תלמידי עמל אנרג'י טק והמנהלים בערב הגאלה בניו יורק
תלמידי עמל אנרג'י טק והמנהלים בערב הגאלה בניו יורק

התיכוניסטים שפיתחו כפתור להגנה מתקיפה מינית

כפתור Helpi מתחבר לשעונים ולטלפונים חכמים, שולח אות חשמלי לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית ש״קופאים״, כדי שיוכלו להגיב, ומחייג אוטומטית לאנשי קשר נבחרים. לפיתוח אחראים חמישה תלמידי תיכון עמל אנרג׳י-טק של חברת החשמל, שזכו בתחרות מיזם השנה

למרבה הצער, תקיפות מיניות הן דבר שעלול לקרות לכל אחד ואחת, בזמן ובמקום שלא מצפים לו. לא פעם, קורה שהמותקפת או המותקף "קופאים" ואינם מסוגלים להגיב לתקיפה, שמצלקת אותם לשארית חייהם. לשם כך בדיוק נוצר Helpi, כפתור מצוקה שמתחבר לשעונים וטלפונים חכמים ומספק הגנה לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית או פיזית בזמן אמת.

זה אולי נשמע כמו פיתוח של סטארט-אפ חדש שגייס מיליוני דולרים ממשקיעים, אבל לפיתוח החדשני הזה אחראים חמישה בני נוער, שהתחילו לעבוד על המיזם בגיל 16: נועה קריין, ירין נחמני, אליסיה אמפנאם, תומר מירגורודסקי ונועם סבן. כולם תלמידי תיכון עמל אנרג׳י-טק, שפועל בשיתוף פעולה של חברת החשמל ורשת החינוך עמל. הפרויקט שפיתחו זכה בתואר מיזם השנה של ניפטי מבית יוניסטרים. החמישייה המנצחת נסעה עם המיזם לתחרות כלל-עולמית בניו יורק, שם הציגו את הפרויקט בערב גאלה יוקרתי, שבו הגיעו עד לשלב רבע הגמר המכובד.

תלמידי עמל אנרג'י בערב הגאלה
תלמידי עמל אנרג'י בערב הגאלה בניו יורק

איך עובד הכפתור שהמציאו? בעזרת חיישנים מתקדמים, Helpi מזהה שינויים במדדים כמו לחץ דם וקצב פעימות הלב, ומבצע שני תהליכים בו זמנית: הראשון, שידור אות חשמלי לעבר היד שעונדת את השעון, בניסיון להוציא את המותקפת או המותקף מההלם כדי שיוכלו לברוח מהמקום, לצעוק, להניף ידיים, או אפילו להכות את התוקף; והשני – חיוג אוטומטי לשלושה אנשי קשר שהוזנו מראש למקרה חירום.

"הם נראו לי מוזרים"

אז איך נערות ונערים מגיעים לעבוד על פרויקט שיכול להציל חיים? ״הכל התחיל בהאקתון לאחר שעות הלימודים״, מספרת נועה קריין, היום בת 17, שבכלל התחילה במיזם אחר למניעת חטיפת תינוקות מבתי חולים. ירין נחמני, שעבד איתה על הפרויקט שלא עלה לשלב הגמר, הצטרף יחד איתה אל חבורה שעבדה על Helpi, עם תלמידים שכלל לא הכירו.

״לא היינו חבורה שלומדת ביחד, למעשה בכלל לא היינו חברים", מספר נחמני. "כל אחד הגיע ממגמה שונה שנמצאת במבנה אחר בביה"ס. באנו ממקומות שונים ועם תחביבים שונים, הם נראו לי מוזרים ואני נראיתי להם מוזר, ובגלל זה גם הייתי סקפטי בנוגע להצלחת הפרויקט״.

ואכן, הדרך לערב הנוצץ במנהטן לא עברה באופן חלק. ״כל אחד מאיתנו הגיע עם דעה משלו ומחשבות על איך המיזם צריך להיראות", מספר נחמני. "לכל אחד ואחת היו עמדות חזקות. היו כאלה שיותר התעקשו, אבל תמיד היה מי שמוכן להתגמש. בסופו של דבר, אחרי שעות רבות ביחד, גם בערבים אחרי שעות הלימודים וגם בימי שישי, התחברנו לפרויקט המדהים הזה, אבל גם אחד לשני, והפכנו לחברים ממש טובים״.

ומה עושים אם יצאתי בכלל לריצה?

המכשולים הופיעו לא רק בהקשר החברתי, אלא גם בפן הטכנולוגי. למשל, איך Helpi יודע שהשינויים במדדים נובעים מתקיפה, או שאולי מדובר במרדף אחרי אוטובוס או בכלל בריצה כדי לשמור על כושר? נועה קריין מספרת שלא את כל הבעיות הצליחו לפתור, אבל צוות התיכוניסטים ממשיך לעבוד גם היום על שורת פתרונות טכנולוגיים לכל מצב. אחד מהם הוא מעבר למצב ספורט, שימנע חיוג אוטומטי לאנשי קשר. את הדיוק בנוגע לאילו תכונות צריכות להיות ב-Helpi ערך הצוות באמצעות תחקיר מעמיק, שכלל גם שיחות עם נציגות מהמוקד הטלפוני לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית 1202, משם הגיע הרעיון של טיפול במצב הקיפאון.

