פנס הרחוב הראשון בישראל חוגג 100. צילום: מטען חשמלי
פנס הרחוב הראשון בישראל חוגג 100. צילום: מטען חשמלי

ויהי אור: פנס הרחוב הראשון בישראל הודלק מחדש

בטקס מיוחד לציון 100 שנות חשמל ישראלי, אפילו פנחס רוטנברג בעצמו הגיע כדי לשחזר את המעמד המרגש. גם כתבנו היה שם

יום ראשון בערב, 11 ביוני 2023, צומת הרחובות קינג ג'ורג' ואלנבי בתל אביב. כמה עשרות אנשים התכנסו ליד במה מיוחדת, רגע לפני השקיעה, כדי לציין 100 שנה להפעלתו של פנס הרחוב החשמלי הראשון בארץ ישראל.

המאורע ההיסטורי אותו ביקשו לשחזר התרחש ב-10.6.1923, בנוכחותו של אבי החשמל העברי – פנחס רוטנברג. בעזרת הטכנולוגיה (וגם בעזרת רשת החשמל הישראלית אותה הוא בעצמו יצר), דמותו של רוטנברג נכחה גם בטקס של שנת 2023, כשעל הבמה המרכזית הוצב מסך הולוגרמה עליו הופיעה דמותו המיתולוגית. מאוחר יותר בטקס, מנכ"ל החברה, מאיר שפיגלר, שוחח עם ההולוגרמה לעיני הקהל, וסיפר לה על ההתקדמות האדירה שחברת החשמל אחראית לה, שנים אחרי מותו של מקימה.

"כאן הכל התחיל": כרזה שהוצבה סמוך לבמת הטקס. צילום: מטען חשמלי
"כאן הכל התחיל": כרזה שהוצבה סמוך לבמת הטקס. צילום: מטען חשמלי

"רוטנברג היה איש גדול"

שר התשתיות הלאומיות והאנרגיה, ישראל כ"ץ, היה הנואם הבכיר ביותר בטקס הדלקת הפנס. "פנחס רוטנברג היה איש גדול", אמר כ"ץ בפתח דבריו, מיד אחרי שהודה לנוכחים האחרים בטקס, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, יו"ר דירקטוריון החברה, שלמה ארביב ויו"ר ועד העובדים, יהודה גן אל. "החזון של רוטנברג היה להפוך את תל אביב לעיר עברית תוססת ומשגשגת, ובזה הוא הצליח. זה היה מפעל חייו", הוסיף השר.

"כשנכנסתי לתפקידי בתור שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, ראיתי מערכת מטופחת, בה כולם רתומים כדי לבצע את המשימה – לספק חשמל איכותי לאזרחי ישראל – גם 100 שנים אחרי הרמת המתג הראשון בתל אביב", המשיך השר. "צריך לוודא שלא יהיה מחסור בחשמל במדינת ישראל, ולדאוג לחיבור חשמלי ואנרגטי עם כל מדינות האזור השכנות, גם באמצעות כבל תת-ימי – כדי לוודא שמה שהתחיל רוטנברג ימשיך".

שר התשתיות הלאומיות והאנרגיה, ישראל כ"ץ, בטקס הדלקת הפנס. צילום: חברת החשמל
שר התשתיות הלאומיות והאנרגיה, ישראל כ"ץ, בטקס הדלקת הפנס. צילום: יוסי וייס

"לאורך 75 שנות קיומה של מדינת ישראל, מספקת חברת החשמל תשתית קיומית ומבטיחה את איכות החיים של כולנו", אמר שלמה ארביב, יו"ר דירקטוריון החברה. "זוהי תרומה משמעותית לכלכלה, לתעשייה ולפיתוח הישראלי, ועל כך יעידו 100 שנות אור", הוסיף.

סרטון היסטורי שהוקרן על "בית פולישוק". צילום: מטען חשמלי
סרטון היסטורי שהוקרן על "בית פולישוק". צילום: מטען חשמלי

דו שיח בן 100

בסיכום דבריו של המנכ"ל שפיגלר, הוא ביקש לקרוא ל"אורים ותומים" של החשמל הישראלי, ה"איש והאגדה", ולפתע, הופיעה דמותו של פנחס רוטנברג על המסך הגדול. "זה כבוד גדול עבורי לראות את העיר תל אביב שוקקת חיים, בדיוק לפי החזון שלי, חשמלית ומוארת כמו כל עיר אחרת באירופה", אמר רוטנברג לשפיגלר. מנכ"ל החברה שאל: "באמת האמנת שתצליחו לקיים את החזון?", ורוטנברג השיב: "לא הפסקתי להאמין לרגע אחד".

בדו שיח בין השניים הוזכרו גם מאמציו של רוטנברג להקמת תחנות כוח המתבססות על אנרגיה קיימת, כמו תחנת הכוח הראשונה בנהריים, שהשתמשה בטורבינות מים. שפיגלר ציין כי מדובר בהלימה לערכים שמקדמת חברת החשמל גם בימינו אנו, כשהיא חוקרת ומבצעת כל העת שיפורים ברשת החשמל כדי להעבירה במלואה לאנרגיה ירוקה, קיימת ומתחדשת. דמותו של רוטנברג אמרה: "כבר אז ידעתי שכדי להקים חברת מופת, שתהווה אור לגויים, עלינו להשתמש בטבע".

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, משוחח עם פנחס רוטנברג
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, משוחח עם פנחס רוטנברג

"זרם גדול של חשמל שטף את הארץ"

"איזו דרך עברנו, אני נרגש לראות איך החלום שלי ממשיך ומתגשם", אמר רוטנברג ההולוגרמה לסיכום. מיד לאחר מכן הוקרן על "בית פולישוק", המאמיר על פנס הרחוב הקדום, סרטון סיכום של 100 שנות חשמל בארץ ישראל. הקריינות ליוותה את ההיסטוריה של חברת החשמל הישראלית, במעבר כרונולוגי בין התקופות הקריטיות והמעצבות שלה, ולצידה, גם של המדינה.

"יישוב הארץ מקבל משמעות חדשה, העיר העברית הראשונה מתעוררת לחיים, כשהשכם בבוקר עובדי חברת החשמל החדשה יוצאים לעמלם – לחבר את העיר לתחנת הכוח החדשה ברידינג", נאמר בסרטון שהוקרן על גבי הבניין האייקוני. "המטרופולין גדל במהירות, וזקוק לעוד ועוד חשמל ואנרגיה. במהרה, זרם גדול של חשמל שוטף את כל הארץ". 15 שנים לאחר חיבורה של העיר העברית הראשונה לרשת החשמל, והפעלת הפנס הקטן בפינת הרחובות, מוכרזת עצמאות מדינת ישראל, בבניין שנמצא כמה רחובות משם.

לאחר סיום ההקרנה, נקראו לבמה על ידי מנחת האירוע, מגישת החדשות ליטל שמש, השר כ"ץ, המנכ"ל שפיגלר, סגן ראש העיר תל אביב ויו"ר דירקטוריון החברה – כדי להרים יחד את המתג הגדול שאחראי על הדלקתו של הפנס. הפנס נדלק ברוב הדר, אבל ההתרגשות האמיתית הייתה סביב מה שהוא מסמל: הוא היה הצעד הראשון שהחל מסע בן אלפי קילומטרים – להפוך את ישראל למעצמת אנרגיה מקומית ועולמית.

הפנס בן ה-100 נדלק בנוכחות שר התשתיות הלאומיות והאנרגיה, ישראל כ"ץ, מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר ויו"ר דירקטוריון החברה שלמה ארביב. צילום: מטען חשמלי
הפנס בן ה-100 נדלק בנוכחות שר התשתיות הלאומיות והאנרגיה, ישראל כ"ץ, מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר ויו"ר דירקטוריון החברה שלמה ארביב. צילום: מטען חשמלי