מבודדי חשמל בניסוי זליגת זרם
מבודדי חשמל בניסוי זליגת זרם

חומת מגן: ההמצאה שתקטין דרמטית את תקלות החשמל בישראל

פיתוח חדשני במסגרת תחרות החדשנות של חברת החשמל, מציע חומר מבודד מיוחד שימנע זליגה של מתח וקצרים במבודדים על קווי מתח גבוה. התוצאה: מניעת הרעש הצורמני שנוצר כתוצאה מזיהום המבודדים, חיסכון בכסף וצמצום של עד 90% בתקלות חשמל שנגרמות מתקלות במבודדים

לפני 15 שנים החליט יוליאן מילויו, ראש תחום החדשנות וסגן מנהל מעבדה בחברת החשמל, לבצע ניסוי. הוא ריסס את שמשות הרכב שלו בחומר הידרופובי דוחה מים, שמונע מהמים להצטבר על השמשה ולפגוע בנראות של הכביש. הוא לא תיאר לעצמו שהניסוי הקטן והמוצלח ההוא, ישמש אותו שנים מאוחר יותר ביוזמה חדשנית עבור חברת החשמל. היוזמה היא חלק מתחרות החדשנות של חברת החשמל, במסגרתה מציעים צוותים של עובדים פיתוחים חדשניים בתחומים שונים.

הצוות שאליו שייך מילויו כולל את מאיר אביב, אחראי צוות אחזקה והולכה באגף דן והחוף; תמי צמח, אחראית תחום המסוקים באגף הרשות; ועודד חן, ראש תחום בטחות והרשאות. יחד פיתחו הארבעה שיטה לציפוי מבודדים בחומר הידרופובי שנועד לפתור בעיה חוזרת ברשת החשמל. יעילותם של המבודדים שמורכבים על גבי קווי המתח הגבוה, יורדת בגלל שילוב של זיהום (אבק ולכלוך) ולחות גבוהה. כתוצאה מכך עלול להיווצר קצר שמוביל להפסקת חשמל. את התופעה הזו של זליגת זרם על פני מבודדים מזוהמים מכנים בחברת החשמל ״רשיפה״.

הפתרון לבעיה לקוח היישר מהניסוי ההוא במכונית. בשגרה מבוצע בחברת החשמל ניקוי תקופתי של המבודדים, באמצעות מסוקים המצוידים בזרנוקי מים. הצוות איתר חומר הידרופובי המבוסס על תחליב סיליקוני מבודד, שניתן לערבב במים. השילוב יאפשר לא רק ניקוי של המבודד, אלא ציפוי שלו בשכבת מגן שתמנע את תהליך הרשיפה ותקטין משמעותית את האפשרות לקצר חשמלי.

חברי הצוות במעמד הצגת היוזמה בתחרות החדשנות של חברת החשמל
חברי הצוות במעמד הצגת היוזמה בתחרות החדשנות של חברת החשמל

חיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה

בבדיקות מעבדה שערך הצוות חוברו שני מבודדים לקווי מתח גבוה: הראשון צופה בשכבת המגן שפיתח הצוות והשני לא. במבודד המצופה לא התגלו קצרי חשמל גם במתח הגבוה החשמלי הגבוה ביותר שאפשר מתקן הבדיקה (90 קילוולט), בעוד המבודד ה״נקי״ החל לייצר קצרים כבר במתח נמוך יחסית (20 קילוולט). התוצאות המבטיחות הללו עשויות להיות דרמטיות עבור משק החשמל הישראלי בטווח הארוך.

על פי הערכת הצוות, השטיפה המשודרגת תאפשר להגדיל משמעותית את חייהם של מבודדים, למנוע הפסקות חשמל לא מתוכננות, למנוע רעשים קולניים שיוצאים מקווי המתח הגבוה עקב הזיהום הגבוה, לשמור על איכות הסביבה ולחסוך יותר ממיליון שקלים בשנה. מבודדים מקצרים עלולים גם להתפוצץ, והרסיסים שלהם מהווים סכנה לציוד ולעובדים בתחנות המשנה של חברת החשמל, כך שלפרויקט ישנו גם יתרון בטיחותי חשוב.

כיום מתבצעת שטיפת מבודדים אחת לשנה. בעזרת החומר ההידרופובי החדש, ניתן יהיה לרווח את השטיפות לפעם בשלוש או ארבע שנים – ולהביא לחיסכון משמעותי בהוצאות. הפיתוח הוא ראשון מסוגו בעולם עבור קווי הולכה , ובהתאם מהווה פוטנציאל אדיר כידע וחומרים שאותם ניתן למכור לחברות חשמל ברחבי העולם. הפיילוט יתבצע על קו מתח אחד במהלך השנה הקרובה, ואם התוצאות יהיו כפי שהצוות מקווה להן, יתרחב לקווים רבים נוספים.

״יש כאן אוסף של יתרונות לחברה ולציבור״, מסביר מילויו, ״מניעת רעש, מניעת הפרעות בזרם החשמל, שמירה טובה יותר על בטיחות העובדים, חיסכון בכסף. אנחנו מאמינים שעם הזמן נוכל לרווח אפילו יותר את השטיפות של המבודדים. אנחנו יכולים להגיע למניעה של 90% מהתקלות של קווי החשמל בעזרת הפיתוח הזה״.