פינוי צנרת רידינג
פינוי צנרת רידינג

מנקים את הים

צוללנים, רדאר, דוברה ומנופים: כך מתנהל מבצע פינוי צינורות המזוט הישנים של חברת החשמל בתל אביב, שיצאו משימוש בעקבות המעבר לגז טבעי

חדי עין שעברו לאחרונה באזור תחנת הכוח רידינג בתל אביב ודאי תהו לעצמם מה מחפשת שם חבורת צוללנים. ובכן, לא מדובר בניסיונות לאתר ספינה טרופה, מטמון עתיק או כריש נדיר במצולות הים, אלא במבצע מורכב וייחודי לפינוי צינורות ישנים שסיימו את תפקידם לאחר 66 שנות שירות.

פינוי צינורות המזוט ליד רידינג
פינוי צינורות המזוט ליד רידינג

הסיפור מתחיל בנובמבר 1956, שבועות אחדים אחרי סיום מבצע קדש, כשאונייה עם מזוט – דלק נוזלי המשמש לבעירה לצורך הפקת חום וחשמל – עגנה בנמל תל אביב. המזוט שהיה על סיפונה יועד לתחנת הכוח רידינג הסמוכה. המשלוח היה קריטי, שכן זמן קצר לפני כן הודיעה ברית המועצות לשעבר ומדינות הגוש הקומוניסטי על סנקציות על מדינת ישראל הצעירה עקב פלישתה למצרים וכיבוש חצי האי סיני בניגוד לעמדת מוסקבה.

המזוט הועבר מהספינה לרידינג בצינור שהונח רק שנה קודם לכן, ב-1955. אחריו הונחו שני צינורות נוספים, ב-1960 וב-1969. שלושת הצינורות, באורך מצטבר של כ-5 קילומטרים, הזינו מאז את התחנה במזוט במשך שנים רבות.

כשישראל עברה לאנרגיות ירוקות

לאחר יובל של פעילות הצינורות, בשנת 2006, החליטה ממשלת ישראל להסב את תחנת רידינג לעבודה בגז טבעי במקום במזוט, שנחשב מזהם ולא ידידותי לסביבה. החלטה זו ייתרה למעשה את הצינורות הישנים.

"בשלב הראשון היו אמורים הצינורות הריקים פשוט להישאר על קרקעית הים, ומן הסתם להפוך לבית גידול עבור אצות, אלמוגים ודגים", מסביר יובל שם טוב, מנהל תחנת הכוח. אלא שבסופו של דבר, בראשית שנת 2020 הוחלט להוציא אותם סופית מקרקעית הים.

עבודות פינוי צינורות המזוט
עבודות פינוי צינורות המזוט

המבצע עצמו החל לאחרונה, בפברואר 2022. הוצאת צינורות מקרקעית הים היא מבצע לא פשוט בכלל. השלב הראשון בתהליך הפירוק המורכב היה מיפוי ימי של הצינורות, שבוצע בעזרת רדארים וסונרים. לאחר מכן, הצוללנים יורדים לקרקעית הים וחותכים חלק מהצינור כדי ללכוד שאריות מזוט, אם נשארו בו. מעל המקטע החתוך מותקן חרוט מתכת ובראשו צינור שאיבה, שנועד ללכוד ולשאוב את המזוט אם ישתחרר. משם נשאב המזוט המועט שבצינורות למכלי אגירה הנמצאים על האסדה שהוצבה בלב הים.

בשלב השלישי, הצינורות הוצאו מתוך המים אל דוברה על ידי צוללנים ומנופים של חברת החשמל. בשלב הרביעי והאחרון, נאספו גרגירי חול ושאריות דלק שזלגו במהלך חיתוך הצינורות. בנוסף, נפרש חוסם ימי סביב מקטע העבודה, כדי לעצור ולשאוב את השמן שעלול להיפלט לים.

צוללן במהלך העבודות לפינוי צינורות המזוט
צוללן במהלך העבודות לפינוי צינורות המזוט

מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה מפקחים על התקדמות העבודות בשטח. לדברי שם טוב, מדובר במשימה מורכבת במיוחד, הן מכיוון שהפעולה לא יכולה להתקיים כשהים סוער, והן משום שצריך להתנהל בזהירות כדי לא לזהם את הים בשוגג. הצפי לסיום מבצע הפינוי הוא חודש מרץ 2023.

במקום סולר ומזוט: גז טבעי כחול-לבן

"מדובר בשלב משמעותי בהיסטוריה של משק ייצור החשמל בישראל", סיכם מנכ"ל חברת החשמל היוצא, עופר בלוך. לדבריו, "בוצע כאן מעבר, תוך עשור, מסל דלקים מזהמים לדלקים נקיים יותר, ובראשם גז טבעי כחול לבן, במקום סולר ומזוט".

על פינוי הצינורות אמר בלוך כי "ניקוי הים במבצע הנדסי מורכב הוא תוצר של מהלך שכל כולו סביבתי ושנעשה למען הדורות הבאים".