אנרגיה לכל הצרכנים בישראל (צילום: יוסי וייס)

האחריות כולה שלנו

מאיכות הסביבה ופעילות קהילתית עד אתיקה וטוהר המידות: הצצה לדוח אחריות תאגידית של חברת החשמל

חברת החשמל היא חברה ממשלתית וציבורית שתפקידה לייצר ולספק חשמל באופן סדיר לכל אזרחי ישראל. לפעילות שלנו יש השפעה ונגיעה בנושאים חברתיים וסביבתיים כמו הפחתת פליטות מזהמים, ממשל תאגידי תקין, שקיפות מול הציבור, תנאי העסקה הוגנים וחיזוק ההון האנושי בחברה, מעורבות בקהילה.

אנחנו לוקחים אחריות על ההשפעה שלנו ושואפים לנהל באופן אחראי ומקיים את ההשפעות האלה, תוך שיתוף ושיקוף הפעילות למחזיקי העניין.

במקביל, אנחנו גאים להוביל תהליכים פנימיים משמעותיים לקידום תחומים אלה. אלה עיקרי המאמצים שלנו, מתוך דוח הקיימות שפרסמנו ב-2021.

איכות סביבה ומנהל תקין
דוח אחריות תאגידית 2021

איכות הסביבה

מחויבים לצמצם את ההשפעות על המגוון הביולוגי בים וביבשה

חברת החשמל חותרת כל הזמן להפקת אנרגיה נקייה יותר, ופועלת בנחישות לשמירה על הסביבה. כבר ב-1997 אושרה מדיניות להגנה על הסביבה שמעודכנת מעת-לעת, כשמדי שנה אנחנו עושים הכול כדי למזער את ההשלכות הסביבתיות מהפעילות שלנו, וגם מצליחים בזה. איך עושים זאת? על ידי שימוש מושכל בחומרי גלם, אימוץ אמות מידה סביבתיות מחמירות וטכנולוגיות מתקדמות, שמובילים יחד להפחתת פליטות מזהמים.

הנה מה שאנחנו עושים כדי להפחית השפעות סביבתיות ולהפחית את ההשפעה שלנו על משבר האקלים:

  1. הקמנו יחידות ייצור יעילות בנצילות גבוהה.
  2. התחלנו בהסבה של 6 יחידות ייצור פחמיות לשימוש בגז טבעי: ב-2020 הפחתנו 13% בהיקף השימוש בפחם בהשוואה ל-2019.
  3. יישמנו פרויקט אדיר-ממדים (מהמורכבים במשק) של התקנת מתקנים להפחתת פליטות בתחנות-הכוח הפחמיות שלנו. ב-2020 צמצמנו ב-8% את פליטות הפחמן הדו-חמצני בהשוואה ל-2019, וב-19% בהשוואה ל-2015.
  4. הפחתנו את צריכת האנרגיה הכוללת של החברה: יעד ההפחתה ב-2021 עמד על 10%.
  5. צמצמנו את הפסולת שלנו: היעד ל-2022 עומד על 2% פחות פסולת להטמנה ו-2% פחות פסולת למחזור ביחס ל-2020.
  6. הורדנו דלקים לנסועה: ב-2022 נצמצם 4.5% בצריכת הבנזין של כלי-רכב מנהליים בהשוואה ל-2019.

וזה רק קצה הקרחון.

למרות שחברת החשמל אינה רשאית (בשל הוראות הרגולציה) לייצר בעצמה חשמל מאנרגיות מתחדשות, אנחנו פועלים לפיתוח רשת החשמל הארצית ולהכנסת טכנולוגיות חדשניות כדי לקלוט כמויות גדלות והולכות של מתקני ייצור אנרגיות מתחדשות של יצרנים פרטיים.

אנחנו מחויבים ושותפים למאמץ הלאומי, של עמידה ביעד 30% ייצור אנרגיות מתחדשות, ואספקת חשמל נקי יותר ללקוחותינו. עד 2030, נשקיע עשרות מיליוני שקלים בהתייעלות אנרגטית באתרי חברת החשמל.

לפעילות השוטפת של המתקנים ולתשתיות החברה יש השפעות סביבתיות, שאנחנו מודעים אליהן. לכן אנחנו פועלים בהתמדה לצמצום ההשפעות הללו, כדי להגן על המגוון הביולוגי בים וביבשה. לשם כך אנחנו פועלים בכמה רמות:

תחנות הכוח שממוקמות על שפת החוף משתמשות במי-ים לקירור, מה שמחייב אותנו לבצע מעקב אחר המגוון הביולוגי בסביבה. בבחינתה חלופות למיקום תשתיות חדשות נלקחים בחשבון שיקולים סביבתיים שמאפשרים למזער את ההשפעות על המגוון הביולוגי; כולל ביצוע סקרים אקולוגיים במסגרת תסקירי השפעה על הסביבה. אנחנו שותפים של החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים בפרויקט ״פורשים כנף״, לשמירה על נשרים ועופות דורסים בארץ. באתרי היבשה אנחנו משלבים אדריכלות-נוף בתכנון הפרויקטים, כדי לתת יחס הולם לערכי הטבע והנוף, ולחסוך בשימוש בקרקעות ועוד.

