עובדי חברת החשמל מנסים את הסל הממוגן
עובדי חברת החשמל מנסים את הסל הממוגן

"זה לא פרויקט רגיל של חדשנות. אנחנו יכולים להציל חיים"

מאז תחילת המלחמה נמצאים עובדי חברת החשמל בסכנה יומיומית. ביחידת החדשנות של החברה פיתחו שני פתרונות בזמן אמת – שמגנים על חיי העובדים בזמן חירום

זה היה עוד יום שגרתי של מלחמה, אי שם באזור כיסופים שעל גבול רצועת עזה. טיל חמאס גרם נזק לתשתית החשמל, וצוות של עובדי חברת החשמל נקרא לתיקון. "התחלנו לעבוד ואז פתאום נשמעה אזעקה. לא הייתה שום מיגונית בסביבה ופשוט לא היה לנו לאן לברוח. כל מה שיכולנו לעשות זה להשתטח על האדמה, שהייתה בוצית. אני לא רוצה בכלל לספר איך נראינו כשחזרנו לעבוד".

הדובר הוא איתמר אליה, מנהל מחלקת התפעול והאחזקה בחטיבת הרשת במחוז הדרומי של חברת החשמל. הסיטואציה אליה נקלע צוותו נשמעת קשה, אבל למרבה הצער הפכה לעניין כמעט שבשגרה מאז ה-7 באוקטובר.

המלחמה מיקמה את עובדי חברת החשמל בחזית הקרבות, עם משימות דחופות וטיפול בתקלות קשות תחת אש. היות שמרבית המשימות מתבצעות בקרבה לרצועת עזה ולגבול הצפון, לעובדים יש בפועל כ-15 שניות בלבד לתפוס מחסה. למרבה הצער, מאז תחילת המלחמה נהרגו שלושה מעובדי החברה, אחד מהם (בגבול הצפון) מירי נ"ט.

הצורך המורכב של טיפול בתקלות באפס זמן, לצד הצורך להגן על חיי העובדים, הביא את יחידת החדשנות של חברת החשמל, ביחד עם חטיבת התפעול והלוגיסטיקה בראשות הסמנכ"לית תמי פקלר וחטיבת הרשת בראשות מ"מ הסמנכ"ל הרצל פרידמן, לחיפוש אחר פתרונות מהירים למען בטחון העובדים.

החשיבה בצמרת חטיבת האסטרטגיה והחדשנות, בראשות הסמנכ"ל אמיר ליבנה ומנהלת יחידת החדשנות גילי הייזלר, העלתה שני פתרונות חדשים שפותחו ממש בזמן אמת ובתוך שבועות בודדים – תוך כדי המלחמה, וזאת תוך דחיפה וטיפול הדוק של מספר שותפים מהחברה שבלעדיהם הפתרונות לא היו יוצאים לפועל: מהנדס הרכב ערן ניסנוב, סגן המנב"ט הארצי איציק בן שלוש, הסגן לביטחון אשר אורי, מנהל המו"פ ד"ר אבי לאון, מוביל החדשנות בחטיבת הלוגיסטיקה והתפעול שרון וייזר, מנהל מחלקת רכב ייעודי דרום ניר פדרמן ומנכ"ל חברת אקסיומה אסף שפי.

מיגונית ניידת שמצילה חיים

הפתרון הראשון היה פשוט אך אפקטיבי: מיגונית ניידת. כשמה כן היא, מדובר במיגונית כפי שכולנו מכירים מרחובות יישובי העוטף – אלא שהגרסה של חברת החשמל, שפותחה עבורה על ידי חברת רפאל, מועמסת על גרור שמוצמד לרכב החברה. כך, מרגע הישמע האזעקה מספיקים העובדים בתוך 15 השניות המוקצות להם להיכנס למיגונית הניידת ולהיות במרחב בטוח.

ערן ניסנוב, מהנדס הרכב בחטיבת התפעול והלוגיסטיקה של חברת החשמל, מספר שמרגע שהעובדים פגשו לראשונה את האבטיפוס של המיגונית והתנסו בה – הם לא הסכימו יותר לצאת לשטח בלעדיה. כיום היא כבר בשימוש באזורי המלחמה. "הם אמרו מהרגע הראשון, זה נשאר כאן", הוא מספר. "אנחנו לא מחזירים לכם את זה".

