הדוברה של חברת החשמל ליד תחנת הכוח רדינג (צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)
הדוברה של חברת החשמל ליד תחנת הכוח רדינג (צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)

מחזירים את הטבע לקדמותו: המבצע המורכב לפירוק צנרת המזוט של תחנת הכוח רדינג

חברת החשמל מפנה בימים אלה את צנרת המזוט שהזינה את התחנה במשך חמישה עשורים. המטרה: להשיב את קרקעית הים למצבה הטבעי

פרק משמעותי בהיסטוריית החשמל של ישראל עומד להגיע לסיומו, ולתרום בכך לאיכות הסביבה של כולנו. בימים אלה יצא לדרך פרויקט מורכב של חברת החשמל, במסגרתו תפונה צנרת ישנה מעומק הים בתל אביב, מול תחנת הכוח רדינג. הפרויקט מתוכנן ומנוהל ע״י חברת החשמל ומבוצע ע״י הקבלן חברת ״מר-טר״.

מאז סוף שנות החמישים של המאה הקודמת ועד 2006, פעלו במעמקי תחנת הכוח שלושה מקשרי דלק ימיים (צינורות תת-ימיים), שהזינו אותה במזוט. הראשון שבהם, בקוטר 10 אינץ׳ ואורך של 1,100 מטר, הוקם ב-1955; השני, בקוטר 16 אינץ׳ ואורך של 1,320 מטר, הוקם ב-1955; והשלישי, בקוטר 24 אינץ׳ ואורך של 1,700 מטר, הוקם ב-1969.

החלטת ממשלה מ-2006 הביאה להפסקת פעילותה של יחידת הייצור במזוט בתחנת רדינג, והיחידות הוסבו לעבודה בגז טבעי. כעת, כ-16 שנים מאוחר יותר, החל תהליך פירוקם הסופי של הצינורות והחזרת קרקעית הים למצבה הטבעי – והוא צפוי לארוך מספר חודשים. הצינור הראשון שיפורק הוא הצפוני ביותר (בקוטר של 16 אינץ׳), שנשחק בהשפעת זרמי המים וגרגירי החול, ומחורר כיום כמעט לחלוטין.

חלקי הצנרת הישנה מועלים מהים על הדוברה (צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)
חלקי הצנרת הישנה מועלים מהים על הדוברה (צילום: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)

פירוק מבוקר במקטעים

תהליך הפירוק כולל שלבים רבים, שנועדו לוודא את השמירה על מי הים ועל איכות הסביבה שבקרבת הצינורות. בשלב ראשון יורד צוללן אל קרקעית הים כדי לחתוך את החלק הגבוה, במטרה לאסוף ממנו שאריות מזוט. מעל המקטע יותקן חרוט מתכת ובראשו צינור שאיבה, שתעביר את המזוט שנותר במתקן אל מכלי אגירה הנמצאים על הדוברה. לאחר מכן יפורקו יתרת חלקי הצינור למקטעים, וכל אחד מהם יועבר לדוברה להמשך טיפול ופינוי.

בבדיקת הצינורות שהוצאו עד כה, נמצאו בדפנות משקעי מזוט ישנים ללא כל אירוע של דליפת נוזל לים. מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, מפקחים על התהליך בשטח ומוודאים שהתהליכים מתבצעים לתוכנית. העבודות עצמן יימשכו מספר חודשים ותלויות במצב הים. במהלך פרק הזמן הזה, ניתן יהיה לראות לסירוגין בחופים שבטווח שבין תל ברוך לבין תחנת הכוח רדינג, ספינות וכלים עובדים בים.

"מדובר בשלב משמעותי בהיסטוריה של משק ייצור החשמל בישראל״, אומר עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל. ״בתוך עשור עברנו מסל דלקים מזהמים לדלקים נקיים יותר, ובראשם גז טבעי כחול לבן במקום סולר ומזוט. ניקוי הים במבצע הנדסי מורכב הוא תוצר של המהלך שכל כולו סביבתי ולמען הדורות הבאים".

מבט מתחת למים. צנרת המזוט שהזינה את תחנת רדינג (צילומים: צילומים: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)
מבט מתחת למים. צנרת המזוט שהזינה את תחנת רדינג (צילומים: צילומים: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)