לקוחות

נפתחה התחרות על כיסו של הצרכן

במסגרת הרפורמה במשק החשמל, החל בסוף 2021 פיילוט לעידוד תחרות על כיסו של הצרכן. בדיוק כמו בשוק הסלולר או האינטרנט, הלקוחות יכולים לבחור להתחבר לאחד מספקי החשמל החדשים, שמציעים תעריפי חשמל תחרותיים. המעבר של הלקוחות לספקים החדשים מתאפשר באמצעות מונים דיגיטליים חכמים, שכבר הותקנו בבתי עשרות אלפי לקוחות במסגרת הפיילוט. חברת החשמל צפויה להגביר את קצב התקנת המונים החכמים באופן משמעותי בשאיפה שב-2025 יהיו בישראל כמיליון מונים חכמים, שישפיעו לטובה על משקי הבית ועל המשק הישראלי כולו.

הון אנושי

שכר זהה לגברים ונשים באותה דרגה

אחד התנאים המרכזיים להצלחת החברה ועמידה ביעדים שהצבנו הוא ההון האנושי שלה. אנחנו נותנים אמון מלא באנשים שלנו בתנאי העסקה הוגנים, וביחסים בין ההנהלה לארגון העובדים, שמבוססים על אמון הדדי, שקיפות מידע ותקשורת פתוחה. 99% מכ-11,500 עובדי החברה מאוגדים תחת הסכם קיבוצי, ובשנים האחרונות לא נרשמו סכסוכי עבודה. אנחנו מאמינים ותומכים באיזון בית-עבודה, מתן אפשרות לשעות עבודה גמישות, משרת הורה, יום עבודה מקוצר בשבוע ועוד.

ההון האנושי שלנו מגוון ואנחנו מפעילים תוכניות לקידום אוכלוסיות מיוחדות, עולים, בעלי מוגבלויות ומיעוטים. בקרב נשים וגברים  בתפקיד ודרגה זהים ,השכר הממוצע זהה, וההבדל בכמות הגברים והנשים שמועסקים בחברה נובעים מכך שרוב המשרות בחברה הן של עבודות שטח וכפיים. נמשיך לפעול לעלייה באחוז הנשים מקרב העובדים, באמצעות גיוס ממוקד מגדר ותהליכים נוספים, בהתאם לאמנה לשוויון מגדרי בחברה.

פועלים לטובת הקהילה והחברה הישראלית. צילום: bigstockphoto

פעילות קהילתית

מנהיגות נוער, עיר חכמה, מניעת התחשמלות ילדים

חברת החשמל היא חברת תשתית לאומית. ככזו, אנחנו פועלים לטובת הקהילה והחברה הישראלית כחלק מהפעילות השוטפת שלנו. ההשקעה השנתית בפעילות חינוכית עומדת על קרוב ל-4 מיליון שקלים בכ-150 תוכניות חינוכיות ב-110 רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ. בין התוכניות הבולטות אפשר למנות את מנהיגות נוער למען הקהילה ברשת אורט, עיר חכמה מתחדשת ואנרגטית בשיתוף עמותת "תעשיידע", תוכנית לימודים להפחתת פליטות והתייעלות אנרגטית עם עמותת "טכנודע", ותוכנית הדגל של החברה – נתיב האור.

מטרתה העיקרית של תוכנית נתיב האור היא להוביל להתנהגות נבונה ובטיחותית, ומניעת התחשמלות ילדים. קרוב לשני מיליון תלמידים השתתפו בתוכנית משנת 2004 עד היום, במפגשים חווייתיים בהנחיית עובדי חברת החשמל. בנוסף, העברנו מאות מחשבים וציוד נוסף לתלמידים שאין בבעלותם מחשב, במסגרת המיזם הלאומי ״מתמחשבים״.

