חשבון החשמל מתייקר. בישראל העלייה נמוכה יחסית
חשבון החשמל מתייקר. בישראל העלייה נמוכה יחסית

למה חשבון החשמל שלנו מתייקר בעצם?

גל ההתייקרויות במשק מגיע גם לחשבון החשמל. כן, זה קשור למלחמה באוקראינה – אבל לא רק. ומתברר שמצבנו לא רע ביחס לשאר העולם

לאחרונה הודיעה רשות החשמל כי החל מ-1 באוגוסט יעלו תעריפי החשמל ב-8.6%, מה שייקר את חשבון החשמל שלנו, ודווקא בחודשי הקיץ החמים, שבהם המזגנים פועלים כמעט ללא הפסקה. צריך לומר את האמת – זה מעצבן. אבל אם זה מנחם – אנחנו, הישראלים, ממש לא לבד. יותר מזה, מצבנו טוב בהרבה ביחס לרוב העולם. למה בעצם? הנה ההסבר.

השנה האחרונה הייתה מאופיינת בשינויים גלובליים כלכליים (משבר תובלה, עליית האינפלציה, קורונה, מלחמה באוקראינה ועוד) שתדלקו את גל ההתייקרויות שאנחנו מרגישים בישראל ומתרחש בכל העולם. השינויים הכלכליים מאיימים גם על המעצמות הגדולות והיציבות כמו ארה"ב, סין ומדינות מערב אירופה. ההתייקרות מורגשת כמעט בכל תחום: ממזון ודיור ועד תחבורה ואנרגיה.

משבר האנרגיה העולמי החל עוד טרם הפלישה הרוסית לאוקראינה ב־24 בפברואר. בינואר 2021 עמד מחיר הפחם על 67.8 דולר לטון ובאוקטובר 2021 – ארבעה חודשים לפני הפלישה – עמד מחיר הפחם על 231 דולר לטון, פי שלושה וחצי ממחירו בתחילת השנה. הסיבה: מחסור בגז בעקבות סגירת הברז הרוסי, והרוחות בים הצפוני שהפסיקו לנשוב בעוצמתן הקבועה – תופעה אקלימית שפגעה באופן דרמטי ביכולת להפיק אנרגיה מהטורבינות על ידי מדינות מערב אירופה, וגרמניה בפרט, שמפעילה כ-2,500 טורבינות רוח בים הצפוני (שנייה רק לבריטניה).

בישראל אנחנו גם מרגישים בכיס היטב את עליות המחירים: מחיר הדלק הגיע לשיא של עשור, מחיר המים רשם עלייה קלה וכעת, כאמור, אנחנו מתבשרים על עלייה של 8.6% במחירי החשמל החל מאוגוסט. כדי להבין את הסיבות לכך, צריך לפרק את כל מרכיבי תהליך ייצור החשמל בישראל.

פחם. המחיר זינק פי 3.5
פחם. המחיר זינק פי 3.5

איך זה משפיע על ישראל?

בשל המחסור באנרגיה טבעית ובאספקת גז, חוזר הפחם להוות מרכיב משמעותי בייצור החשמל. זה הביא לזינוק במחירי החשמל ברחבי העולם. בצרפת משלמים פי שלושה בהשוואה למחיר החשמל בקיץ שעבר; בגרמניה, הולנד, איטליה ואוסטרליה משלמים פי 2.5; ואילו בספרד משלמים רק פי שניים לעומת ישראל.

הפחם משמש כיום לייצור של כרבע מכלל האנרגיה בישראל, אבל מסך ייצור האנרגיה של חברת החשמל הוא מרכיב דומיננטי יותר: 53% מהחשמל שמייצרת חברת החשמל מופק באמצעות גז טבעי וכ־44% מופק באמצעות פחם. כמו כל מוצר בעולם, המחיר נקבע על פי היצע וביקוש. ברגע שיש ביקוש עולמי לפחם, המחיר שלו עולה – ובמקרה הנוכחי מדובר על עלייה של מאות אחוזים. הנוכחות המסיבית של הפחם בסל הדלקים היא הסיבה שנרגיש כאן בישראל את עליית מחיר החשמל בחשבונית הבאה שלנו. אם מחפשים בכל זאת נקודת אור, הרי שהיא מצויה בעובדה שבישראל מחיר הגז אינו צמוד למחיר האנרגיה העולמי. מחירו יציב יחסית בהסכמים ארוכי טווח – ולכן עליית מחיר החשמל מתונה בהשוואה למדינות אחרות בעולם, במיוחד באירופה.

"אין אפשרות להוזיל יותר את העלות"

"לייצר חשמל בעזרת פחם עולה פי 4.5 מאשר לייצר חשמל באמצעות גז", מסביר שמשון ברוקמן, מנהל יחידת הדלקים של חברת החשמל. לדבריו, "בלי קשר למחיר, מנהל המערכת משתמש בכמות המינימלית של פחם על מנת להפעיל את המערכת בצורה הבטוחה ביותר מטעמי איכות הסביבה. כך שבמצב העניינים הנוכחי, אין אפשרות להוזיל יותר את העלות".

המעבר המיוחל, המתבקש והקרוב לגז טבעי, שעתיד להעלים את הפחם לחלוטין מסל הדלקים עד סוף 2025, אמור בסופו של דבר, כמובן, להיות ידידותי יותר לסביבה ואף להקל על הכיס של אזרחי ישראל מבלי שנהיה תלויה בחסדי ספקים אחרים.

חשבון חשמל. השימוש בגז יוביל להוזלה

אופטימיות זהירה לקראת 2023

אם מסתכלים קדימה, לפי תחזיות האנליסטים מחירי הפחם אמורים לרדת ב־2023 עד 251 דולר לטון בממוצע. מחיר זול בהשוואה לתקופת השיא, אבל עדיין מאוד גבוה ביחס לאוקטובר 2021. לדברי משה בורנשטיין, מנכ"ל החברה הלאומית לאספקת פחם, "השאלות הגדולות עדיין יהיו קשורות בתקופה הקרובה למלחמה ולהשלכותיה – מתי המלחמה באוקראינה תסתיים, האם אירופה תסכים לקבל גז רוסי, האם הרוסים יסכימו לספק גז לאירופה, מה יהיה הביקוש לפחם, מה יהיו מקורות הפחם, האם ימצאו פתרונות למקורות אנרגיה אחרים ועוד".

רוצים לשמוע עוד על התייקרות מחירי החשמל ועל הדרכים להתמודד איתה? האזינו לסדרת הפודקאסטים שלנו