתית של הרכבת הקלה, חברת החשמל מספקת מענה מיידי 24/7 לכל אירוע ככל שנידרש בלילות, בשבתות ובחגים.

הרכבת הקלה בזמן נסיעה בירושלים
אחראים על תכנון וביצוע עבודות להנעת הרכבת הקלה. בתמונה: הרכבת הקלה בירושלים (צילום: Bigstockphoto)

איך אוכל להתעדכן על הפסקות חשמל באזור שלי?

חברת נת״ע היא מובלת הפרויקט ואחראית על ביצוע עבודות התשתית להקמת הרכבת הקלה. ניתן להתעדכן ביחידת קשרי קהילה של נת״ע וברשות המקומית.

אנחנו מחויבים להודיע על הפסקות חשמל יזומות לפחות שבוע מראש, באמצעות הדבקת פתקים בפתח כל בית ומבנה, או בסמוך לתיבת הדואר.  עם זאת, גם במקרה של הפסקה יזומה וגם במקרה של תקלה, חברת החשמל תספק מידע בזמן אמת במוקד 103 ובאתר האינטרנט, כמו בכל אירוע.  ניתן להירשם לשירות הודעות אוטומטיות על הפסקות מתוכננות במסרון ו/או בדוא"ל, דרך אתר האינטרנט של חברת החשמל (כל הפעולות-הצטרפות לשירות הודעות ותזכורות).

אילו צעדים חברת החשמל נוקטת כדי להימנע מתקלות וניתוקים?

אנו פועלים באופן שוטף להקטין את מספר הפגיעות ותקלות החשמל, עקב עבודות התשתית של הרכבת הקלה, בתיאום ושיתוף פעולה עם נת״ע, ביצוע פעולות מקדימות, פיקוח ותיאום ביצוע. במקרים מורכבים, אנחנו נערכים מראש עם גנרטורים – לצורך שמירה מירבית על אספקת חשמל ללקוחות, הקטנת אזורי ההפסקה ומשך הפסקת החשמל.

אנחנו מקפדים ככל הניתן להימנע מהפסקות חשמל מתוכננות יזומות בערבי שבת וחג, או במקרים של מזג אוויר קיצוני. במידת הצורך בהתחשב במכלול תנאים ושיקולים טכניים הנדסיים, אנחנו מבצעים עבודות בלילה כדי לצמצם ככל שניתן את הפגיעה בשגרת החיים.

מה המשמעות של הטמנת קווי מתח מתחת לאדמה?

הטמנת רשת החשמל בסמוך ובתוואי הרכבת הקלה, נובעת במישרין מעבודות פיתוח לצורך הקמת הרכבת הקלה. במסגרת העבודות אנחנו מטמינים את הרשת העילית הקיימת, ובונים רשת תת קרקעית חדשה ואמינה יותר. כל עבודות התשתית מבוצעות על ידי נת״ע, בתאום ופיקוח של חברת החשמל.

איך זה ישפיע על אספקת החשמל של התושבים באזור?

הטמנת הרשת ברחוב כוללת הנחת כבלי חשמל מתח גבוה, מתח נמוך וכבל תת קרקעי להזנת הבניינים. התוצאה הסופית תורמת להגדלת אמינות האספקה לכלל הלקוחות. פירוק הכבלים העיליים וביצוע חיבור חשמל תת קרקעי לבניין, משפרים את אמינות האספקה לבניין כולו ותורמים גם לחזות הבניין.

הרכבת הקלה בזמן נסיעה בירושלים
פירוק תשתיות החשמל העיליות והטמנתן בקרקע, תייצר תשתית אמינה יותר (צילום: Bigstockphoto)

איך ייראה המרחב הציבורי אחרי העבודות?

המרחב הציבורי יהיה נקי מרשת עילית לטובת רשת תת קרקעית, אמינה, יציבה וזמינה.  הטמנת הרשת והנחת תשתית תת קרקעית חדשה, תאפשר ללקוחות להזמין הגדלות חיבורים בהתאם לצרכים במינימום עבודות תשתית ובזמינות גבוה.

מה האתגר הבא: רכבת תחתית? חיבור של תשתיות חכמות?

המיקוד כרגע הוא לסיים את העבודות תשתית החשמל בקו האדום.  במקביל, בתיאום מלא עם נת״ע, ניכנס לתכנון מפורט וביצוע של עבודות חשמל בקו הירוק והסגול, מתוך מחויבות ללקוחותינו למינימום הפרעות באספקת חשמל במהלך העבודות, ואספקת חשמל להזנת שני הקווים.