עובדי חברת החשמל אורזים חבילות שי לנזקקים

ניקוי חופים, עזרה לקשישים: כך מסייעים עובדי חברת החשמל לקהילה

אלפי עובדים משתתפים בעשרות פרויקטים התנדבותיים, ומפיקים מזה אושר גדול ותחושת סיפוק: "לא יכולים לעצור את הדמעות מהתרגשות"

דליים של צבע, מברשות צביעה, רולרים, נורות חדשות, שקעי תאורה ואבזור חשמלי היקפי: עם כל הציוד הזה הגיעו עובדי חברת החשמל לאשקלון השנה, כדי לשפץ את "הקן הנשי" בעיר.

ביומיים הראשונים לפעילותם, במתקן הרווחה העירוני המשמש כמקלט לנשים ונערות בסיכון מהאזור, נרתמו עובדי תחנת הכוח "רוטנברג" באשקלון לשפץ באופן יסודי את המקום לרווחת הדיירות. כשהבינו שהאמצעים שהשקיעו ביומיים הראשונים להתנדבות (ניקיון, שיפוץ וצביעת המבנה) לא הספיקו – הם החליטו מיוזמתם להמשיך ליום שלישי של עבודה. התגובות לשיפוץ, כפי שניתן לשער, היו לבביות, כשגם הממונים מטעם הרווחה במקום וגם הנשים המצויות בו הרעיפו מחמאות וביקשו לשמור על קשר עם העובדים.

המייק אובר הזה הוא רק טיפה אחת בים של פעילות התנדבותית שעורכים באופן קבוע ורציף בחברת החשמל. מיזמי ההתנדבות של העובדים, שהאמירו רק בשנה האחרונה לכ-100 במספרם, הם לא רק חלק בלתי נפרד מהמטען הגנטי של העובדים והמנהלים באתרי החברה – אלא גם יעד מדיד שמוגדר על ידי הדירקטוריון ומבוצע בשילוב של עשרות עמותות וארגונים שונים בכל סוגי המעורבות הקהילתית והתרומה לסביבה.

תרומה של 1,000 תיקי בית ספר

מודל ההתנדבות בחברת החשמל הוא לא שגרתי. במקום שההנהלה תחליט עבור העובדים מתי להתנדב ואיפה, התנדבו בכל אחד מאתרי החברה "מובילים חברתיים" אשר אמונים על תחום התרומה לקהילה, והם אלה שמתכננים את הפעילויות השוטפות המתקיימות לאורך השנה. כך למע

פעילות ההתנדבות של עובדי חברת החשמל מרחב ירושלים בהשתתפות באריזות מזון עבור נזקקים בעמותת תכלית
פעילות ההתנדבות של עובדי חברת החשמל מרחב ירושלים בהשתתפות באריזות מזון עבור נזקקים בעמותת תכלית

שה כל הפעילות, למעט זו המתרחשת בימי הגיבוש השונים של החברה, מבוצעת אחרי שעות העבודה, ללא תמורה ועל בסיס רצונם האישי של העובדים. רק השנה, עם השקת הפיילוט של פרויקט "אור בלב", התנדבו קרוב ל-3,500 מעובדי החברה באזור העבודה שלהם (ולא רק), סיפקו ערך מוסף למוטבים (מקבלי ההתנדבות) וגם חיזקו את הקשר של הקהילה הסובבת לאתרי החברה .

בנוסף לפעילויות שמאורגנות על ידי המובילים החברתיים באתרים השונים, עמותת "רוח טובה", שמלווה את חברת החשמל, מניעה את העובדים לקחת חלק במיזמי התנדבות ארציים רוחביים. ביניהם אפשר למצוא את פרויקט "תיק לכל תלמיד", בו תרמו בשנה האחרונה עובדי החברה קרוב ל-1,000 תיקי בית ספר לתלמידים ברחבי הארץ שידם אינם משגת; פרויקט "חיבוק לחורף" בשיתוף עמותת "פתחון לב" ועמותת "שינוע חברתי", במסגרתו נתרמו אלפי מעילים לאנשים נזקקים כדי לחמם להם את החורף; וכן איסוף, מיון וחלוקה של אלפי סלי מזון אלמנטריים בחגים בסגנון "קמחא דפסחא".

