הפסקת חשמל (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
הפסקת חשמל (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

מי כיבה את האור? 5 הפסקות החשמל הגדולות בהיסטוריה

מפוארטו ריקו, דרך ניו יורק ועד חבל קשמיר בהודו – אנשים נאלצו להסתדר במשך שעות, ימים ואפילו חודשים בלי אנרגיה. ומה הייתה ההפסקה הארוכה ביותר בישראל?

אין דבר מעצבן יותר מהפסקות חשמל. לא רק בגלל העובדה שהן גורמות לנו לשבת בחושך ולתהות עד כמה חסרי אונים נהיה אם גם סוללת הסמארטפון תשבוק לפתע, אלא גם בגלל שהן לרוב לא צפויות. ברוב המקרים בהם החשמל מופסק לפתע, אנחנו מדדים בזהירות ברחבי הבית בניסיון למצוא את קופסת הנרות שמאוחסנת עמוק בתוך ארון הסרוויסים, ומקווים שעובדי חברת החשמל עובדים במרץ כדי להשיב את האור לחיינו. עם זאת, לפעמים התקלות הן כל כך מאסיביות, שהן עלולות להשבית את קווי החשמל בכל המדינה – ואפילו כמעט ליום שלם. אמנם מדובר בתסריט נדיר למדי, אבל רצוי להתכונן גם אליו.

לפני שאתם רצים להצטייד באספקת נרות שלא מביישת כנסייה, הנה כמה מקרים מפורסמים של הפסקות חשמל עצומות בהיסטוריה, שהשאירו מיליונים בחושך.

פוארטו ריקו: בלי חשמל במשך שנה

בשנת 2017 פקדה את חופי פוארטו ריקו סופת הוריקן עוצמתית במיוחד בשם "מריה". האי הקאריבי הסמוך ליבשת אמריקה נפגע בעוצמה, וממדי ההרס היו כמעט בלתי ניתנים לתפיסה. אחת מההשפעות העיקריות על שלושת מיליוני האזרחים של האי היו, איך לא, בעיות בתספוקת החשמל. מעבר לפגיעה אנושה בבתי חולים ותשתיות אזרחיות שונות, תחנות הכוח וקווי המתח הושבתו לסירוגין במשך כ-11 חודשים (!). זוהי ללא ספק אחת מהפסקות החשמל הארוכות ביותר שנרשמו בהיסטוריה המודרנית.

ונצואלה: הפסקת החשמל שהביאה ל-21 הרוגים

בשנים האחרונות, ונצואלה סובלת ממשבר שלטוני חמור ביותר. השלטון הרודני של ניקולס מדורו גרם להזנחה ארוכת שנים של רשת החשמל במדינה, ולחוסר ידע מקצועי בקרב בכירי רשויות החשמל המקומיות. המצב החמיר עד כדי כך, שבחודש מרץ של שנת 2019 כ-15 מדינות מתוך 23 המדינות המרכיבות את ונצואלה, סבלו ממחסור בחשמל למשך לא פחות מחמישה ימים. הפסקת החשמל השפיעה לרעה על מצבם הבריאותי של האזרחים החולים והחלשים במדינה, ולפחות 21 בני אדם נהרגו כתוצאה ממנה, מתוכם שישה תינוקות.

הפסקת חשמל (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
 הפסקת חשמל (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

הודו: כ-600 מיליון איש מנותקים

הודו לא ידועה כמדינה בעלת תשתיות יציבות, וב-2012 תושבי המחוזות הצפוניים של חצי האי הבינו עד כמה. במשך יומיים שלמים לא זרם חשמל בכל המחוזות והערים הגדולות מרג'אסטאן ועד חבל קשמיר, וכ-600 מיליון הודים נותרו בחשכה (כמעט 10% מאוכלוסיית העולם). הסיבה להפסקת החשמל הייתה ככל הנראה בגלל נפילת קו מתח עיקרי שחיבר בין שני מחוזות במדינה, והוביל לרצף של כשלים טכניים שהשפיעו בהדרגה על עוד ועוד אזורים.

ארה"ב: יממה חשוכה בתפוח הגדול

חוזרים אל העבר: בשנת 1977, מכת ברק גרמה לכשל טכני באחד מקווי המתח העיקריים של העיר ניו יורק. ההשבתה ארכה קצת יותר מיממה שלמה, במהלכה העיר שלא מפסיקה פשוט עצרה מלכת. חוסר הוודאות והחשכה שגרמה הפסקת החשמל הובילה לריבוי במקרי השוד וההצתה בעיר. מאז ועד היום לא הורגשה הפסקת חשמל משמעותית כל כך בעיר הגדולה.

ובינתיים בישראל

ומה הייתה הפסקת החשמל הארוכה והמשמעותית ביותר בארץ? על פי ארכיון העיתונות של הספרייה הלאומית, זה קרה ב-10 באוקטובר 1979, כשאספקת החשמל נקטעה למשך 7 שעות בסך הכל. זה קרה בשל תקלה טכנית בתחנת הכוח "ירקון" בתל אביב. כך דווח בעיתון "דבר": "יותר משלוש שעות הייתה מדינת ישראל שרויה בעלטה מוחלטת בשל תקלה טכנית. נודע כי הנזקים שגרמה העלטה למשק מסתכמים במאות מיליוני לירות, בעיקר בגלל ההפרעות לתהליכי ייצור רגישים".

מאז לא נרשמו הפסקות חשמל משמעותיות נוספות בישראל, עובדה מדהימה כשלעצמה. ככל שאלו יקרו, עובדי חברת החשמל יעבדו במרץ כדי להשיב את האור חזרה לבתים שלנו – כמה שיותר מהר.