מכונית חשמלית בטעינה (אילוסטרציה). צילום: Bigstock
מכונית חשמלית בטעינה (אילוסטרציה). צילום: Bigstock

תגידו שלום לתחנות הדלק והמוסכים: כך ישנה הרכב החשמלי את חיינו

מה יקרה לצריכת הדלק, האם מחירי המכוניות ירדו ואיך תתמודד חברת החשמל עם העומסים החדשים? הצצה לעתיד חשמלי

מדי שנה אנחנו רואים עלייה מסחררת בכמות הרכבים החשמליים שנמכרים ועולים על הכביש בישראל ובעולם בכלל. מה שפעם היה נראה כמו חלום רחוק ובלתי אפשרי, הפך כיום למציאות כמעט בלתי נמנעת. מעבר ליתרונות הברורים של חסכון בדלק והפחתת פליטה של גזי חממה, יש עוד כמה שאלות בוערות: מה עוד מהפכת הרכבים החשמליים צופה לנו? איך היא תשפיע עלינו בחיי היומיום? ואיך מתכוננים לכך בחברת החשמל? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא.

שוק בעלייה בלתי צפויה

הביקוש לרכבים חשמליים בעולם גבוה במיוחד בשנים האחרונות, על פי נתוני מכירה וקנייה שהתפרסמו בעיתוני כלכלה מובילים בעולם, אבל עדיין לא ברור אם המגמה הזו תימשך. חוסר הוודאות נובע מכמה סיבות, אבל המובילה שבהן היא סוגיית המחיר, שנחשב גבוה ביחס למכוניות המונעות על ידי דלקים מסורתיים. כידוע, בשל חדישות הטכנולוגיה החשמלית ברכבים האלו, עלות הייצור שלהם עדיין גבוהה, וטרם התפתח שוק יד שנייה סולידי – מה שמשפיע מאוד על הקונים.

עם זאת, עם השנים צפויה להיות ירידה במחיר, גם בשל ההשתכללות הטכנולוגיה שתוזיל את הייצור, וגם בשל העובדה שהרכבים שמוזרמים לשוק כעת יהפכו לישנים – ויוחזרו לשוק כיד שנייה. מנגד, תיתכן שחיקה גבוהה של הסוללות שמניעות את הרכבים החדשים, מה שיגרור האטה בגידול שוק הרכבים המשומשים. המצב כעת הוא שמרבית הקונים שמעלים את הביקוש למכוניות חשמליות הם אנשים בני מעמד סוציו-אקונומי גבוה יחסית, שמרוכז במדינות המפותחות.

פקטור נוסף שיכול להשפיע על ירידת המחירים והצפת השוק ברכבים החדישים הן החלטות רגולטוריות של מדינות. חלק ממדינות ה-OECD כבר החליטו ברמה הממשלתית על יעדים לצמצום תחבורה המבוססת על דלקים פוסיליים (בנזין, סולר וכו'). במבט מקומי, מדיניות הממשלה הישראלית, לרבות בנושא מיסוי המכוניות החשמליות, תקבע את מחירן ובהתאם גם את היצף השוק. על פי תחזיות משרד האנרגיה, עד שנת 2035 תתקיים חדירה מלאה של הרכבים החשמליים לשוק הרכב המקומי.

טעינת מכונית חשמלית (אילוסטרציה). צילום: Bigstock
טעינת מכונית חשמלית (אילוסטרציה). צילום: Bigstock

תם עידן ה"שמן-מים"

חוץ מסוגיית המחיר, הבשורה הגדולה יותר שמביאות המכוניות החשמליות לעולם היא הפחתת זיהום האוויר. על פי משה כהן, מחזיק תיק הרכב והתחבורה החשמלית באגף הרשת של חברת החשמל, מחיר נסיעה במכונית חשמלית חסכוני בעד כ-20% מנסיעה ברכב מונע דלק. העובדה שמכוניות חשמליות שונות בהרכבן לחלוטין מאלו המונעות בדלק, מוזילה משמעותית גם את עלויות התחזוקה השוטפת שלהן. "למעשה, מלבד הצמיגים, כל ההרכב של המכונית שונה. אין בוכנות, אין שמן או מים, והמנוע לא מתחמם כמו מנוע דלק רגיל", מסביר כהן. לדבריו, גם עולם מוסכי הרכב צפוי להשתנות בהתאם.

יעדי מדינות המערב לצמצום הפליטה הפחמנית שנקבעו בוועידות האקלים של השנים האחרונות, הכתיבו גם הן את קצב התפשטות הרכבים החשמליים בעולם. בנורבגיה, לדוגמה, בין 80% ל-85% מהרכבים החדשים שנמכרים הם חשמליים. הצפי הוא כמובן להעלות את הרף ל-100% בעשור הקרוב.

אתגר התשתיות

כניסתם של הרכבים החשמליים לחיינו יגרמו לשינוי גדול גם בתחום התשתיות, כשמשאבות הדלק יוחלפו לאיטן בעמדות טעינה חשמלית. "יש עלייה במניות של רשתות חנויות הנוחות בארה"ב", מספר יהודה גוטויליג, מהנדס אגף הרשת שריכז את תחום הרכבים החשמליים בשנים האחרונות, "חנות הפנאי תהפוך לדומיננטית יותר מהמשאבה".

גודוויליג מתייחס כמובן למשך הזמן הגדול משמעותית שיידרש על מנת להחזיר אנרגיה למכוניות החשמליות. זמן הטעינה הממוצע אורך כיום כמה שעות, אך להערכתו עם השתכללות הכלים ופריסת התשתיות הנכונה, הזמן הזה עשוי להתקצר לכמה עשרות דקות.

