קסדה חכמה

"חדשנות בחברת החשמל יכולה להביא הרבה תועלת לציבור הישראלי"

איך מניעים חדשנות ויצירתיות בארגון כל כך גדול? מה מרוויחים הלקוחות? ואיך כל זה קשור לתחרות "הכרישים"? שיחה מרגשת עם ליאורה סלעי, ראש יחידת החדשנות של חברת החשמל

הסתגלות ומענה מהיר לשינויים הם הבסיס להתפתחות של כל ארגון גדול, ובלב התהליכים האלה חייבת להיות חדשנות. בחברת החשמל שואפים כל הזמן לאמץ טכנולוגיות ותפיסות חדשות, ולשם כך הקימו לפני כמה שנים את יחידת החדשנות, שפועלת תחת אגף האסטרטגיה בחברה.

אבל איך מניעים ארגון כל כך גדול לעבר פתרונות יצירתיים וחדשים? איך מעודדים עובדים לקחת חלק במאמץ הקבוצתי ולצאת מאזור הנוחות שלהם? ומה מרוויחים הלקוחות, צרכני החשמל, מהחדשנות של חברת החשמל?

לקחנו לשיחה קצרה את ראש היחידה לחדשנות, ליאורה סלעי, בשיא העומס של אירועי שבוע החדשנות. היא נכנסה לתפקיד רק לפני כמה שבועות, אחרי שרכשה ניסיון רב בתחום הטכנולוגי במערכת הביטחון. יש לה תואר ראשון ושני בפיזיקה, ובנוסף תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדיניות ציבורית.

"לשבוע החדשנות יש שתי מטרות עיקריות", מסבירה סלעי. "הראשונה היא לעורר את העובדים לחשיבה חדשנית, ולחבר אותם יותר טוב לנושא החדשנות; והשנייה היא להראות את מה שנעשה עד כה בתחום הזה בחברת החשמל".

מלבד עשרות הרצאות, סדנאות והפעלות שניתנו לעובדי החברה במהלך שבוע החדשנות, אירוע השיא היה תחרות "הכרישים", שמתרחשת זו השנה השנייה. במהלך התחרות עולים לבמה כל הסטארט-אפים שהקימו העובדים במסגרת התחרות, ומציגים את המוצרים שלהם. הזוכים מקבלים תמיכה ומימון להמשך פיתוח המיזם.

בשנה שעברה זכו בתחרות שני מיזמים: דשבורד אנרגיה מתחדשת; וקסדה חכמה לעובדי חברת החשמל. שניהם כבר פועלים, והצוותים ממשיכים לעבוד עליהם כסטארט-אפ לכל דבר, בשאיפה למכור בארץ ובעולם.

"התחרות מעודדת עובדים להציע רעיונות חדשניים שיסייעו לחברה, ולעזור למצוא לרעיון שלהם מימון שילווה אותם לאורך כל הדרך", אומרת סלעי. "כמות הפרויקטים בחברה היא עצומה. אנחנו יחידה מרכזית שתפקידה לכוון את נושא החדשנות ולנהל את העשייה של הקבוצות שמגיעות מכל המקומות השונים בתוך חברת החשמל".

"הרעיון בחדשנות – להעז ולהצליח"

ליחידת החדשנות יש תרומה רבה לקיומם של אירועי שיא כמו שבוע החדשנות, אבל היא גם פועלת בשגרה כדי להבטיח שבחברת החשמל ימשיכו לצוף רעיונות חדשים ומעניינים שישפרו את החיים לכולם, כולל לצרכני הקצה.

"אנחנו עושים פעילויות בכל הכיוונים", אומרת סלעי. "חלק מהפרויקטים מגיעים מיוזמות של אנשים, אבל חלקם גם מגיעים מבחוץ בצורת שיתופי פעולה עם חברות אחרות. אנחנו מנסים הרבה דברים, כי אנחנו יודעים שיותר רעיונות ייכשלו מאשר יצליחו, אבל זה הרעיון בחדשנות – להעז ולהצליח".

"החדשנות שלנו יכולה להשיא הרבה תועלות לציבור הישראלי"

איך מצליחים להניע עובדים לעבוד על פרויקט מעבר לשעות העבודה?

סלעי: "הכול טמון במרכיב האנושי. אנשים שיש להם את החיידק של החדשנות יעבדו על הפרויקט שלהם גם ביום וגם בלילה. לא צריך לעודד אותם".

התועלת של חדשנות לא צריכה הסברים ארוכים, ואין כמעט חברה בימינו, בייחוד בשוק הישראלי, שלא מקדישה משאבים רבים לפיתוח יוזמות של עובדים או מעודדת אותם ליזום הצעות ייעול ודרכים חדשות לקיצור תהליכי הייצור ומתן השירותים. החדשנות בחברת החשמל משפיעה גם על הצרכנים אבל גם על הסביבה על ידי צמצום פליטת הפחמן וגזי החממה.

"החדשנות שלנו יכולה להשיא הרבה תועלות לציבור הישראלי", אומרת סלעי. "היא מביאה להתייעלות ולחסכון כספי, שיובילו להורדת תעריפים. היא יכולה לשפר את הניהול של רשת החשמל, ובכך גם לצמצם הפסקות חשמל. היא יכולה להביא שירות טוב יותר, לדוגמה קיצור זמני המתנה לנציג, הנגשה של מידע ושירותים ועוד. בסופו של דבר אלו הרבה יכולה דברים שהציבור יכול לקבל. אבל מעבר לזה, חדשנות בחברת החשמל תאפשר בניית תשתית שתגרום לחיבור מהיר של אנרגיות מתחדשות לרשת החשמל, מה שיאיץ את המעבר מייצור מבוסס דלקים פוסיליים לאנרגיות מתחדשות".