חורף בישראל
חורף בישראל

ווינטר איז קאמינג: כל הדרכים להגן על עצמכם מסכנות החורף

נזקי מזג האוויר עלולים ליצור שיבושים ברשת החשמל, ושימוש מוגבר במכשירי חימום עלול לחשוף אותנו לסכנות. אז מה אפשר לעשות כדי להתגונן בתוך הבית – ומחוצה לו? מדריך לעונה הקרה

מדי שנה אנחנו מקווים מצד אחד שהחורף יביא עימו גשמי ברכה מרובים (ואפילו שלג בהרים), אבל מצד שני חוששים שמא יגרום לאסונות שעשויים במקרה הגרוע ביותר אפילו לגרום לפציעה ולמוות. כדי למנוע מצבים מסוכנים כאלו, בין אם בתוך הבית או מחוצה לו, חשוב להכיר את כללי הבטיחות בחשמל בבית ולהתכונן מפני מפגעים מחוץ לבית. הנה כמה כללים שכל אחד יכול ליישם כבר היום.

בתוך הבית

  1. ודאו שכל הציוד החשמלי הביתי שלכם תקני. מכשירים וציוד חשמלי צריכים לעמוד בדרישת התקינה הרלוונטית החלה עליהם, על מנת לשמר רמת בטיחות ראויה.
  1. הרחיקו מכשירי חשמל ממקורות מים. כולנו יודעים שמים מוליכים חשמל, והמגע שלהם עם מכשירים חשמליים מסוכן. לכן, מומלץ לא לקרב את התנורים המחממים לאזורים רטובים בבית: לא להכניס תנור ספירלה לחדר האמבטיה, ולא להוציא תנור למרפסת אם גשום או מושלג בחוץ. חימום חללים לחים יבוצע באמצעות מכשירי חימום ייעודיים בעלי רמת הגנה בפני חדירת מים מתאימה, ובעלי בידוד כפול.
  1. בדקו שבביתכם מותקנים מפסק ראשי ומפסק מגן (פחת). יש לוודא שבלוח החשמל הביתי מותקנים שני סוגי מפסקים עיקריים המעלים את רמת הבטיחות והנוחות במתקן: מפסק אוטומטי זעיר (מא"ז) ראשי, ומפסק מגן. אם אחד מהם או שניהם חסרים, יש להזמין בהקדם חשמלאי מורשה להתקנתם. בדקו את תקינות המפסק המגן פעם בחודשיים, כדי להבטיח את פעולתו התקינה בעת הצורך. את הבדיקה מבצעים על-ידי לחיצה על כפתור הבדיקה (Test) המותקן במפסק. אם המתג קופץ והחשמל מופסק בבית, סימן שהמפסק תקין. חברו אותו בחזרה כדי להחזיר את אספקת החשמל לדירה.
  1. שמרו על בידוד תרמי גבוה בתוך הבית. כדאי לבדוק את האפשרות לשפר את רמת הבידוד התרמי (קירות, תקרה, רצפה) ושל האיטום (דלתות וחלונות) בבית. כך נצטרך להפעיל מכשירי חימום ומזגנים למשך זמן קצר יותר, דבר שיצמצם את עלויות החימום.
  1. כבו את כל מכשירי החימום לפני השינה. כשאנחנו ישנים אין לנו אפשרות לדעת אם התרחשה תקלה (קצר, פגיעת ברק, מגע רופף וכו'). לכן, מומלץ לחמם את החדר לפני השינה ולכבות את מכשירי החימום כשהולכים לישון, בייחוד אלו שיש להם גופי חימום חשופים.

בכל מקרה של תקלה חשמלית במתקן החשמל הביתי, העלולה לגרום לפגיעה בחיי אדם, לסכנת התחשמלות או לסכנת שריפה – יש להוריד את המפסק הראשי בלוח החשמל הביתי ולקרוא לחשמלאי מורשה לטפל בתקלה.

כל הטיפים לחורף חמים ובטוח (צילום: Bigstockphoto)
כל הטיפים לחורף חמים ובטוח (צילום: Bigstockphoto)

מחוץ לבית

הנה מספר המלצות לפעולות שיש לבצע לפני שמתחיל החורף, בכדי לצמצם את האפשרות לתקלות ונזקים ברשת אספקת החשמל ובמתקן החשמל הביתי שלכם.

  1. ודאו שכל ההתקנים המותקנים על גג הבית (דודים, קולטי שמש, אדניות, חבלי כביסה, אנטנות) מחוברים לגג המבנה או לדפנות המבנה בצורה תקינה. זאת כדי למנוע מהם להתנתק ולעוף ברוח, ולגרום נזק הן לרשת אספקת החשמל ולסביבה.
  1. מומלץ לבחון את מתקן החשמל מחוץ לבית (מנורות, פנסים, בתי תקע חיצוניים וכו'). במידה ומתגלים ליקויים, יש להזמין חשמלאי מורשה לתיקונם.
  1. מומלץ להתקין אמצעים ייעודיים להגבלת זרמי יתר (העלולים להיגרם כתוצאה בפגיעת ברק או פעולות מיתוג) הן בלוח החשמל והן בבתי תקע המזינים מכשירים אלקטרוניים או מכשירים הכוללים כרטיסי בקרה.
  1. בכל מקרה של נזק למוליכי חשמל או לארונות חשמל המהווים חלק ממערכת אספקת החשמל – דווחו מיידית לחברת החשמל. מזג אויר סוער עלול לגרום לקריעה של מוליכי חשמל ולפגיעה בארונות חשמל. דבר זה דורש טיפול על ידי גורם מוסמך מטעם חברת החשמל. אם זיהיתם מקרה כזה, דווחו באתר האינטרנט או בהודעת ווטסאפ למספר 055-7000103. ניתן גם לדווח כמובן למוקד 103.

שמירה על הוראות הבטיחות בבית ומחוצה לו תאפשר לכולנו ליהנות מהשימוש בחשמל ולשמור על הבטיחות שלנו ושל הקרובים לנו. שיהיה חורף חמים ונעים.