״יש לי חברות שאמרו שזה נוגע בהן באופן אישי ממש״, סיפרה קריין. ״גם בניו יורק, נשים שעברו בדוכן שלנו אמרו שהפיתוח הזה נוגע להן״.

הלפי כפתור להגנה מפני תקיפה מינית
הלפי כפתור להגנה מפני תקיפה מינית

"חברת החשמל השקיעה בנו בפרטים הקטנים ביותר"

אם חשבתם שצוות בית הספר הקשה על נועה וירין בשאלות לקראת התחרות הארצית, שבה ניצחו, עוד לא ראיתם כלום. החמישייה נאלצה להתמודד בניו יורק עם משקיעים ושופטים קשוחים, ממש כמו אלה שאתם אולי מכירים מתוכנית טלוויזיה כמו ״הכרישים״. רק שבניגוד לטלוויזיה, כאן מדובר בבני נוער, שעומדים במדינה זרה, מול צוות בין-לאומי שלא עושה הנחות לגילם הצעיר. הם מתנהלים מולם באנגלית, שאינה שפת האם שלהם.

״בית הספר השקיע בנו עד הפרטים הקטנים ביותר״, מספר ירין, ״קיבלנו מורה לאנגלית שעבדה על המבטא, השתתפנו בקורס רטוריקה עם מומחית שהסבירה איך לעמוד בביטחון ובלי ידיים בכיסים, איך להציג נתונים, מתי מרימים ומתי מנמיכים קול. אנחנו בני 17 שמייצגים את ישראל ואת בית הספר, אבל גם את עצמנו ואת המשפחות שלנו. זו חוויה מטורפת שלא נשכח לעולם״.

״זה לא מסתכם רק בחוויה״, אומרת קריין, ״המיזם שינה לי את החיים. לפניו לא היה לי כיוון ולא ידעתי מה אני רוצה לעשות. במסגרת המיזם למדתי איך אני יכולה להתקדם ומה אני צריכה לעשות בשביל זה. כל העבודה התרחשה בתקופת הקורונה והסגרים, כשלכולם היה יותר מדי זמן פנוי. לנו היה את הפרויקט הזה, שנמשיך לעבוד עליו עד שנגיע למוצר אמיתי במטרה להוציא אותו לשוק״.

"מרגישים כאילו זכינו במקום הראשון"

דרור לוי, מנהל בית הספר אנרג'י-טק, שיצא עם תלמידיו לניו יורק, מסכם בגאווה גדולה: ״המטרה החינוכית שהצבתי הייתה לתת לתלמידים תמונה לגבי איך העתיד שלהם ייראה, ולפתוח עבורם את העולם הגדול. אנחנו יודעים שאין הזדמנויות שוות לתלמידים בארץ, והרעיון הוא לשים את החבר׳ה מהפריפריה במרכז ולתת להם את כל הכלים כדי להצליח. תוכנית היזמות בביה"ס פועלת בהובלתם של אורית להב ומשה פקלר, מהצוות החינוכי שלנו. בזכות המעורבות והאכפתיות של רשת עמל, עמותת יוניסטרים וחברת החשמל הייתה לנו האפשרות לקדם את המיזם ולהביא אותו למקום הראשון בארץ ולמקום מכובד בעולם. הגענו להיות בין 12 המיזמים המובילים מתוך יותר מ-100 מדינות בתחרות הבין-לאומית, אבל אנחנו מרגישים ממש כאילו זכינו במקום הראשון״.

התלמידים מטיילים בניו יורק
התלמידים מטיילים בניו יורק

ביה"ס עמל אנרג'י-טק עוסק בתחומי האנרגיה, החשמל והסביבה. הלימודים נחלקים למגמות מקצועיות כמו מגמת חשמל, המכשירה את התלמידים לרכישת תעודת חשמלאי מוסמך; ומגמת אנרגיה ומערכות הנדסיות, הכוללת התמחות במערכות שונות מעולמות ייצור אנרגיה – כמו גז טבעי, מערכות תיב"מ (תכנון וייצור בעזרת מחשב), אוטומציה, רובוטיקה, שרטוט ממוחשב והדפסה תלת ממדית. בוגרי המגמה רוכשים תעודות מקצוע מטעם משרד העבודה וחברת החשמל בהתאם להתמחותם. ביה"ס ממוקם בקרית ההדרכה של חברת החשמל בחוות חפציבה. הלימודים בו מתבצעים בכיתות קטנות, תוך תרגול והתנסות במעבדות ובסדנאות של חברת החשמל. צוות ההוראה מורכב ממורים מרשת עמל וממרכז ההדרכה של מחברת החשמל. לבוגרים שמסיימים בהצלחה שמורה אפשרות להשתלב בעבודה בחברת החשמל.