שרשרת אספקה אחראית

יחס הוגן, מכבד ואכפתי ל-12,500 הספקים שלנו

לחברת החשמל יש כ-12,500 ספקים פעילים והיקף הרכש שלנו עומד על 18.8 מיליארד שקלים. כשם שאנחנו מצפים מהספקים שלנו לפעול בהתאם לסטנדרטים ערכיים גבוהים, כך אנחנו דורשים מעצמנו  להתנהל מולם כמו שאנחנו מתנהגים עם הלקוחות שלנו. כדי לנהל באחריות את הרכש ושרשרת האספקה, גיבשנו מדיניות שירות לספקים שכוללת יחס הוגן, כבוד ואכפתיות, והעברת מידע בשקיפות ובפשטות. אנחנו משקיעים בייעול הטיפול שלנו בפניות הספקים, ומקפידים לשמור על סודיות המידע שאליו אנחנו נחשפים.

אנחנו פועלים, כמיטב יכולתנו (בהתאם למגבלות חוק חובת המכרזים), לשילוב ספקים המספקים גם ערך חברתי וסביבתי בפעילותם ודואגים לשילוב הוגן של עסקים קטנים. אנחנו עובדים עם ספקים מהפריפריה, עסקים בבעלות נשית או בבעלות בני-מיעוטים, ואנחנו גם מניעים תהליכים שמטרתם לוודא שספקינו שומרים על זכויות-אדם בהעסקה.

הקוד האתי שלנו

מנגנוני התייעצות ודיווח מחייבים את כלל ספקינו, המנהלים והעובדים

הקוד האתי של חברת החשמל משקף את האני מאמין שלנו ואת הערכים שאנחנו מצפים מהמנהלים והעובדים לאמץ וליישם בעבודתם השוטפת. הקוד מפרט את חזונה של החברה המתחדשת; את ערכי הליבה וההתנהגויות המצופות שנגזרות מכל ערך; הקווים המנחים להתמודדויות עם דילמות אתיות; ומנגנוני התייעצות ודיווח. כל הדירקטורים בחברה, מנהליה ועובדיה חייבים לפעול לפי הקוד האתי. כך גם החברות הבנות, ספקי החברה ושותפינו העסקיים. אנחנו ממשיכים עם הפנים קדימה ל-2022-2023, עם הטמעת עומק של הערכים שלנו, החלת שגרות אתיקה, ובניית מודל למדדי הצלחה בתחום האתיקה.

טוהר המידות

אנחנו פועלים כל העת למנוע שוחד, שחיתויות ומעילות

אחרי שהזכרנו את המחויבות שלנו לפעול לפי הקוד האתי של החברה, זו הזדמנות מצוינת להדגיש שאנחנו מקפידים על ניקיון כפיים ושמירה על טוהר המידות בכל תחומי פעילותנו. אנחנו פועלים באופן אקטיבי למניעת שחיתויות ונוקטים בגישה של אפס-סובלנות כלפי קבלת ומתן שוחד, מעילות והונאות, וניצול אישי של הזדמנויות עסקיות של החברה. בנוסף, אנחנו פועלים למניעת מצבי ניגוד-עניינים בין טובתם האישית של העובדים לבין טובת החברה.

האחראי על תוכנית האכיפה בנושאי שוחד ושחיתות הוא סמנכ״ל תפעול ולוגיסטיקה. הוועדה לאחריות תאגידית, רגולציה ותעריף בדירקטוריון היא המפקחת על ציות להוראות הדין, לנהלים, לחוזרי הנחיות, ולהחלטות ממשלה החלים עלינו. לנו תוכניות למניעת שוחד בכל חברות הבת שלנו ובקרב כל הספקים וצדדים שלישיים שעובדים איתנו.

פועלים לפיתוח רשת החשמל הארצית ולהכנסת טכנולוגיות חדשניות. צילום: bigstockphoto

תרבות עסקית נאותה

ניהול תקין של הדירקטוריון, מנגנון ביקורת פנימית וניהול תלונות

כחברה ממשלתית וציבורית וכתאגיד מדווח, אנחנו מייחסים חשיבות רבה לממשל תאגידי נאות. דירקטוריון החברה גיבש קוד ממשל תאגידי שמאגד את החוקים, התקנות, ההנחיות והוראות הדין. הקוד מתייחס לתפקיד הדירקטוריון ולפעילותו, מגדיר את מינוי הדירקטורים, משך כהונתם, תנאי כשירות וכישורים, שמירה על עצמאות הדירקטוריון, קובע את סמכויות הוועדות השונות, ואת התגמולים לנושאי המשרה.

אנחנו מייחסים חשיבות רבה לתלונות הציבור ורואים בהן כלי מרכזי להפקת לקחים, ולשיפור מתמיד של תהליכי העבודה שלנו. נציבות תלונות הציבור בחברת החשמל פועלת יחד עם יחידת הביקורת הפנימית במסגרת תהליך בירור התלונות, כדי לשאוף לאובייקטיביות ולאי-תלות תוך יצירת סינרגיה בעבודת שתי היחידות.