אריה שירן ברש, מנהל תוכנית ההתנדבות מטעם עמותת "רוח טובה", מספר בהתלהבות על ההירתמות חסרת התקדים של העובדים: "אנחנו עובדים עם עשרות חברות שונות ברחבי הארץ, גדולות וקטנות. אין ספק שבחברת החשמל כמות העובדים היא גדולה יותר, אבל בהתאם התרומה הופכת משמעותית יותר. בשנה שעברה החברה זכתה במקום הראשון בכמות המעילים שנתרמו בפרויקט 'חיבוק לחורף', עם מעל 1,200 פריטים. אין לי ספק שגם השנה החברה תתברג במקום הראשון".

פרויקט "חורף חם" בחברת החשמל

פרויקט "אור בלב"
פרויקט "אור בלב"

שיתוף פעולה בין העובדים וההנהלה

פעילויות התרומה לקהילה ולסביבה בחברת החשמל מתחלקים לעשרות סוגים: ניקוי חופים, שמירה על בעלי חיים, עזרה לקשישים, פעילויות עם אנשים עם מוגבלות, נשים ונוער בסיכון ואוכלוסיות קצה.

מנהל מטה משאבים, רגולציה ו-ESG בחטיבת שיר"ה, עינב חשאי, מספר: "מבחינתנו, הפעילויות שיש כרגע הן רק ההתחלה. השאיפה שלנו כחברה היא להפוך את נושא המעורבות הקהילתית ליותר ויותר עוצמתית. בהתאם לכך, הערך האישי לעובדים יעלה".

חשאי מציין כי על עבודת ניהול הפרויקטים, תכנונם, ביצועם וגיוס המשאבים והתקציבים למיזמי ההתנדבות מופקדת יסמין סלע שגיא, האחראית על פרויקט ההתנדבות ברמה הארצית, כל זה בניהולה של לימור צדוק, מנהלת המחלקה.

את התמיכה, העידוד והרוח הגבית לפרויקט נותנים שלומי צרפתי, סמנכ"ל משאבי האנוש של החברה ואורן הלמן, סמנכ"ל שרות, שיווק ורגולציה. צרפתי עצמו מתנדב כבר שנים בעמותות שונות ומחובר לעשייה קהילתית באופן אישי. אורן הלמן מנהל בעצמו עמותה בשם "סיכוי שווה", המסייעת לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה.

גורם נוסף ומשמעותי ביותר להצלחת המיזמים החברתיים, על פי חשאי, הוא יו"ר ארגון העובדים, יהודה גן-אל. "הייתה פה שותפות מלאה של ארגון העובדים ותמיכה שלהם בעובדים ללכת להתנדב", מסביר חשאי, "וזה מעבר לפעילויות למען הקהילה המתבצעות בצורה עצמאית על ידי ארגון העובדים".

התנדבות של עובדי חברת החשמל, אתר תל אביב, בבית האבות צהלון של עמותת קשת למען הקשיש
התנדבות של עובדי חברת החשמל, אתר תל אביב, בבית האבות צהלון של עמותת קשת למען הקשיש

מודל הפעלה ייחודי

מודל ההפעלה המיוחד של הפעילויות הקהילתיות, בשיתוף ארגון העובדים, מתחלק בין קרוב ל-20 מובילים חברתיים שאחראים להובלת פעילויות ההתנדבות באתרים השונים ברחבי הארץ. יסמין סלע שגיא מספרת: "בזכותם כל הקסם הזה מתרחש. אנחנו מציעים להם מגוון פעילויות התנדבותיות – מפעילות משותפת עם ולמען קשישים, נשים ונוער בסיכון ואוכלוסיות מיוחדות, דרך ניקוי חופים, אריזת ושילוח מארזי מזון ועוד".

סלע שגיא מספרת על יוזמה מיוחדת שלקחו בה חלק מתנדבים מתחנת הכוח רידינג בתל אביב. במסגרת היוזמה הם חברו עם עמותת "אנוש" לפעילות ספורטיבית למען אנשים עם מוגבלות בפארק הירקון: "בין כמה מהמתנדבים והמוטבים נוצרו קשרים אישיים מיוחדים".

ההתנדבות מבוצעת לרוב בצוותים של בין 20-15 עובדים, ולפעמים יותר – בהתאם לסוג הפעילות ולאפשרויות שלה. בכך היא מקיימת שתי מטרות עיקריות, לדבריה של סלע שגיא: גם לחבר בין העובדים, וגם בין המתנדבים למוטבים.

