מנועי דיזל בתחנת הכוח הראשונה בתל אביב
מנועי דיזל בתחנת הכוח הראשונה בתל אביב

היסטוריה מחשמלת: תראו מה קרה ב-100 השנים האחרונות

קבלת הזיכיון מהבריטים, הקמת תחנות הכוח הראשונות, המעבר לגז טבעי – ומי זוכר מה זה "ליל העלטה"? קפצנו לארכיון חברת החשמל וחזרנו עם תמונות וזיכרונות ממאה שנים של אור

זה קרה ב-1919, 29 שנים לפני קום המדינה. פנחס (פיוטר) רוטנברג, יהודי-רוסי בן 40, מומחה עולמי לניצול מים וייצור חשמל, עלה לישראל כנציג התנועה הציונית. כשדרכה רגלו על אדמת ארץ ישראל, איש עוד לא שיער שאיש זה יביא, ארבע שנים אחר כך, להקמת "חברת החשמל לארץ ישראל" – שנולדה ב-1923, לפני מאה שנה בדיוק. בימים אלה מציינים בחברת החשמל את יום ההולדת החגיגי, זמן מצוין לחזור אחורה לרגעים הגדולים בסקירה מצולמת של 100 שנים של אור.

שנות ה-20

מנועי דיזל בתחנת הכוח הראשונה בתל אביב
 מנועי דיזל בתחנת הכוח הראשונה בתל אביב

חברת החשמל הוקמה במקור על ידי רוטנברג כחברה פרטית. בספטמבר 1921, כשעוד נקראה "חברת החשמל פלשתינה", זכתה החברה בשני זיכיונות מממשלת המנדט הבריטי. זה קרה לא מעט בזכות תמיכתו של נשיא ההסתדרות הציונית, חיים ויצמן.

עם הקמת תחנת הכוח הראשונה שסיפקה חשמל לתל אביב-יפו, ב-29 במרץ 1923, שינתה את שמה רשמית ל"חברת החשמל לארץ ישראל". במסמכיה הראשונים מטרתה הוגדרה כך: "יצירת חשמל וחלוקתו לצורכי מאור וכוח".

עד סוף העשור הספיקה החברה לחנוך עוד שתי תחנות כוח בחיפה ובטבריה; לזכות בזיכיון בלעדי לייצור ואספקת חשמל בכל שטחי ארץ ישראל (למעט ירושלים וסביבותיה); ולהגיע לכושר ייצור כולל של 3.35 מגה-וואט. בסיום העשור, מספר הצרכנים הכולל של החברה עמד על 13,626 אישה ואיש.

הזיכיון הראשון שקיבל רוטנברג
 הזיכיון הראשון שקיבל רוטנברג

שנות ה-30

בקיץ 1932 נחנכה תחנת הכוח "נהריים", ובה שלוש טורבינות מים. נהריים הייתה תחנת הכוח ההידרואלקטרית החדישה הראשונה במזרח התיכון. כושר הייצור של התחנה כבר הגיע ל-18 מגה-וואט, פי חמישה מזה של כל תחנות הכוח הראשונות במשותף. קווי המתח שהוקמו הזרימו את החשמל לחיפה ותל אביב, והיוו את תחילתה של רשת החשמל הארצית במתח עליון. בהמשך העשור הוקמו תחנות כוח רבות נוספות: בחיפה, בתל אביב ועוד.

עובדי חברת החשמל שגויסו לצבא הבריטי
 עובדי חברת החשמל שגויסו לצבא הבריטי

שנות ה-40

בראשית שנת 1942 נפטר פנחס רוטנברג, ואת מקומו כמנכ"ל חברת החשמל תפס אחיו, אברהם. כושר הייצור הכולל של חברת החשמל הגיע כבר ל-76 מגה-וואט, ומספר הצרכנים זינק ל-132 אלף.

אלא שתוך כדי תנופת הבנייה והפיתוח, פרצה מלחמת השחרור. ב-15 במאי 1948, יממה לאחר עזיבת הבריטים את הארץ, נפלה תחנת הכוח בנהריים בידי הלגיון הערבי, מה שפגע קשות בכושר ייצור החשמל. אלפים מבני היישוב היהודי התגייסו למלחמה, בהם עשרות עובדי חברת החשמל.

 

מכשירי חשמל מתחילים להיכנס למטבחים ביישוב היהודי
 מכשירי חשמל מתחילים להיכנס למטבחים ביישוב היהודי
עובד חברת החשמל מתקן קו חשמל בחיפה בזמן המלחמה. על הבניין נראים סימני הפגיעה
 עובד חברת החשמל מתקן קו חשמל בחיפה בזמן המלחמה. על הבניין נראים סימני הפגיעה

שנות ה-50

כשעשן הקרבות התפזר, ניתן היה לשמוח סופסוף על הולדת המדינה הצעירה. בהתאם, זינקה גם תנופת הבנייה והפיתוח של חברת החשמל, שלקחה חלק משמעותי בבניין הארץ והחלה לספק חשמל למחנות העולים שהחלו לצוץ במקומות רבים בארץ.

ההשקעה הרבה בפיתוח תשתית החשמל רוקנה את קופת החברה, וחברת החשמל, שהייתה פרטית באותה העת, חסרו הכסף והמשאבים כדי להמשיך ולהתפתח בקצב מהיר. ב-10 בינואר 1954, החליטה ממשלת ישראל על רכישה של 95% ממניות החברה. חח"י הפכה לחברה ממשלתית.

באותה השנה הוקמו שתי תחנות כוח גדולות: רידינג ב', ותחנת אשדוד א' (לימים תחנת "אשכול").

שנות ה-60

כושר הייצור של חברת החשמל עולה בהתמדה, והגיע כבר ל-410 מגה-וואט. מספר הלקוחות: 550,000 איש. בשנת 1962 מוקמות טורבינות הגז הראשונות, בתחנת הכוח "אורים".

שלוש שנים לאחר מכן, ב-1965, מוקמת לראשונה תחנת הכוח באילת, ששילבה גם מתקן להמתקת מי ים. בצפון הושלמה תחנת הכוח "חיפה ג'".

במלחמת ששת הימים עובדי חברת החשמל הפעילו את תחנת הכוח הסורית בקוניטרה. באותה עת, רשת החשמל מתרחבת לסיני, רצועת עזה, יהודה ושומרון ורמת הגולן.

קבוצת עובדי חברת החשמל בקוניטרה, רמת הגולן, בזמן המלחמה
 קבוצת עובדי חברת החשמל בקוניטרה, רמת הגולן, בזמן המלחמה

שנות ה-70

על רקע משבר הנפט העולמי ובשל החרם הערבי, מוקמת תחנת הכוח הפחמית הראשונה, ליד חדרה. באשדוד מושלמת בנייתה של תחנת הכוח אשכול ג', עם שתי יחידות בכושר ייצור של 228 מגה-וואט כל אחת. בסוף העשור משלימה חח"י הקמת קו מתח על, של 400 קילו-וואט.

שנות ה-80

תחנת "אורות רבין" (המוכרת יותר כ"הארובות בחדרה") מופעלת לראשונה, וקצב ייצור החשמל הארצי מזנק. ב-1987 מתחברים לרשת החשמל הארצית גם תושבי מזרח ירושלים. טורבינת רוח ראשונה מוצבת בגליל התחתון.

רבים זוכרים מהעשור הזה את "ליל העלטה", במהלכו כמעט כל תחנות הכוח של החברה נותקו מרשת החשמל, ותושבי ישראל נותרו בעלטה במשך שעות ארוכות. רק לאחר 12 שעות חודשה אספקת החשמל בהדרגה.

תחנת חדרה
 תחנת חדרה
כתבה על "ליל העלטה"
כתבה על "ליל העלטה"

שנות ה-90

הושלמה בנייתה של תחנת הכוח רוטנברג, ע"ש האחים פנחס ואברהם רוטנברג, באשקלון, והופעלו שתי טורבינות גז תעשייתיות ראשונות בתחנת הכוח "חגית". במקביל הושלמה הקמתו של מוביל החשמל הארצי החדש. ב-10 באוקטובר 1995 נערך טקס סיום הקמת תחנת הכוח החדשה בחדרה, במעמד ראש הממשלה יצחק רבין, פחות מחודש לפני הירצחו.

בסיום העשור הגיע יצור החשמל לכמעט פי 90 יותר מאשר בשנת הקמת המדינה, ועמד על 8,579 מגה וואט. מספר הלקוחות: 2,069,000.

תחנת "אורות רבין"
תחנת "אורות רבין"

2000-2010

תחילת עידן ייצור החשמל בגז טבעי, בתחנת הכוח אשכול באשדוד. גם תחנת הכוח רידינג הושמשה לשימוש בגז טבעי, וגם תחנת רמת חובב. בחיפה נחנך מבנה ההנהלה הראשי החדש.

ב-2006 פורצת מלחמת לבנון השנייה. במהלכה משרתים עובדי חברת החשמל את הלקוחות תחת אש ונפילות טילים בצפון המדינה.

לקראת סוף העשור, כבר 40% מכושר הייצור של חברת החשמל מותאם לשימוש בגז טבעי.

עבודה תחת אש, מלחמת לבנון השנייה
 עבודה תחת אש, מלחמת לבנון השנייה

2010-2020

בראשית העשור מגיע כושר הייצור המותאם לשימוש בגז טבעי כבר ל-50% מכושר הייצור הכולל. מוכרזת הרפורמה במשק החשמל, במסגרתה נמכרות תחנות כוח לחברות אחרות.

2020-2030

מתחיל עידן הרכב החשמלי: חברת החשמל מקדמת תחנות טעינה חשמליות לכלי רכב פרטיים ולתחבורה ציבורית. בחברת החשמל מתחילים להשתמש ברחפנים ובקסדות חכמות.

בחברת החשמל ממשיכים לפתח, לחדש, ולשרת את הלקוחות מאז ולתמיד.

מתחם המטאוורס של חברת החשמל
 מתחם המטאוורס של חברת החשמל