פעילויות לילדים (אילוסטרציה). צילום: pexels
פעילויות לילדים (אילוסטרציה). צילום: pexels

5 פעילויות מחשמלות שיעבירו לילדים את הזמן

המצב הביטחוני משאיר אותנו בבית במשך שעות ארוכות. הנה כמה דברים שאפשר לעשות במשותף עם הקטנים כדי להעביר את הזמן ולפוגג את המתח

מלחמת "חרבות ברזל" פרצה במפתיע בסוף תקופת החגים, ומאז היא מאלצת רבים מאיתנו ברחבי הארץ להישאר סמוך למרחבים המוגנים. למרות המצב המורכב, השהייה הממושכת בממ"ד יכולה להפוך לזמן איכות משפחתי. הנה כמה פעילויות מחשמלות שריכזנו עבורכם, שניתן לעשות בכל בית ובכל מצב.

1.      מכונית גפרורים ממונעת

בעזרת קופסת גפרורים משומשת, ארבעה גלגלי לגו, מנוע פרופלור פשוט (כזה שיש על מאוורר נייד), סוללת 9 וולט וסרט הדבקה – תוכלו לייצר בעצמכם מכונית שנוסעת על חשמל! זה עד כדי כך פשוט.

ראשית, הדביקו את גלגלי הלגו לתחתית קופסת הגפרורים, ובחלקה העליון הדביקו את סוללת ה-9 וולט ומנוע הפרופלור. הדקו היטב, והצמידו בזהירות את חוטי החשמל שיוצאים מהסוללה לשקעים המצויים בתחתית מנוע הפרופלור – והרי, יש לכם מכונית נוסעת למהדרין. צפו בסרטון:

2.      תחנת כוח הידרואלית ביתית

חולמים להתחיל לייצר חשמל בעצמכם? אין בעיה, אבל חובה להתחיל בקטן. בשביל המתקן הבא תצטרכו גיגית, שני בקבוקי מים ריקים, שלושה צינורות, וטורבינה שעשויה משתי מקלות ארטיק ומספר כפיות חד פעמיות.

את ההרכבה הפשוטה מבצעים עם אקדח דבק חם (שגם אחראי על איטום מוחלט על פתחי יציאת המים), מספריים, טושים והרבה עזרה מידידנו חוק הכלים השלובים. צפו בסרטון כדי לעקוב אחרי שלבי ההרכבה הפשוטים:

3.      דיג עם חשמל סטטי

חשוב לזכור שגם חשמל סטטי הוא חשמל, ובפעילות הזו תשתמשו בו כדי לדוג דגיגי נייר. איך עושים זאת? ראשית, גוזרים מנייר מגבת כמה דגיגי נייר שרוצים (מומלץ להתחיל ב-6 יחידות), ומקשטים אותם. ברגע שהם מוכנים, כל מה שנותר לעשות זה ללכת לארון החורף של אמא, להוציא ממנו מעיל פרוותי, ועליו לחכך בלון מנופח למחצה.

החיכוך בין הפרווה שעל המעיל לשטח הפנים הצמיגי של הבלון ייצור מטען חשמלי לא מבוטל – שימשוך אליו בקלילות את דגיגי הנייר שיצרתם. המטרה של המשחק היא לתפוס כמה שיותר, ולהכניס אותם לתוך דלי. לכל משתתף במשחק יש בלון משלו, ודלי משלו. בסיום המשחק מונים את כמות הדגיגים שכל משתתף תפס – ולזה שיש הכי הרבה – זוכה. היזהרו לא להעביר זרמים אחד לשני, בהצלחה!

4.      תחנת כוח מתפוחי אדמה

נתקעתם עם תפוחי אדמה ישנים ואין לכם חשק לפירה? הפעילות הזו היא בדיוק בשבילכם. קחו קרש ישן, הדביקו אליו את שני התפודים המזדקנים, ולתוכן בעדינות החדירו בורג מתכת פשוט. מסביבו של בורג המתכת הזה לפפו חוט חשמלי, וחברו אותו לבסיס מנורת ליבון 220 וולט פשוטה שיש בכל בית.

קבעו את כל המרכיבים אל הקרש בעזרת דבק חם, ושימו לב איך בהדרגה סליל הטונגסטן שבתוך מיכל הזכוכית מתחיל להתלהט – והמנורה דולקת! שווה מאוד לנסות, פשוט עקבו אחרי השלבים בסרטון:

5.      מזגן בתוך בקבוק

ימי הקיץ הישראלים מתאפיינים בעומסי חום כבדים במיוחד. אם הילדים שלכם רוצים לדעת איך המכשיר המקרר עובד, כדאי מאוד לנסות את הפעילות הבאה. בתוך בקבוק מים גדול ומשומש, חתכו חור, ודרכו השחילו פרופלור פלסטיק פשוט, המחובר לסוללת 9 וולט. לאחר מכן הכניסו לתוך תכולת הבקבוק כמה קוביות קרח, ותנו לפרופלור לעבוד.

מה שיקרה כעת, זה שדרך הפתח הקטן שפתחתם בבקבוק, האוויר הקר שנדחף על ידי האוויר יצא החוצה, ויעניק לכם משב רוח מרענן! צפו בסרטון כדי לראות איך עושים את זה: