עובדי חברת החשמל עובדים בכל תנאי מזג האוויר
עובדי חברת החשמל עובדים בכל תנאי מזג האוויר

מתקלה לתקלה: בחברת החשמל נלחמים בנזקי "ברברה"

הסופה גורמת לשיבושים במוקדים רבים, ובמחלקת השגחת הרשת עובדים מסביב לשעון: "פועלים כדי להבטיח רציפות חשמלית ברחבי הארץ"

החורף הישראלי אמנם לא מייצר יותר מדי אסונות לאורך השנים, אבל מדי פעם מתגנבת לחופי המדינה סופה אימתנית מארצות רחוקות, ומאיימת לגרום לנזקים כבדים לרכוש. הנזק העיקרי שיכולה לגרום הסופה "ברברה" שנכנסה לישראל אמש (שני), וצפויה להתגבר במהלך הלילה, הוא פגיעה באספקת רשת החשמל.

בעקבות מזג האוויר הקשה שהביאה עימה "ברברה", עובדי חברת החשמל מוזנקים מידית לטיפול באירועי בטיחות חמורים, ופועלים בתנאים קשים, על מנת להבטיח שרשת החשמל עובדת באופן תקין בכל חלקי הארץ. עובדי השגחת הרשת של החברה מבצעים תיקונים הכרחיים בעקבות קריסות של עמודים ועצים במטרה למנוע פציעה ולנזק לרכוש. את הפעילות המאומצת הזו מרכזים בשעות אלו במספר מטות השגחת הרשת של החברה ברחבי הארץ, שמהווים באיחודם מעין חדר מלחמה לטיפול במקרים מסוכנים ולמניעת נזקים.

בימים האחרונים, כצעד מקדים לבואה של סופה, הגבירו את המשאב האנושי לטיפול בתקלות, וחלק ממחלקות השטח המטפלות בתקלות שגרה הוסבו על מנת לתמוך בפעילות השוטפת לטיפול בנזקי מזג האוויר. התרחישים העיקריים אליהם נערכו בחברת החשמל הם הרוחות החזקות, הקור וההצפות שנוצרו בגלל ריכוז משקעים.

ראש תחום השגחת רשת במרכז ביצוע דן, אורן טורקניץ, מסביר כי התקלות העיקריות שעלולות להיגרם הם כתוצאה מחפצים שעפים ברוח ופוגעים ברשת החשמל. למשל: חפצים וסוככים לא קשורים שעפים מגגות בניינים, ניילונים שנתפסים בקווי המתח מתמלאים במים ועלולים לגרום לקצר חשמלי, חוטי חשמל קרועים וכן ארונות חשמל שנפרצו וניזוקו. כמו כן, בחברת החשמל נערכו לעומסים והפסקות ברשת בעקבות שימוש מוגבר בחשמל לחימום.

מחלקת השגחת רשת מחולקת לשתי יחידות. האחת היא מוקד ההשגחה שבו יושב רכז השגחת הרשת שמתכלל את כל האירועים המגיעים ממוקדי חברת החשמל וממיין אותם לפי חומרת הסכנה והדחיפות, והשנייה היא יחידת שטח שמורכבת ממשגיחי רשת – אנשי מקצוע שמתמחים בכל תחומי החשמל. מטרתם של משגיחי הרשת היא להרחיק סכנה מיידית ולהחזיר במידת האפשר את אספקת החשמל ללקוחות החברה. שני המוקדים עובדים 24/7, כולל שבתות וחגים.

עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות בכל מזג אוויר
עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות בכל מזג אוויר

מה לעשות כשמזהים תקלה?

אם ראיתם חוטי חשמל קרועים, עץ שנפל על חוטי החשמל, ארון חשמל פתוח או כל מפגע בטיחותי כזה או אחר הקשור לחשמל, מומלץ לפעול על פי הכללים הבאים:

  1. להתרחק מיידית ממפגע הבטיחות – ולהרחיק אחרים
  2. ליצור קשר עם מוקדי חברת החשמל במספר 103, דרך אתר האינטרנט או דרך ערוץ הוואטסאפ במספר 055-7000-103
  3. לצלם את המפגע ולשמור את התמונות לאנשי המקצוע שיגיעו לטפל בו
  4. אם יש סכנה מיידית לחיי אדם, להתקשר למשטרה או למכבי האש בהתאם לאירוע

