עובדי חברת החשמל מתקנים תקלה על עמוד מתח גבוה (צילום: יוסי וייס)

מקדימים תרופה: המערכת שתחזה תקלות חשמל עוד לפני שהתרחשו

יוזמה חדשה במסגרת תחרות החדשנות של חברת החשמל, עושה שימוש בביג דאטה וניתוח נתונים כדי לקבל תמונה טובה בזמן אמת של מצב הרשת. כך ניתן יהיה להחליף חלקים עוד לפני שהתבלו, להבין היכן נמצאות החוליות החלשות ולחסוך מיליוני שקלים

את טום זלוטיקמן, מהנדס חשמל המתמחה בתכנון חיבורים לבתים, פרויקטים ותשתיות בחברת החשמל, אפשר להגדיר כמפל שוצף של רעיונות חדשניים. מאז החל לעסוק בחדשנות לפני כשנתיים, יוזמה רודפת יוזמה. האחרונה שבהן, מערכת חיזוי תקלות ברשת החשמל, עשויה לחולל מהפך באופן שבו מערכות שונות בחברת החשמל מתקשרות זו עם זו, חולקות ומנתחות מידע. היוזמה היא חלק מתחרות החדשנות של חברת החשמל, שבמסגרתה צוותים של עובדים מציעים פתרונות חדשניים לאתגרים במגוון תחומים.

״אני חי את השטח ואת הבעיות״, מספר זלוטיקמן, ״וכשמסתובבים פוגשים המון מערכות שמחלקות שונות בחברת החשמל עובדות איתן. הבעיה היא שאין ביניהן שום תיאום או חלוקה של מידע. כמויות הדאטה שאנחנו מייצרים בכל יום הן עצומות, אם רק יכולנו לקשר ביניהן – היינו יכולים להבין המון. למשל, לא רק שקרתה תקלה, אלא למה היא קרתה. איזה חלק בשרשרת הוא החוליה החלשה ומה אפשר לעשות כדי למנוע את זה בעתיד״.

הצעד הראשון היה לבחון את האופן שבו נשמר המידע בחברה. הצוות שהוקם לשם כך כולל את שי שלמה לוי, מהנדס חשמל ומומחה באופטימיזציית רשת; ד״ר אסנת מנגל, מומחית GIS (תשתית לניהול רשתות חשמל), איציק כהן מומחה GIS ומהנדס חשמל; ואדית כהן, מובילת חדשנות בחטיבת שיווק ורגולציה. ניתוח הנתונים הוביל למסקנה ש-48.3% מכל התקלות בחברה נבעו מעייפות החומר. תקלה שניתן למנוע עם מעקב יעיל יותר אחר חיי המוצר, והעברת המידע לגורמים האחראים בחברה.

חברי הצוות מציגים את היוזמה בתחרות החדשנות של חברת החשמל
חברי הצוות מציגים את היוזמה בתחרות החדשנות של חברת החשמל

40%-30% מהתקלות השנתיות יכולות להימנע

לדברי זלוטיקמן, הפוטנציאל של מערכת חיזוי תקלות הוא עצום עד כדי כך שקשה לדמיין את ההשפעות שלו. גרסת האבטיפוס של המערכת היא ראשונה מסוגה בעולם, שמציגה פתרון כולל לחלוקה וניתוח של מידע, באמצעות שילוב של טכנולוגיות מעולמות תוכן שונים. כך ניתן לא רק לצמצם את כמות התקלות – אלא גם לזרז את הטיפול בתקלות שבכל זאת מתרחשות. בראייה עולמית, מדובר בבשורה למדינות ענק באירופה ובארה״ב, שבהן הפסקת חשמל עלולה להימשך ימים ארוכים ולהותיר מיליוני אנשים ללא חשמל.

על פי הערכת הצוות, כ-40%-30% מהתקלות השנתיות ברשת החשמל יכולות להימנע, אם מערכת של חלוקת מידע וחיזוי תקלות תפעל באופן קבוע בחברת החשמל. החיסכון הכלכלי נמצא עדיין בתהליכי חישוב, אבל ברור כבר כעת שיגיע למיליוני שקלים, בין היתר גם בשל מניעת הזמנת ציוד חדש ולא נדרש, טיפול לפני תקלה שעלולה לגרום לנזק בציוד ועוד.

״התחרות היא הזדמנות אדירה להציג חדשנות אמיתית בתוך חברת החשמל, משהו שהציבור לא רגיל אליו בגלל איזה מוניטין מוטעה שהתקבל על החברה״, אומר זלוטיקמן. ״אנחנו מדברים על מוצר ברמה טכנולוגית שלא נופל מאף סטארטאפ, והוא ראשוני מסוגו בעולם. זאת הזדמנות נדירה לרתום את הניסיון והידע של חברת החשמל, ולשלב אותו עם ביג דאטה ו-GIS כדי לקבל תובנות על עבודה נכונה יותר. נוכל למנוע תקלות לפני שהן מתרחשות, זה אולי נשמע בדיוני אבל לגמרי יכול לקרות כבר בשנים הקרובות״.