עובדי חברת החשמל במהלך תיקון בשטח
עובדי חברת החשמל במהלך תיקון בשטח

כשקר בחוץ, רשת החשמל עובדת שעות נוספות

מזג האוויר החורפי יגיע השבוע לשיאו, ומלבד גשמים ורוחות צפוי גל קור קיצוני כתוצאה מירידה חדה בטמפרטורות. כיצד משפיע הקור העז על רשת החשמל?

שינויי מזג האוויר בעקבות ההתחממות הגלובלית יוצרים יותר ויותר אירועי קיצון בשנים האחרונות. בקיץ גלי החום מתרבים ומתארכים, וכך גם בחורף. ימים ארוכים של טמפרטורות נמוכות וקור עז. מזג האוויר הקר מביא עמו תופעות שונות המשפיעות על רשת החשמל. במזג אוויר חורפי אנו מתייחסים ל-3 תופעות מרכזיות: קור, משקעים ורוחות.

קור

הקור הקיצוני גורם לנו גם לצרוך יותר חשמל. תדמיינו את זה רגע. קר, קפוא וכל מה שבא לנו זה מרק חם ולחמם את הבית כמה שיותר. בימים של גל קור קיצוני, כשהטמפרטורות נוחתות למספרים חד ספרתיים, התופעה העיקרית העלולה לפגוע ברציפות אספקת החשמל, היא שריפת נתיכים.

מה זה אומר?

כאשר ישנה התאמה בין גודל חיבור החשמל הבייתי לבין הצריכה בפועל לא אמורה להתעורר כל בעיה והנתיכים עומדים בעומס. אבל,כאשר אין התאמה, ונוצר פער בין צריכה גבוהה וחיבור לא מותאם, הסכנה בשריפת נתיך גדולה יותר. בשכונות בהן יש חיבורים לא חוקיים,פיראטיים, או כאלה שלא מדווחים לחברת החשמל, עומס רב על הרשת כתוצאה מצריכה לא מבוקרת, יכול לגרום לפגיעה בתשתיות והפסקות באספקת החשמל הסדירה ברחוב ובשכונה שלמה.

לסיכום, צריכה מוגברת ובו זמנית, של חשמל גורמת לעומס על רשת החשמל ואז בדירות בהן גודל החיבור לא מותאם לצריכה או שכונה שיש בה חיבורים לא מדווחים, הנתיכים עלולים להישרף . לרוב, שיא העומס קורה בסוף השבוע, כאשר כולנו בבית ובהכנות לקראת השבת וממילא צורכים כמויות גדולות של חשמל, כל העמסה נוספת מכבידה על הרשת.

ריבוי משקעים

כמות גדולה של משקעים, עלולה לגרום להצפות ורטיבות ברשת, חדירת מים יכולה לגרום לכך שאביזרים חיוניים יפגעו וישנה סכנה לקצר ותקלות, כידוע "חשמל ומים לא הולכים ביחד".

בנוסף, הגשמים הרבים הופכים את האדמה לרכה דבר שעלול לפגוע ביסודות של עמודים, או בגזעים של עצים שקורסים על רשת החשמל. רשת החשמל התת קרקעית נמצאת אף היא בסכנה בימים רטובים במיוחד. המשקעים המחלחלים באדמה עלולים להרטיב את הכבלים. על אף חסינותם, מכות/שריטות שונות שסופגים הכבלים במהלך השנה חורצות את המעטה וכאשר האדמה רוויה מים, ישנה סכנה גדולה שהמים יחלחלו דרך השריטות ויגרמו לקצר ולהפרעה.

רוחות

עץ קורס על קו מתח חשמלי. מהתקלות החורפיות המוכרות
עץ קורס על קו מתח חשמלי. מהתקלות החורפיות המוכרות

בעוד שהרשת התת קרקעית מוגנת מפגעי הרוח, הרשת העלית חשופה לנזקיה. כפי שראינו בסופה "כרמל", עצים נמצאים בסכנת קריסה תחת רוחות עזות, עמודים  עלולים להיעקר ממקומם וחוטים יכולים להיקרע. כל אלו גורמים לתקלות הפוגעות בתפקודה של הרשת.

על אף גל הקור הכבד, אנחנו חיים בכפר גלובלי קטן ולעיתים הדשא של השכן, לבן יותר. בחורף שעבר סבלה ארצות הברית מגל קור קיצוני, אפילו בסטנדרטים שלה. מדינת טקסס נצבעה בלבן ורשת החשמל נפגעה קשות. הטמפרטורות צנחו למינוס 22 מעלות ובתים פרטיים רבים נותקו מחשמל לפרק זמן ממושך. טורבינות התכסו קרח והפסיקו לעבוד, גז קפא בצינורות והביקוש עלה על כושר הייצור. אנחנו מקווים שהטמפרטורות אצלנו לא יצנחו עד כדי כך אך נזקי מזג האוויר מוחשיים מתמיד ועל כן עובדי החברה נערכים למזג האוויר הקיצוני, נמצאים בשטח 24/7 ומוכנים לטפל בכל ההפרעות, לטובת הלקוחות.