עובדי המסוקים של חברת החשמל. "נדרשת עבודת צוות מושלמת"
עובדי המסוקים של חברת החשמל. "נדרשת עבודת צוות מושלמת"

עפים על זה: הכירו את אנשי המסוקים של חברת החשמל

עבודה על קווי מתח גבוה וזיהוי ומניעה של תקלות בתנאי מזג אוויר לא פשוטים. כך נראית עבודת "חיל האוויר" של חברת החשמל: "לפעמים עובדים 20 שעות ברצף"

כשאנחנו חושבים על עובדי התחזוקה של חברת החשמל, אנחנו בדרך מדמיינים אנשים שמטפסים על סולם, או על מנוף בגובה של כמה מטרים כדי לטפל בתקלה. אבל מה עושים כשיש תקלה בקווי המתח הגבוהים, שמתנשאים לגובה של עשרות מטרים ואו במקומות מרוחקים וקשים לגישה? בדיוק למטרה הזו, משתמשת חברת החשמל במסוקים, ומכשירה חלק מעובדי התחזוקה שלה לטפל ולתחזק עמודי חשמל המספקים מתח על ועליון.

אותם קווי מתח אחראיים על הולכת חשמל מתחנת הכוח אל תחנות המשנה בכל רחבי הארץ – ועל כן חשיבות התפקוד והאחזקה שלהם גבוהה במיוחד. תחום המסוקים אמון על מספר רב של משימות תחזוקה בשגרה, אבל גם מתפקד ככוח מיוחד לאיתור מהיר של תקלות בזמן חירום. עובדי התחזוקה המוכשרים לעבוד על מסוקים נמצאים בכוננות 24 שעות ביממה, ופועלים במשך כל השנה כדי למנוע תקלות קשות באספקת החשמל.

עבודת המסוקים. "נתקלים במצבי קיצון"
עבודת המסוקים. "נתקלים במצבי קיצון"

"מונעים הפרעות באספקת החשמל"

"חברת החשמל משתמשת במסוקים כבר מעל ל-30 שנה, בתצורה כזו או אחרת", מספר אביב מאיר, ראש תחום אחזקת הולכה ומסוקים במטה אגף הנדסת הרשת בחברת החשמל. מאיר, בן 56 מחולון, התחיל את דרכו בחברה בתור איש שטח בתחום המסוקים והתחזוקה, והתקדם לתפקיד ניהולי במטה החברה. "כיום, חלק מתפקידי הוא להתוות מדיניות לתחזוקת הרשתות בנהלי תחזוקה ובטיחות לעובדי השטח, דרך ועדות הניהול המקצועיות והמדיניות של חברת החשמל", הוא מוסיף. בתחום תחזוקת הולכה עובדים כ-40 עובדים המוכשרים לעבודה עם מסוקים. הטייסים והמסוקים (דגמי "דיפנדר" ו"בל-206") שייכים לחברות שאיתן מתקשרת חברת החשמל בחוזה.

המשימות של תחום המסוקים כוללות, לדברי מאיר, "בעיקר תחזוקה שוטפת ומונעת לעמודי המתח העליונים, כדי למנוע הפרעות באספקת החשמל. משימות התחזוקה ממסוקים כוללות שטיפת מבדדים, תיקון תילים, התקנה וטיפול בכדורי אזהרה (למניעת התנגשות כלי טייס), כמו כן מתבצעות סריקות תרמוגרפיות, שעוזרות לנו לגלות היכן עלולה להתרחש תקלה על קווי המתח בעזרת מצלמה ייעודית עם טכנולוגיית "אינפרה-אדום". בנוסף, עובדי הקמות הקווים משתמשים במסוקים לפריסת תיילי חשמל בקווי המתח העליים ולהרמת עמודים ואו ציוד למקומות עם גישה קשה. רוב עבודת המסוקים מתבצעת בקווי המתח הגבוה בין לתחנות הכוח, וביניהם לבין לתחנות המשנה.

מסוק של חברת החשמל בפעולה. "עובדים על קווי מתח גבוה"
מסוק של חברת החשמל בפעולה. "עובדים על קווי מתח גבוה"

"יש מצבי קיצון, כשנופלים עמודים"

משימות תחום המסוקים בחברת החשמל מוסדרות על ידי תוכנית עבודה שנתית. את שטיפת המבדדים, מספר מאיר, מתחילים בדרך כלל בחודש יוני ומסיימים בסביבות חודש נובמבר. משימת שטיפת המבדדים חשובה למניעת תקלות והפרעות ברשת החשמל. מדי פעם נתקלים עובדי התחזוקה בצורך מידי לאיתור תקלה בעזרת מסוק, ויש צורך לבצע פעולה מהירה.

"אחרי שמתקבלת ההודעה הראשונית ממרכז הניטור והפיקוח על הקווים בחיפה, באחריות איש התחזוקה לקחת פרטים נוספים לגבי מהות התקלה לפני שהוא יוצר קשר עם חברת המסוקים. אחרי החבירה, הם מנסים יחד לאתר את התקלה". "יש גם מצבי קיצון, שבהם נופלים עמודים ואו תקלה חמורה אחרת", מסביר איש התחזוקה המנוסה, "עובד התחזוקה מבצע אומדן נזקים מגבוה ומדווח על הערכת מצב לתיקון התקלה, לפני שמוציאים את אנשי התחזוקה למקום התקלה".

מטבע הדברים, באחריות עובדי התחזוקה של חברת החשמל להיות דרוכים במידה וקורה אירוע שמחייב תגובה מחוץ לשעות העבודה. "בחברת החשמל יש עובדים מאוד נאמנים ומסורים", מספר מאיר, "לפעמים יוצא שעובדים קרוב ל-20 שעות ברצף, ללא מנוחה. זה תפקידנו".

מסוק בפעולה. "המטרה - להשיב את אספקת החשמל לסדרה"
מסוק בפעולה. "המטרה – להשיב את אספקת החשמל לסדרה"

"חליפות חסינות אש, קסדות טיסה ועבודת צוות"

מאיר מספר שבעבודות המסוקים נדרשת הקפדה יתרה על הבטיחות בעבודה. העובדים לבושים בציוד מגן אישי ייחודי, נעלי בטיחות, חליפה חסינת אש וקסדת טיסה. כדי למנוע תקריות לא רצויות, לפני משימות הטיסה מקיימים תדריך, ובו עורכים ניהול סיכונים ומוצגים מקרים והתגובות שעלולים לקרות במסגרת העבודה. עבודת הצוות בין עובדי התחזוקה במסוקים לטייס הינה קריטית במקרה של עבודה מורכבת המצריכה זמן עבודה רב באוויר, והקפדה על רמת בטיחות גבוהה: "כדי להצליח במשימה נדרשת עבודת צוות מושלמת".

חלק מהמשימות מתחילות, כפי שמספר מאיר, ממקרים קיצוניים. "יצא שהגעתי עם מסוק לזירת תקלה שנקראו לנו אליה, וראיתי ששישה או שבעה עמודי חשמל גבוהים נפלו בעקבות רוחות חזקות. זו בהחלט תקלה קשה, שנדרשת עבורה הערכות מורכבת של גורמים רבים בחברת החשמל. זאת, על מנת להחזיר את המצב לקדמותו ולהשיב את אספקת החשמל הסדירה ללקוחות".