מלמדים קשישים להשתמש בסמארטפון

אחד מהפרויקטים המיוחדים, שנולדו כתוצאה משיתוף פעולה עם קרן מיראז' וחטיבת משאבי אנוש בחברה, נקרא "מחוברים לחיים". המיזם נועד לעזור ולהנגיש את העולם הטכנולוגי לבני הגיל השלישי. במסגרת הפרויקט, ילדי עובדים לפני גיוס נרתמו לסייע לגמלאי החברה להשתמש בסמארטפון.

"העברנו את ילדי העובדים הכשרה שבה הסברנו להם כיצד לפנות לליבו של הקשיש, ואילו כלים יסייעו להם בהסברה", מסביר חשאי. "לאחר מכן שידכנו למשך יומיים בין ילדי העובדים לבין גמלאי החברה, שלמדו איך להשתמש בסמארטפון לביצוע פעולות פשוטות כמו הפעלת מצלמה, כניסה לחשבון הבנק, קביעת תורים לרופאים דרך האפליקציה של קופת החולים, התחברות לפייסבוק, העברת כסף בביט ועוד". חומר הלימוד העובר בעזרת חוברת, שנשארה עם הגמלאים גם לאחר הפרויקט.

לסיכומו של דבר, העידו הגמלאים שהשתתפו בפעילות על עלייה של 95% בהתנהלות הטכנולוגית שלהם. "ככה סייענו לגמלאים להיות מחוברים לחיים באמצעים טכנולוגיים נוספים וגם יצרנו חיבור בין דורי מרגש ומעניין", ממשיך חשאי. "חלק מהזוגות של גמלאים וילדים לפני גיוס המשיכו לשמור על קשר. אנחנו מתכננים להמשיך עם ההכשרה גם בהמשך".

אין ספק שעבור המוטבים בפעילויות השונות, המפגש עם עובדי חברת החשמל הוא יוצא דופן ובעל השפעה מרובה. "בפרויקט שהשתתפו בו עובדי אזור חיפה במקלט של נוער בסיכון, הנערים במתקן פשוט התאהבו בעובדי החברה ולהפך", מספר שירן ברש. "גם בפנימיית ילדים של משרד הרווחה במרכז הארץ, נרתמו עובדי החברה לבצע שיפוץ שכלל בנייה של פינות ישיבה נוחות, גינון, דשא סינטטי וצביעה. כשהילדים חזרו מבית הספר חיכתה להם ההפתעה הזו, והם פשוט לא יכלו לעצור את הדמעות מרוב ההתרגשות שאחזה בהם".

במיזם אחר, עובדי החברה מאזור רחובות חילקו מתנות לראש השנה לקשישים יוצאי ברית המועצות וחבר העמים, המתקשים עם השפה העברית ומתמודדים עם בדידות קשה. "המתנדבים מצאו את עצמם מבלים זמן איכות עם הקשישים", מספר שירן ברש. "זה גם מראה לנו שהתנדבות גורמת אושר – לא רק למקבל הטוב – אלא גם לנותן. זה ממש מצב של Win-Win. אתה גם מדליק אור בנפש שלך וגם בלבבות של אחרים".

פרויקט "מחוברים לחיים". חניכי הקיץ וגמלאי חברת החשמל
פרויקט "מחוברים לחיים". חניכי הקיץ וגמלאי חברת החשמל

"להמשיך להדליק את האור ולגעת בקהילה"

בעתיד, בחברת החשמל שואפים להעמיק את אופי פעילות ההתנדבות. היבט עיקרי שהולך ותופס תאוצה בכל הנושא של חוויית העובד במקום העבודה הכוללת היום כמעט באופן אינטגרלי את נושא ההתנדבות והערכים הקהילתיים והחברתיים, בטח ובטח כשמדובר בספק חיוני כמו חברת החשמל. "אנחנו רוצים לבסס את התובנה הזו ולהרחיב אותה כמה שיותר", אומר חשאי. "כמובן שהמטרה היא לשמר את מה שאנחנו עושים, ובהמשך גם נעשה הערכה מושכלת וננסה למקד את הפעילויות בהתאם לרמת ההשפעה".

החודש מתוכנן אירוע סיכום שנה, בו יביעו הנהלת החברה וארגון העובדים תודה והערכה למתנדבים הרבים. "העובדים שלנו הם חלק מהקהילה, אז מה יותר יפה מזה שהם נותנים לקהילה בחזרה?", מסכם חשאי. "זה מאפשר למוטבים לראות צד נוסף של עובדי חברת החשמל, וכך באופן הדרגתי זה מנגיש את הנוכחות שלנו בקהילה".