לדברי גילי הייזלר, חלפו פחות מארבעה שבועות מרגע שעלה הצורך ועד להגעת אב הטיפוס של המיגוניות הניידות אל השטח. "לפני כן לא היה קיים פתרון כזה בכלל", היא מספרת. "בדקנו גם עם חברות שונות בעולם. גילינו שאפילו בחברות שפועלות גם הן תחת מצב חירום – לא רק שלא ממגנים, אלא גם לא תמיד מגיעים לאזורי סיכון ולא מטפלים בתקלות".

הייזלר וצוותה בדקו פתרונות של שלוש חברות שונות שהציעו את פתרונות המיגון שלהם, עד שלבסוף נבחר זה שנכנס לשימוש. "עבדנו ימים, לילות, סופי שבוע, כדי להגיע עם זה לעובדים כמה שיותר מהר", היא משחזרת. "מה שהוביל אותנו מההתחלה זו הידיעה שלא מדובר פה בעוד פרויקט חדשנות. זה פתרון שיכול להעניק תחושת בטחון ולהציל חיים. יחידת החדשנות עבדה כאן בשיתוף פעולה עם צוותים מיחידת הביטחון והבטיחות וממגזר התחבורה בחטיבת התפעול והלוגיסטיקה, וממחלקות התפעול והאחזקה בחטיבת הרשת. כולנו ביחד עבדנו בתחושת שליחות גדולה, וסיימנו בהתרגשות ובתחושת סיפוק אדירה".

הייזלר מדגישה שכלל החברות המבצעות והפיתוחים שהוצעו ונבחרו בסופו של דבר היו ישראליות, והמוצר הסופי הוא 100% כחול-לבן.

מיגונית ניידת

מיגונית ניידת

מיגון גם בראש המנוף

הפתרון השני שפיתחו ביחידת החדשנות הוא "סל במת הרמה ממוגן". הוא נועד לאותו עובד שכבר עלה לגובה באמצעות במת הרמה כדי לטפל בתקלה – ואין לו מספיק זמן לרדת למטה עם הבמה ולהיכנס למיגונית, שכן זה לוקח הרבה יותר מ-15 שניות.

מדובר ב"סל" במת הרמה שנמצא בקצה זרוע הבמה, שאליו מוכנסות פלטות מיגון כך שהעובד יכול ממש להיכנס אליו ולמגן את עצמו בתוך אזור העבודה שלו עם הישמע האזעקה, ללא צורך לרדת אל הקרקע.

"בזמן אזעקה העובד פשוט נכנס לתוך הסל, מוריד את הראש וכך הוא מוגן מפני חלק מהאיומים תוך שניות בודדות", מסביר אליה. "בעיקר כשיש אירוע מתמשך והעובד צריך להסתתר, אין בכלל מה לדבר על לרדת אל הקרקע".

ערכות המיגון לסלי במות הרמה נמצאות בשלבי יצור סופיים, וצפויות להיכנס לפעילות בתקופה הקרובה באזורי הסיכון.

"התחושה פשוט מדהימה"

ניסים בוטבול, ראש תחום האחזקה במחוז הדרום בחטיבת הרשת של החברה, מספר: "בשלב הזה של המלחמה עיקר הפעילות היא ביקורת שחייבים לבצע בצמתים ברחבי הארץ בכל חמש שנים. הצוותים יוצאים עם המיגונית ומרגישים הרבה יותר בטוחים".

ממש השבוע, מספר בוטבול, צוות עבודה יצא לשטח פתוח בדרום, כשהמיגונית הנגררת רתומה לרכב העבודה. "פעמיים במהלך העבודה נשמעו אזעקות ונורו מטחים מעזה", הוא אומר. "זה היה מאוד קרוב אליהם. תוך שניות הם נכנסו למיגונית, ושבו לעבוד מיד לאחר מכן בלי שאף אחד מהם יצטרך להשתטח על הקרקע".

והייזלר מסכמת: "נכנסנו לפרויקט הזה מתוך כאב וצורך מיידי ודחוף. התחושה כשמגיעים ליישום ולשימוש בשטח, ומשתמשי הקצה מרוצים כל כך מהפתרונות שמצאנו להם, פשוט מדהימה".