ההודעה המזויפת כפי שנשלחה ללקוחות חברת החשמל

זהירות, נוכלים מתחזים לחברת החשמל. גם אתם קיבלתם הודעה כזאת?

בחודשיים האחרונים ישראלים רבים מקבלים הודעות מהאקרים המתחזים לחברת החשמל, פעם במייל המבקש פרטים, פעם בהודעת סמס הדורשת להסדיר חוב. זה מה שצריך לדעת ואסור לעשות

היזהרו מעוקץ חדש שמאיים להפיל ישראלים באלפי שקלים. הנוכלים מתחזים לחברת החשמל ודורשים תשלום עבור חשבון החשמל.

לפי המידע שברשותנו, ניסיונות ההונאה נמשכים כבר לפחות חודשיים. בגרסה הכי עדכנית מדובר בבקשה לתשלום חוב שנשלחת בהודעת טקסט לטלפון הנייד. לפני כחודש התקבלו בחברת החשמל דיווחים מלקוחות שקיבלו דרישה, בדואר אלקטרוני, לעדכן את פרטיהם ולשלם את החוב עם איום שאם לא יעשו כן חשבונם יושעה מיד.

הודעת הטקסט המופצת לניידים על-ידי הנוכלים מבקשת להסדיר תשלום חשבון החשמל בהקדם כולל בקשה לאישור פרטי החשבון וקישור לאתר שאיננו האתר הרשמי של חברת החשמל. בהודעה מזויפת אחרת שמופצת ללקוחות ניתן לראות את "שקע ותקע", שאמורים להוסיף אמינות להודעה.

חברת החשמל דיווחה על הניסיון להונאה לכל הגורמים הרלוונטיים. לדברי אורן הלמן, סמנכ"ל שיווק בחברת החשמל, לא ברור האם יש למשטרה קצה חוט לגבי זהות הנוכלים: "לנו חשוב לידע את לקוחות החברה על מנת שלא יפלו בפח".

ההודעה המוזיפת שנשלחה ללקוחות של חברת החשמל
״חשוב ליידע את הלקוחות כדי שלא ייפלו בפח״

"קיבלנו הודעה שלא שילמנו את החשבון חשמל"

משיחות רבות שהתקבלו למוקד 103 ניתן להסיק שמרבית הלקוחות חשדו בפרט אחד או יותר בהודעה והתקשרו לוודא.

באחת ההודעות הבחין הלקוח בפרט חשוד: "זה נראה כמו הודעת הונאה בסמס בגלל זה אני שאלתי מאיזה מספר זה הגיע. ההודעות של חברת החשמל מגיעות בטלפון הנייד עם שלוש אותיות באנגלית: IEC. לא כתוב פה באנגלית למטה".

כך נשמעה שיחה טיפוסית למוקד בחודשים האחרונים (השיחה אמיתית, ללא הפרטים האישיים):

מוקדנית: "חברת החשמל שלום, מדברת ######"

הלקוח: "שלום, אנחנו קיבלנו הודעה שלא שילמנו את החשבון חשמל"

מוקדנית: "עם מי אני מדברת?"

הלקוח: "#####"

הלקוח: "קיבלנו הודעה 'להזכירך מועד אחרון לתשלום חשבון החשמל חלף אבקשך להסדיר את התשלום בהקדם מומלץ להשאיר את פרטי חשבונך באתר'"

מוקדנית: "זה נראה לי משהו לא תקין. הודעה מאיתנו נשלחת מ-IEC בלבד. ואנחנו תמיד מצרפים מספר חשבון חוזה".

הלקוח: "כשאני מקבל את חשבון החשמל במייל, אני קודם כל בודק שזה באמת שלכם ואז אני מוודא שזה באמת איתכם"

מוקדנית: "בדיוק. כי הם משתמשים בסיומת שלנו אבל זו לא הכתובת שלנו אז באמת צריך לשים לב".

הלקוח: "הבנתי".

מוקדנית: "טוב שבדקת זה יכול גם לבוא בצורה של מייל אז תפקח עיניים, בסדר?".

הלקוח: "אוקיי, תודה. ביי ביי".

מוקדנית: "בכיף, ביי".

איך מזהים הודעה אמיתית של חברת החשמל?

שימו לב: הודעות טקסט מטעם חברת החשמל מכילות את מספר חשבון החוזה של הלקוח, החברה לא תבקש לעולם מלקוחותיה לאשר פרטי חשבון או לשלוח פרטי תשלום בהודעת סמס חוזרת או במייל חוזר.

בנוסף, הקישור היחיד בהודעה רשמית של חברת החשמל יהיה לאתר הרשמי של החברה בכתובת  www.iec.co.il. ההודעות של הנוכלים מכילה כתובת אינטרנט לא מוכרת. לעתים נוכלים ישתמשו בכתובת שכוללת את הכתובת של האתר האמיתי עם תוספות. אם כתובת האינטרנט נראית חשודה – אל תלחצו עליה. ליתר ביטחון, ניתן בכל שלב לבדוק באתר הרשמי של חברת החשמל או במוקד הטלפוני מה מצב החשבון.

אם קיבלתם דרישת תשלום מזויפת, מומלץ לא להתייחס אליה או אפילו להשיב בהודעה חוזרת. אפשר לבדוק את אמינות ההודעה במוקדי השירות 103.