הטכנולוגיות פורצות הדרך של חברת החשמל

מ-AI שיטפל בלקוחות, דרך רובוטים שיעבדו על עמודי חשמל ועד רחפנים ששוטפים מבדדים – זרוע המחקר והפיתוח ביחידת החדשנות מביאה לחח"י בשורות שישנו את עתיד החברה

מאת ד"ר אבי לאון

אחת מזרועות העשייה המשמעותיות של יחידת החדשנות היא זרוע המחקר והפיתוח (R&D). בתור מנהל הפעילות מהרגע שיחידת החדשנות קמה, אני רוצה לשתף אתכם, במסגרת הניוזלטר, בחלק מהפרויקטים הייחודיים שאנחנו מקדמים.

קודם, קצת היסטוריה

לעובדי החברה הוותיקים בוודאי זכור כי בעבר פעילות זו הייתה מנוהלת תחת אגף תפ"ט ("תכנון ופיתוח טכנולוגיות"). כחלק מהרפורמה במשק החשמל, מרביתם של עובדי אגף תפ"ט הקימו את החברה לניהול מערכת, "נוגה", המנהלת את רשת החשמל. לאחר שינוי ארגוני זה, היה חוסר בגוף שינהל וירכז את פעילות המחקר ופיתוח של חברת החשמל.

כחלק מהקמת יחידת החדשנות, קיבלתי לידיי את תפקיד ניהול המחקר והפיתוח של חברת החשמל. היעד הראשון שלי היה הקמת תשתיות מו"פ ראויות תוך זיהוי ושילוב של גורמים מקצועיים משמעותיים בחברה, שבזכותם תתאפשר פעילות ייעודית לצרכיה של חברת החשמל. היעד השני היה ייזום והתנעה של פעילויות מו"פ משמעותיות בשיתוף פעולה צמוד עם מובילי החדשנות בחטיבות, והרבה שותפים בחברה שיספרו על הפעילות המשותפת בניוזלטרים הבאים.

היום, אנחנו נמצאים בעיצומם של שלבי הפיתוח במספר פרויקטים גדולים ומשמעותיים ואף הטמעה של מוצרים, שפותחו בשיתוף פעולה ייחודי בין ספקי מו"פ חיצוניים לעובדים ומנהלים בחברה.

מה בדיוק אנחנו עושים?

העשייה בעולמות המחקר והפיתוח מאוד מגוונת ומתחלקת לארבעה ערוצי פעילות עיקריים:

1. חדשנות פתוחה (Open Innovation)

בשוק החופשי קיימות טכנולוגיות רבות אותן ניתן לתעל לצרכיה של חברת החשמל על ידי מחקר ופיתוח משלים של המוצר הקיים. כחלק מפעילות המחקר והפיתוח אנחנו מנסים לזהות את האתגרים הקיימים בחברה, לצפות את אתגריה העתידיים, ומתאימים לאתגרים האלו פתרונות טכנולוגיים קיימים שיהוו פלטפורמת בסיס לפתרון מותאם לצרכיה של חברת החשמל. כשאנחנו נתקלים בטכנולוגיה מתאימה, אנחנו משלימים את הפיתוח שלה באמצעות מו"פ משותף בין הצוות המקצועי בחברת החשמל לחברה הטכנולוגית הרלוונטית שמלווה בפיילוט, ובחינת היכולת להטמעתה בפעילות השוטפת של החברה.

2. עבודה פנים-ארגונית

מו"פ מסוג זה בא לתת מענה על הנטייה לחפש פתרונות מחוץ לארגון. כשפוגשים קולגות כמעט מכל תחום פעילות בחברה, מגלים מיד שעולים המון רעיונות ופתרונות פרי מוחם של העובדים. האתגר העיקרי בפעילות מסוג זה הוא פיתוח ויישום הרעיון – וכאן אנחנו באים לידי ביטוי. התפקיד שלנו בזרוע המו"פ של יחידת החדשנות הוא לעבוד בתיאום מלא עם מובילי החדשנות בחטיבות כדי לאתר רעיונות כאלה, ולעזור להביא אותם לכדי מימוש. בחלק מהמקרים אנחנו גם מסייעים למוחות המבריקים בחברה לפתח רעיונות שאינם בשלים, ובתהליכי האצה להפוך אותם למוצר, פתרון או שירות שיכול לשנות משמעותית את אופן העבודה בחברה.

3. ספקים חיצוניים

לאחר זיהוי אתגר טכנולוגי, נדרשים מומחים מתחומים שונים כדי לפתור אותו. הבעיה היא שלפעמים הם לא נמצאים בתוך החברה. לשם כך, אנחנו נמצאים בהתקשרות קבועה עם ספקי מחקר ופיתוח, איתם עובד צוות מקצועי שאחראי בין היתר על יישום הפתרון. יחד הם עובדים על פיתוח מענה לאתגרים שנמצאים על הפרק. כמובן שגם כאן כל התהליך מלווה על ידי מובילי החדשנות בחטיבות.

4. מחקר אקדמי

באופן טבעי, חלק מהטכנולוגיות הרלוונטיות למתן מענה לאתגרי חח"י העתידיים ואף הנוכחיים נמצאות בשלבי מחקר בסיסי במעבדותיהם של חוקרים במוסדות האקדמיים בארץ. הפעילות מול החוקרים יכולה להתקיים במסגרת קול קורא בניסיון לתת מענה לאתגרים מסוימים שנבחר להתמקד בהם, ובמקרים אחרים החוקרים פונים אלינו באמצעות קול קורא בשם PowerUp שמופיע באתר חברת החשמל, וקורא ליזמים, חברות וחוקרים להגיש הצעה לפתרונות הרלוונטיים לתחומי הפעילות של חברת החשמל.

על מה אנחנו עובדים בימים אלו?

כיום ישנם פרויקטים על השולחן בכל ערוצי הפעילות שציינתי קודם. בלי לעשות יותר מדי ספוילרים לכתבות שיגיעו בהמשך, הנה כמה דוגמאות מעניינות:

  • פרויקט לפיתוח זרועות רובוטיות לעבודה במתח חי
  • רחפן לשטיפת מבדדים
  • ניטור תרמי חכם של תחנות משנה
  • פתרון לזיהוי קורוזיה ביסודות של עמודי חשמל
  • רובוט שירות לקוחות ורובוט למערך הגביה
  • פיתוח של יכולת תלייה של כדורי אזהרה

והרשימה עוד ארוכה. מדי חודש תוכלו לקרוא כאן על הפיתוחים המעניינים האלה – ולקבל הצצה אל איך אנחנו מסייעים לחברת החשמל לתת מענה לאתגריה הטכנולוגים והעסקיים שפוקדים אותה היום ובעתיד. הישארו איתנו, יהיה מעניין!

לכתבות הבאות:

אם אתם רוצים להישאר מאחור – אל תקראו את הניוזלטר הזה

הכירו את "סיירת החדשנות"

מגלים את הסודות שמתחת לאדמה