לדבריו, תחנות הדלק בעשרות השנים הקרובות, עד ההחלפה המוחלטת של רכבים מונעי דלק בחשמליים, יכילו יותר ויותר עמדות טעינה חשמליות לצד המשאבות המסורתיות. כיום, תדלוק מכונית רגילה דורש במקרה הטוב כמה דקות, אבל מכוניות חשמליות יזדקקו לטעינה איטית יותר של אנרגיה אם לא רוצים לשחוק את חיי הסוללה. את הזמן הזה, כך הוא מעריך, יבלו הנהגים בצפייה בטלוויזיה החכמה המותקנת במרבית המכוניות החשמליות כבר בימינו, או בשיטוט וקנייה בחנויות הנוחות השונות, שילכו ויגדלו עם הגידול בביקוש להן.

היבט חשוב לא פחות בהקשר תחנות הדלק (או יותר נכון: תחנות הטעינה) קשור לאיכות הפריסה שלהן על גבי שטח גאוגרפי. החדירה הסופית לשוק, על פי המומחים של חברת החשמל, תיקבע בין היתר על ידי נכונות החברות השונות, בעידוד המדינות, לפריסת כמה שיותר עמדות טעינה במיקומים אסטרטגיים וזמינים לצרכנים. פקטור זה יקבע את רמת האמון שהצרכנים יביעו בהצטרפות לעולם הרכב החשמלי, שכן, אם לא יהיו מספיק עמדות טעינה, רבים יוכלו למצוא את עצמם ללא יכולת להתנייד למקום העבודה.

תחנת הדלק של העתיד - חשמלית לחלוטין. צילום: Bigstock, Mvelishchuk
תחנת הדלק של העתיד – חשמלית לחלוטין. צילום: Bigstock, Mvelishchuk

לנהל את העומס החדש

אם כך, האתגרים של חברת החשמל ברורים: עליה לפתח תשתית מספקת שתעזור לחברות הפרטיות לספק את הביקוש לעמדות טעינה של רכבים חשמליים. כמובן שניהול תחנות הטעינה עצמן נמצא הרחק מתחומי האחריות של החברה, אבל בהיבטי ניהול הרשת יש הרבה מה לעשות. "אנחנו אמורים להיות במצב שבו אנחנו יכולים לספק את הצריכה הגדולה שתבוא בעקבות כניסת נהגים חדשים לעולם הרכב החשמלי, והסבתן של תחנות דלק רבות ברחבי הארץ לתחנות חשמליות בעיקרן", מסביר עוד כהן.

הוא מספר כי בחודשי הקיץ של שנה שעברה התפרסמה הודעה רשמית מטעם ממשלת מדינת קליפורניה בארה"ב, שמבקשת מבעלי רכבים חשמליים שלא לטעון את רכבם במשך יום שלם מפאת עומס גדול שנוצר ברשת. מהמצב "המחריד" הזה, לדבריו, מנסים להימנע מראש. כידוע, משנה לשנה בחודשי הקיץ בחברת החשמל מציינים שיא חדש בצריכת החשמל. כניסה של רבבות מכוניות לתחנות חשמליות עלול ליצור עומס חריג מאוד על הביקוש לחשמל. לשם כך נדרשות פעולות תכנוניות ומעשיות מבחינת חברת החשמל, על מנת לא ליצור מצב שבו פוגעים בזכות התנועה של אף אחד מאזרחי המדינה.

"אנחנו נערכים בכמה רבדים", אומר כהן. "הרובד הראשון הוא ההתייחסות לצרכן החדש. עדכנו את הקריטריונים לתכנון בתים, כך שאלו שנבנים בימים אלו כבר יכילו עמדות טעינה חשמליות לרכב. אנחנו עושים זאת כדי לתכנן טוב יותר את תשתית החשמל, כדי לא לעכב את כניסת השוק החשוב הזה לארץ". כהן מציין כי לאחר איסוף מידע רב מגורמים שונים לגבי ההערכות של כמות הרכבים והביקוש עד שנת 2035, הצליחו בחברת החשמל לייצר תוכנית חומש, המגבירה את תספוקת החשמל למקומות בהם ידוע כי תהיה דרישה גבוהה יותר (אזור המרכז, מישור החוף וכו').

רובד נוסף, על פי בכירי אגף הרשת, הוא ניהול הטעינה באופן מערכתי. כהן מציין שעל מנת שתתאפשר טעינה רציפה של כמות גדולה של כלי רכב חשמליים נדרשת הבנה לפרטי פרטים של קווי המתח, השנאים ותחנות הכוח וידע מהימן בזמן אמת על מצבי העומס שלהם והיכולת שלהם להגיב לעלייה בביקוש. על פי ההערכות שבוצעו בחברת החשמל, כניסת המכוניות החשמליות בקצב הנוכחי תעלה את הביקוש לחשמל בעוד כ-7%. "אנחנו צריכים להיות מוכנים לנהל את העומס, המערכת חייבת לפקוח על זה עין", הוא מבהיר.

הרכב – תחנת כוח פרטית

לסיכום, למרות האתגר התשתיתי הרחב שמציב הרכב החשמלי בפני חברת החשמל, הוא מביא איתנו יתרונות רבים. כהן מסביר כי סוללת הרכב יכולה לשמש, בסופו של דבר, גם להפעלת מכשירי חשמל בבית, בעזרת חיבור חכם לתלת פאזי המקומי. "כך נוכל להשתמש במצבר לא רק כדי לנסוע ממקום למקום, אלא נוכל להפוך אותו לתחנת כוח פרטית – גם כדי להוזיל את עלויות המחייה שלנו, וגם כדי להתייעל אנרגטית", הוא אומר לסיכום, "הפוטנציאל שטמון בסיפור הזה הוא ענק".