אל מול מאמצי הכיבוי, עובד חברת החשמל על עמוד מתח גבוה

אומץ תחת אש

לצד לוחמי האש וכוחות החילוץ, עובדי חברת חשמל עמדו בקו הראשון בשריפה שכילתה שטחים רבים בהרי ירושלים כדי לטפל בנזקים שעשתה האש, לשקם את התשתיות ולהשיב במהירות את אספקת החשמל לתושבי האזור. כך זה נראה בשטח

אדמת היישוב "רמת רזיאל" בהרי ירושלים הייתה חמה מאוד בבוקר יום שני. העשן השחור עדיין לא התפזר והתושבים חיכו לקבל אישור לחזור לבתיהם. עובדי חברת חשמל כבר היו שם, ועמלו לתקן את הנזקים העצומים שגרמה השריפה לתשתית החשמל. העובדים גם דאגו שלא יהיה אף קו מתח חשוף, כדי להגן על התושבים מהתחשמלות.

"לבשנו מסכות אב"כ עם מסננים, עבדנו עם כפפות, קסדה, משקפי מגן, חולצות ארוכות ולפעמים שלוש שכבות של לבוש", מספר אבי אליהו, ראש קבוצה במרכז ביצוע ירושלים, שעבד בימים האחרונים לשיקום התשתיות. "גם ככה היה חם שם והתנאים היו קשים. היינו צריכים להגיע לכל כבל ולבדוק אם הוא תקין ומוליך חשמל, או שהוא שרוף וצריך להחליף אותו. כל זה כשצריך לשים לב בכל רגע איפה עומדים, כדי שהאדמה לא תקרוס תחת רגלינו".

כמו עשרות עובדים אחרים, אליהו הוקפץ ביום שני ליישוב כדי לטפל בנזקי השריפה. כוח המשימה לשעת חרום של אליהו וחבריו הגיע הכי קרוב שאפשר באזור האסון, ולא נחו עד שהושלמו התיקונים.

עובדי חברת החשמל בעבודה ביישוב רזיאל
לא נחו עד שהושלמו התיקונים. עובדי חברת החשמל

"לא שמים לב שזיהום האוויר עולה"

"ביום הראשון של השריפה, עצרתי את כל הכוחות שנסעו לבצע עבודות יזומות. עדיין לא ידענו מה היקף השריפה, רק ידענו שנפלו לנו קווים", מספרת רויטל עמית, מנהלת מחלקת ביצוע רשת וחל"ב (חיבורים לבתים) באגף רשת ירושלים והנגב, חברת חשמל. "לא יכולנו להיכנס לשום מקום. עצרנו את הכוחות כדי לשמור עליהם, וגם כדי להפנות אותם למקומות הרלוונטיים שדורשים תיקונים".

עמית נסעה מדי יום לשטח עם עובדיה ואיישה לשעות ארוכות את החפ"ק, שהוקם במקום, בשיתוף כוחות הבטחון וההצלה שניהלו את האירוע. "כשהיינו ברמת רזיאל, התלקחה סביבנו אש שלכדה אותנו בתחומי היישוב ולא יכולנו לחזור לכיוון שממנו באנו. לא היינו בסכנת חיים, אבל פחדנו שהאש תתקרב אלינו. היינו בקשר עם החפ"ק כדי להבין האם צריך להוציא את הצוותים מהשטח. העשן הפך לסמיך באזור אז שלחתי עובד להביא את כל הנישמיות (פילטר לנשימה). כשנמצאים בשטח שעות על גבי שעות, לא שמים לב שזיהום האוויר עולה, וזה נכנס לקנה הנשימה אם לא משתמשים במיגון".

עובד חברת החשמל עובד על קו מתח גבוה
״כשנמצאים בשטח שעות על גבי שעות, לא שמים לב שזיהום האוויר עולה״. עובד חברת החשמל בתחתית קו מתח גבוה

"חוטי החשמל ירדו לכיוון הכביש והיינו צריכים לעצור את התנועה"

השריפה ביישוב כובתה ברובה, אבל עדיין האש חזרה להתלקח מקומית בנקודות שונות, מה שהקשה על הצוותים. "יכולנו לראות מלמעלה את השריפה כשהיא מתפשטת לכיוון גבעת יערים", מספר איציק מזרחי שהגיע לתקן תשתיות שנפגעו. "היה שם עמוד עץ של מתח גבוה שנשרף, הזרוע שלו נשברה ולא הייתה גישה אליו בכלל. עבודת התיקון הייתה מורכבת. היינו צריכים להוריד את העמוד ולמתוח כבל מחדש. זה היה כבל שעבר לאורך הכביש, וכשחתכנו את החוטים הם ירדו לכיוון הכביש והיינו צריכים לעצור את התנועה".

לאחר שסיים את המלאכה בשעות הערב, מזרחי לא חזר הביתה אלא הצטרף לחבריו למשימה נוספת – תיקון עמודי מתח נמוך בכניסה ליישוב. "השטח היה רווי עשן, והשתמשנו במסכות עם פילטרים, שקשה לנשום איתן. אחר כך בבית הרגשתי את העשן שעטף אותי במשך כל היום".

"כולנו מרגישים שאנחנו עושים משהו מהותי", מספרת עמית. "מייצרים פתרונות יצירתיים בשטח בשביל לתת מענה לתיקון תקלות ועדיין מקפידים על רמה גבוהה של בטיחות. וזו גאוות יחידה לתת פתרונות כאלה. לדוגמה, עמוד שנשרף ואי אפשר היה להחליף אותו, אז הגבהנו עמוד אחר – זה שינוי תכנוני וזה לא פשוט. קל יותר להגיד שאי-אפשר לשקם, אבל הרגשנו שהדרך הנכונה לעשות את זה היא ביצירתיות לצד בטיחות".

תושבי היישובים שנפגעו בשריפה קידמו בברכה את עובדי חברת החשמל, שבאו לסייע להם להשיב את החיים למסלולם. "קיבלנו טלפונים של תושבים לחוצים שרצו לחזור לבתיהם, ובצדק. אחרי שמכבים את האש, אי אפשר לחיות לאור נרות. הם היו אסירי תודה, ואפילו חילקו ארטיקים לעובדים. זה היה נעים ומרגיע. חלקם גם שלחו לנו צילומים של הבית שחזרו אליו. זה מחמם את הלב".

שימו לב: שריפה במבנה או בקרבתו גורמת לנזקים לרשת החשמל במגע ישיר או כתוצאה מקרינת חום. אם התשתיות עד למונה החשמל נפגעו, התיקון ייעשה על ידי חברת החשמל ללא צורך בבדיקת מתקן.

אבל אם התשתיות בתוך הבית, ממונה החשמל והלאה, נפגעו – התיקון והשיקום הם באחריות הלקוח, ויעשו על ידי חשמלאי מוסמך. לצורך חיבור מחדש לרשת וחידוש האספקה יש לבצע בדיקת מתקן כנדרש בחוק.

טפסי בקשה לחידוש אספקה והצהרת חשמלאי נמצאים באתר חברת החשמל.