מגדל המים ברחוב החשמל בתל אביב. צילום: ME
מגדל המים ברחוב החשמל בתל אביב. צילום: ME

מתחם החשמל

בואו לגלות היכן התחיל סיפור החשמל שלנו

כיאה לעיר העברית הראשונה, תל אביב היא גם המקום בו נולדה תחנת הכוח הראשונה בארץ ישראל.  המיקום אמנם נראה היום מובן מאליו, אבל בעת ההחלטה על הקמת התחנה – בין רחוב החשמל לדרך פתח תקווה – הנוף היה שונה לחלוטין. ב-1856 החליט הכומר אלפרד אייזקס, מיסיונר בריטי, להקים בדיוק במקום הזה חווה חקלאית למטרות רווח, לצד פעילות מיסיונרית במקום. בתחילת המאה הקודמת נקלעה החווה לקשיים, ולאחר שהחליפה מספר ידיים נרכשה על ידי תושבים יהודים אמידים.

במקביל להקמת שכונה חדשה, החליטו הרוכשים להשקיע גם בתחנת כוח חשמלית ראשונה, שאת הקמתה יזם פנחס רוטנברג. הוא פנה לשלושה אדריכלים שהגישו הצעות למבנה מתאים, ולבסוף נבחרה הצעתו של יוסף ברלין למבנה עם אלמנט מרכזי גבוה ושניים נמוכים משני צדדיו. עם הקמתה של התחנה ביוני 1923, הוארה לראשונה תל אביב בחשמל מתחנת הכוח, ועובדי החברה יצאו בריקודי הורה בחצר המבנה.

גם אתם יכולים לבנות לעצמכם סיור שייקח אתכם אחורה בזמן אל ההיסטוריה של החשמל הישראלי. תוכלו להתחיל ברחוב החשמל 14 בתל-אביב – בעבר משכנה של תחנת הכוח הראשונה בישראל ושל משרדו ההיסטורי של פנחס רוטנברג, וכיום משכנו של דירקטוריון חברת החשמל. בסמוך לבניין ההיסטורי תוכלו למצוא את מגדל המים בגובה 60 מטרים ששופץ ב-1980 ולצידו שרידי באר ישנה. מכאן המשיכו לרחוב רוטשילד הציורי, עם כמה מהמבנים היפים והמיוחדים ביותר בת"א, ובהם הבניין בו התרחשה ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, הקיוסק הראשון בעיר אותו נהג לפקוד גם המשורר חיים נחמן ביאליק ופסיפס הזכוכית של האמן נחום גוטמן.