סוכה מוארת בלילה (צילום: Bigstock)

למה לקחת סיכונים? בסוכות הקפידו על 5 כללי הבטיחות האלה

אף אחד מאיתנו לא רוצה שהחוויה הנעימה והמשפחתית של ישיבה בסוכה תיגמר באסון. ריכזנו לכם את הטיפים הכי חשובים כדי לשמור עליכם ועל האושפיזין שלכם

חג הסוכות קרב, ולפני שהמוני בית ישראל ייכנסו לתוך המבנה המסורתי כדי להעביר שבוע בחיק המשפחה והאושפיזין, חשוב לדעת את כללי הבטיחות בחשמל כדי למנוע אסון. מה אסור ומה מותר להכניס לסוכה, באילו תאורות כדאי להשתמש ומה עושים במקרה שיש תקלה בחשמל? ריכזנו עבורכם מספר דגשי בטיחות שאתם חייבים להקפיד עליהם.

  1. השתמשו במכשירי חשמל תקניים בלבד

יש כל מיני מכשירי חשמל בשוק, אבל לא כולם מקבלים את אישור מכון התקנים. האישור הזה מבטיח לכם שהמכשיר שרכשתם כשיר לשימוש ברשת החשמל, ולא עשוי לייצר לכם תקלות בטיחות. מכון התקנים עובר על שלבי הייצור של כל אחד ממכשירי החשמל שהוא מאשר, ומבטיח שאין הימצאות של חוטים חשופים, שהמכשיר עצמו צורך חשמל באופן שמותאם לשקע הביתי בישראל וכי הוא עומד במבחני חום ולחץ שונים.

  1. היזהרו מקרעים בכבלים מאריכים

השימוש בכבלים מאריכים הוא נפוץ במיוחד בסוכות, בשל העובדה שבסוכה אין חיבור לחשמל, ובדרך כלל הוא נשאב מלוח החשמל של הבית או הבניין או מגנרטור חיצוני. כדי להבטיח שהחשמל יזרום בצורה חלקה לכל המכשירים החשמליים שמופעלים בתוך הסוכה, צריך לשים לב היטב שבכבל המאריך שברשותכם אין קרעים או חוטים חשופים שעלולים ליצור קצר. במקרה הטוב החשמל ייפול, ובמקרה פחות טוב הכבל עלול להתחמם, להתלקח ולגרום לשריפה בסוכה או בסכך – לכן חשוב לבדוק היטב את תקינותו של כל כבל.

  1. חברו את המכשירים החשמליים כמה שיותר רחוק מדפנות הסוכה או מהסכך

מכשירי חשמל מתחממים אם הם פועלים זמן רב, בייחוד אם מדובר בגופי חימום או תאורה. כמו כן, תמיד ישנה סכנה ממשית של קצר. לכן, חשוב מאוד להרחיק את המכשירים החמים מהבד העוטף את הסוכה או מהסכך, כדי שלא יגרמו להתלקחות.

היזהרו מקרעים בכבלים מאריכים (צילום: Bigstock)
  1. שמרו על מכשירי החימום בחוץ

באופן כללי מומלץ לשמור מחוץ לסוכה או במרחק ביטחון מהבד או מהסכך את מכשירי החימום השונים, כמו תנור ספירלה, רדיאטור, פלטת חימום מזון, מנגל חשמלי, מיחם ואחרים. במקרה של קצר או קלקול באחד מהמכשירים האלה, עלולה להיווצר שריפה.

  1. הימנעו משימוש בנורות להט על הסכך (טונגסטן)

כמובן שאי אפשר בלי שרשרת נורות על הסכך, אך כדי למנוע מצב שבו חוט הלהט שורף את העלים, רצוי להשתמש בנורות לד או פלורסנט, שהסיכון שלהם להתלקחות נמוך יותר, והן גם צורכות פחות חשמל. המלצה נוספת שתפתור את הבעיה היא שימוש בלוחות סולאריים שטוענים את מכשירי החשמל בתוך הסוכה במהלך היום, ומאפשרים את המשך הפעילות במהלך הלילה.

מה קורה אם מתרחשת תקלה?

קצרים יכולים לקרות בכל מצב, אבל בדיוק בשביל מצבים כאלה קיימות הוראות בטיחות. אם נוצר קצר באחד מהמכשירים, חשוב מאוד לנתק את זרם החשמל הראשי ולסלק את המכשיר התקול מהסוכה. כל אדם בוגר שמשתמש בסוכה צריך לדעת מאיפה היא שואבת חשמל, ולהכיר את המפסק הראשי של הבניין או של הבית.

כמו כן, מיותר כמעט לציין שאין לקחת חשמל ממקורות שאינם מורשים לשימוש ביתי (כמו ארונות של חברת החשמל) ויש להרחיק את הסוכה כמה שאפשר מעמודי חשמל או תאורה ציבוריים.

אם חג הסוכות מתרחש בחורף, מומלץ להדק את הסוכה ואת הסכך היטב ולבודד כמה שניתן את חוטי החשמל והתאורות.

שמרו על עצמכם וחג סוכות שמח!