אלעד כורש חובש את הקסדה החכמה

בראש טוב: הקסדה שתשמור טוב יותר על ביטחונם של עובדי חברת החשמל

פיתוח חדש במסגרת תחרות החדשנות של חברת החשמל, מציג קסדה מתקדמת שעליה מותקנים חיישן לזיהוי מתח גבוה, פנס מתקדם ומערכת תקשורת פנימית דו כיוונית, שתשפר את הקשר בין אנשי הצוות וקבוצות העבודה בשטח

סיפורם של עובדים  שקיפחו את חייהם לאורך השנים בתאונות עבודה, הובילה רבים בחרת החשמל לחפש אחר דרכים וכלים חדשים להגברת בטיחותם של העובדים. אלעד כורש, מהנדס חשמל צעיר ביחידת בקרת איכות של אגף הרגש, חיפש אף הוא אחר דרכים למנוע הישנות של המקרים. כשלא מצא, החליט לייצר פתרון בעצמו.

היוזמה של כורש היא הזוכה הגדולה בתחרות החדשנות של חברת החשמל, שבמסגרתה שישה צוותים של עובדי החברה הציעו יוזמות חדשניות לאתגרים במגוון תחומים. למעשה, קיומה של התחרות היה זרז לפיתוח הקסדה ולקידומה משלב הרעיון הקונספטואלי לשלב המוצר הטכני. לשם כך, נעזר כורש בשירי פדידה מאגף הרכש של חברת החשמל. שרון וייזר, מי שאמון על הובלת החדשנות בחטיבת לוגיסטיקה ותפעול, וכך הוקם צוות איכותי לפתרון האתגר.

מפרט הקסדה החכמה כפי שהוצג בתחרות
מפרט הקסדה החכמה כפי שהוצג בתחרות

חיישנים מתקדמים לזיהוי מתח גבוה

המוצר שפיתחו כורש ופדידה הוא קסדת מגן חדשנית וחכמה, המיוצרת בטכנולוגיית הדפסה תלת ממדית. הקסדה מצוידת במספר אלמנטים שנועדו להגן על חיי העובדים בחברת החשמל בקווי הרשת, בתחנות הכוח, ובמתקני חשמל השונים, ולשפר את סביבת עבודתם. בין החיישנים המותקנים על גבי הקסדה ניתן למצוא חיישן לזיהוי מתח גבוה באתרים מסוכנים החשופים לחשמל, פנס מתקדם שנמצא בשימוש צבא ארה״ב ומערכת תקשורת פנימית – המאפשרת לעובדים לתקשר בינם לבין עצמם באופן דו כיווני – שנלקחה מתחום עולם המרוצים המוטוריים. המעטפת כולה נועדה לשמור ולהתריע בצורה טובה הרבה יותר מפני מפגעים, לשפר את תקשורת הצוותים ואת הראות. הקסדה מספיקה ל-13 שעות עבודה, שאחריהן נדרשת הטענה שלה.

״במסגרת תהליך הפיתוח פנינו לחברות בינלאומיות וביקשנו שיעבירו אלינו ודוגמאות של מערכות לבדיקה״, מספר כורש. ״את המוצרים שמצאנו מתאימים, הלבשנו על גבי האבטיפוס של הקסדה עד שמצאנו את השילוב הנכון ביותר״. מבין כל הטכנולוגיות, החיישן שמזהה מתח גבוה היה הקשה ביותר להשגה. אחרי הרבה שיחות ודיונים, קיבל הצוות ארבע דוגמאות שמתוכן נבחרה הגרסה המתאימה ביותר.

קהל היעד המיידי של הקסדה החדשה הוא כמובן עובדי חברת החשמל, אבל הצוות רואה את הפוטנציאל שלו ככזה שיכול לתת מענה לענפים רבים נוספים, כמו בנייה ותשתיות למשל. העובדה שהקסדה מודולרית, כלומר ניתן להוריד ולהלביש עליה טכנולוגיות ותוספות לפי הצורך הספציפי, הופכת אותה לרלוונטית עבור מגוון רחב מאוד של עבודות.

לדברי כורש, הוא לא הכיר אישית את אסולין ולהב ז״ל, אבל תחושת המשפחתיות ואחדות הגורל בתוך החברה, צרבה את סיפורם בליבם של כולם והולידה את הפיתוח החדש. בשלב זה, מערכת האבטיפוס הושלמה וממתינה לבדיקות ולידציה על ידי יחידות שיירתמו לבחון את הפיתוח. ״לולא הגורם המאיץ הזה של יחידת החדשנות והתחרות הזו, לא הייתי מרגיש את הביטחון הזה להוציא את המוצר לפועל״, מודה כורש. ״בחזון שלנו, אני ושירי יוצאים לשטח ורואים את העובדים של חברת החשמל, ושל מגוון חברות נוספות בתעשייה, חובשים את הקסדות ורותמים את החדשנות לשיפור תחושת הביטחון האישית. זה מאוד מרגש״.

חברי הצוות מקבלים את הצ׳ק לזוכה בתחרות ״הכרישים״
חברי הצוות מקבלים את הצ׳ק לזוכה בתחרות החדשנות