כאמור, נפתחו מטות ייעודיים לטיפול בתקלות השונות שנוצרות בעקבות נזקי מזג האוויר. יחידות השגחת הרשת השונות אחראיות על מקטעים שונים ברשת ועל אזורים גאוגרפיים, ומקיימות קשר רציף כדי לתעדף את הטיפול בתקלות הקריטיות ביותר. "אנחנו עושים הכל כדי להחזיר ללקוחות שלנו את החשמל בצורה המהירה והבטוחה ביותר", אומר טורקניץ. "מחלקת השגחת הרשת עומדת בקשר רציף עם כוחות הביטחון, ולכל אירוע חריג הם חוברים יחדיו. לדוגמה, במקרה של שריפה בדירה, למקום מוזנקים כוחות כיבוי אש, משטרה, מד"א וחברת החשמל. משגיחי הרשת שמוקפצים לאירוע מנתקים את הזרם במוקד השריפה, כדי שהכבאים יוכלו לעבוד בבטחה ולהתיז מים או קצף ללא חשש".

עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות בסופת "ברברה"
עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות בסופת "ברברה"

עובדים מסביב לשעון

צוותי השגחת הרשת מורכבים מעובדי חברת החשמל שלהם ניסיון של עשרות שנים בטיפול במפגעי בטיחות. בהתאם לכך, הם עוברים הכשרות ייעודיות שעוזרות להם לבצע את תפקידם בצורה הטובה ביותר במקרי חירום. בנימה אישית, מעידים אנשי המחלקה כי הם מאוד אוהבים את עבודתם, ומרגישים מסירות ומחויבות לתפקידם. "אני לא חושב שנתקלתי במחלקה עם כזו אג'נדה להחזיר חשמל ללקוחות", מספר טורקניץ, "הם מאוד אוהבים את העבודה שלהם".

"אתמול הגענו לאתר בנייה", מספר בני כהניה, עובד שטח במחלקת השגחת הרשת. "חוטי החשמל נפלו על כל הרשתות שמסביב לגדר, והכל היה מחושמל. כלומר, גדר בהיקף של 100 מטר הייתה מחושמלת לגמרי. מדובר בסכנה מיידית. לפני שאנחנו ניגשים לתקלה, אנחנו שולחים לזירה את כוחות המשטרה, שמגיעים לפנינו כדי לדאוג שאף אחד לא יתקרב. אחר כך אנחנו מגיעים ממוגנים עם כל הציוד ההכרחי, קסדה, כפפות, וסטים, ומטפלים בתקלה באופן הזהיר והאיכותי ביותר שאנחנו יכולים".

כהניה עובד במחלקת השגחת הרשת כבר שבע שנים, ובחברת החשמל כבר יותר מ-30 שנה. "אנחנו לוקחים בחשבון תמיד שיש סכנת חיים לפנינו. גם לעוברים ושבים שדיווחו או נמצאים בסמוך למפגע הבטיחות – וגם לנו. הזהירות אצלנו היא כלל ברזל, ואנחנו עושים את כל הבדיקות הראשונות באתר, לפני שאנחנו נוגעים בתקלה 'בידיים'. בגלל הניסיון הרב שלנו, רק במבט אנחנו יודעים לזהות מראש את הסכנות האפשריות, ועובדים כמה שיותר מהר על מנת לנטרל אותן, להסיר סכנה לפי כל הכללים, ורק אז לטפל בתשתית שניזוקה".

"סך הכל זו עבודה מאתגרת ומעניינת מעבר לסכנות, יש הנאה, ואנחנו אפילו שמחים מלראות את התגובות של הלקוחות להחזרת החשמל", מספר כהניה. "יש הרבה סיפוק בעבודה הזו. אני אוהב אותה, ואפילו אני נהנה ממנה. כשאתה מחזיר חשמל לרחוב שלם שיושב בחושך, ואנשים יוצאים למרפסות ולחלונות ומוחאים לך כפיים, אתה מרגיש כאילו אתה עושה את העבודה הכי חשובה בעולם". לסיכום, קיווה כהניה ש"ברברה" לא תפתיע אותו ואת חבריו לעבודה בעוד מקרי בטיחות קשים: "התחיל עמוס, נקווה שההמשך יהיה רגוע יותר".