התקנת מונים חכמים (צילום: יוסי וייס)
התקנת מונים חכמים (צילום: יוסי וייס)

בקרוב: חברת החשמל תפרוס מיליון מונים חכמים

תשדורות כל רבע שעה, תעריף על פי צריכה, התייעלות אנרגטית וחיסכון כספי: אלו השינויים שמביא המונה החכם. מדור חדש סוקר את המוצרים, השירותים והפיתוחים החדשים של חברת החשמל

מיליון מוני חשמל בישראל יוחלפו בשנים הקרובות במונים חכמים. המונים יוחלפו לאורך חמש השנים הקרובות – 200,000 מונים בשנה – גם בדירות פרטיות וגם במשרדים ועסקים. פרויקט ההחלפה מתחיל בימים אלה. במקביל, כבר מנובמבר שנה שעברה, בכל דירה חדשה מותקן מראש המונה החכם החדש.

צרכנים שנמצאים באזורי ההתקנה יקבלו הודעה מראש.

בשלב ראשון, תחל הפריסה בערים הרצליה, פתח תקווה, חדרה, אשדוד וראשון לציון. בהמשך, יתווספו ישובים נוספים. בנוסף, החל מאוגוסט 2022, יוכלו לקוחות החברה להזמין מונה חכם באופן עצמאי, ללא תלות בתכנית הפריסה השנתית של חברת החשמל. זאת, תמורת תשלום חד פעמי של 226.79 שקלים (ללא מע"מ).

למה בכלל צריך מונה חכם?

המונים החכמים הם מונים אלקטרוניים שנקראים מרחוק, ללא מגע יד אדם, קוראים את נתוני האנרגיה באופן רציף ומחוברים בתקשורת דו כיוונית (כלומר גם משדר וגם קולט נתונים – מה שמאפשר תיקון מרחוק של בעיות). המונה החכם רושם את צריכת החשמל ברציפות, ומשדר את הנתונים ישירות למערכות חברת החשמל.

הרשת החדשה מאפשרת בקרה וניהול טובים יותר של אספקת החשמל, בין היתר על ידי המידע שמועבר מהמונים החכמים, גם בפן הצריכה האישית בבתים וגם עבור משק החשמל הארצי.

המונים החכמים של חברת החשמל. תיקון תקלות מרחוק
המונים החכמים של חברת החשמל. תיקון תקלות מרחוק (צילום: יוסי וייס)

למה מפסיקים להשתמש במונה הבסיסי?

המונה הבסיסי אמין ומדויק, אך יש לו שני חסרונות עיקריים:

  1. המידע שמתקבל ממנו מוגבל: במונה הבסיסי אפשר לתעד צריכת חשמל מצטברת באופן שמספיק לגבייה בלבד. לא ניתן ללמוד ממנו דבר על הרגלי הצריכה לפי שעות היממה, ימות השבוע ועונות השנה. אי אפשר ליצור תעריפים משתנים, לא ניתן לדרבן צרכנים לשנות הרגלי צריכה, ואי אפשר לקדם את התחרות במקטע האספקה על פי יעדי משרד האנרגיה.
  2. נדרשת קריאה פיזית: כדי לקרוא את המונה צריך שעובד ("קורא מונים") יגיע למקום ויקרא את הצריכה. אם הוא לא מגיע מסיבה כלשהי, חברת החשמל מפיקה חשבון לפי הערכה ולעתים מצטבר הפרש משמעותי עד לקריאה בפועל.

הטעויות יצטמצמו, השירות ידוייק

עבור הלקוחות, המעבר למונה החכם מלווה ביתרונות משמעותיים. בראש ובראשונה, מדידת הצריכה הביתית מדויקת מאוד ומצמצמת את האפשרות לטעות בקריאה ובחישוב צריכת החשמל. המדידה בכל זמן נתון בהשוואה לקריאה דו-חודשית מאפשרת שליטה ובקרה טובים באופן משמעותי בצריכת החשמל בבית.

והנה עוד כמה יתרונות:

  • צריכת החשמל תימדד מדי רבע שעה – במקום אחת ליום כמו עכשיו – ותועבר למרכז ניהול המניה (המרכז שמפקח על נתוני צריכת החשמל).
  • נציגי השירות יוכלו לתת שירות מדויק על ידי קבלת נתוני צריכה אונליין.
  • ניתן להעניק שירות ללקוח מרחוק, ללא צורך בתיאום והגעת נציגי החברה לשטח.
  • בעתיד הצרכנים יוכלו לנהל את צריכת החשמל באופן מושכל, על ידי קבלת מידע בעזרת המונה החכם. חברת החשמל תוכל לספק להם תובנות מנתוני הצריכה, ולפתח אמצעים דיגיטליים משלימים שיסייעו לניהול הצריכה.
  • המונים החכמים יוכלו לתמוך במשק החשמל העתידי כמו בית חכם, אנרגיות מתחדשות וכלי רכב חשמליים.
  • אפשרות לגמישות במועדי הפקת חשבונות החשמל.
  • ניתן להציע תעריפים משתנים לאורך היממה בהתאם למועדי הצריכה.
  • המונים החדשים יאפשרו זיהוי תקלות והפסקות חשמל במהירות וכך יתנו מענה יעיל יותר לטיפול בהן. כנגזרת מכך, יצומצמו ההפסדים ברשת.

בנוסף, לקוחות שברשותם מונה תשלום מראש (בעיקר עסקיים) יוכלו לנהל את היתרה במערכת ולא במונה עצמו, כך שהם לא יצטרכו עוד להזין את קוד הרכישה למונה. חברת החשמל תוכל לתת התראה ללקוח עוד לפני סיום היתרה והניתוק מהחשמל ולזהות לקוחות מנותקים.

זאת ועוד, בעזרת המונים החכמים, הרשויות המקומיות יוכלו לעקוב אחרי הצריכה במתקני הרשות ובמבני ציבור וכך לנהל את הצריכה, לצמצם עלויות ולחסוך כספי ציבור.

המידע שנאסף מהמונים החכמים משמש למדידת פרמטרים חשמליים, לצורך ניהול מיטבי של רשת החשמל והנגשת המידע ללקוחות ברזולוציות גבוהות. המידע מוגן באבטחת מידע וסייבר ומבוקר על ידי מערך הסייבר הלאומי.

התקנת המונים החכמים. אפשרות לחיסכון משמעותי
התקנת המונים החכמים. אפשרות לחיסכון משמעותי (צילום: יוסי וייס)

לתרום לסביבה ירוקה יותר

המונים עומדים בכל התקנים, האירופאיים והישראליים כאחד, ואושרו על ידי המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, ההתייעלות האנרגטית תתרום לסביבה ירוקה יותר.

"הפרויקט הזה הוא המשמעותי ביותר של חברת החשמל בשנים הקרובות", אומר משה כהן, מ"מ סמנכ"ל שירותי רשת בחברת החשמל. "הוא יעמיד את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם. הפרויקט יספק ללקוחות החברה כלים לניהול נכון וחכם של ניהול משק החשמל הביתי והעסקי".

אורן הלמן, סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה בחברת החשמל, הוסיף כי "מהפכת המונה החכם תאפשר לנו כחברה מחד לתת שירות טוב יותר ללקוחות החברה, ומאידך תאפשר בעתיד ללקוחות החברה לצרוך חכם ולחסוך בהוצאות. הלקוחות יוכלו לצפות בנתוני הצריכה שלהם במהלך היום, השבוע והחודש. לאפשר הסטת צריכה משעות שיא הביקוש ולעשות בחירה מושכלת בין תעריף משתנה לפי שעות ועונות לתעריף אחיד".